9.2ადგილობრივი თვითმმართველობის თავისებურებები -"დედაქალაქებში"
სარჩევი:
ადგილობრივი
თვითმმართველობის თავისებურებები დედაქალაქებში
დედაქალაქების სამართლებრივი კლასიფიკაცია
„დედაქალაქი მუნიციპალიტეტის’’ -სამართლებრივი სტატუსი
რა
ანიჭებს ქალაქ
თბილისს
- „დედაქალაქის“ სტატუსს
და რას გულისხმობს იგი ?
ადგილობრივი თვითმმართველობის
თავისებურებები დედაქალაქებში
·
ზუსტად არავის შეუძლია იმის თქმა,თუ რა აქცევს ქალაქს დედაქალაქად:ა)მოსახლეობის
რაოდენობა,ბ)ეკონომიკური მნიშვნელობა ,გ)პოლიტიკური მნიშვნელობა თუ დ)ისტორიაში სიმბოლური
როლი
·
ტრადიციულად“დედაქალაქად’’ შეირჩეოდა დასახლება,რომელსაც ამა თუ იმ ქვეყანაში
„ცენტრალური’’ გეოგრაფიული მდებარეობა ჰქონდა
·
მნიშვნელოვანი ფაქტორი იყო „მონარქის რეზიდენციის’’ არსებობაც
ხ
·
დღესაც „დედაქალაქის’’ სტატუსი ხშირად ნიშნავს ქალაქის ტერიტორიაზე ქვეყნის უმაღლესი ხელისუფლების ორგანოების
არსებობას[თუმცა ზოგჯერ ეს აუცილებელი არ არის
და ქალაქს „დედაქალაქის’’ სტატუსი ისტორიული ტრადიციიც ან საზოგადოებრივი კონსესუსის
საფუძველზე აქვს მიკუტვნებული]
·
მაგ. ნიდერლანდების სამეფოში სამთავრობო
დაწესებულებები და მეფის რეზიდენცია ჰააგაში მდებარეობს და არა ამსტერდამში
·
გერმანიის ფედერაციაშიც ზოგიერთი სამინისტრო ქ.ბონში მდებარეობს და ზოგიერთი სახელმწიფო დაწესებულებაც
ბერლინის გარეთ იმყოფება
·
შესაბამისად,“სამთავრობო დაწესებულებების განლაგების
ადგილი’’ არ არის დედაქალაქის
„სტატუსის’’ არსებობისთვის მყარი კრიტერიუმი
ხ
·
„დედაქალაქის’’ განსაზღვრისთვის ზოგჯერ „სამართლებრივ სტატუსს’’ მიიჩნევენ
მტავარ კრიტერიუმად.
·
თუმცა ,არც „სამართლებრივი სტატუსი’’ გამოდგება „დედაქალაქის’’ განსაზღვრის
უნივერსალურ კრიტერიუმად,ვინაიდან ზოგ ქვეყანაში კონსტიტუცია,ანდა სპეციალური კანონი
„დედაქალაქის შესახებ’’ საერთოდ არ არსებობს.
·
მაგ. ისტორიულ-ტრადიციულ დედაქალაქქებს,რომლებსაც ოფიციალურად „დედაქალაქის’’
„სამართლებრივი სტატუსი’’ არ გააჩნიათ წარმოადგენენ:
a. ნიქოზია- კვიპროსში
b. პარიზი- საფრანგეთში
c. ჰელსინკი-ფინეტში
d. კოპენჰაგენი-დანიაში
e. ლისაბონი-პორტუგალიაში
f. ლონდონი -დიდ ბრიტანეთ\ში
ხ
·
ლოგიკურად ქვეყნის „მთავარ ქალაქს’’ „დედაქალაქის’’ სტატუსი კონსტიტუციიტ
უნდა მიენიჭოს,თუმცა ეს ყოველთვის ასე არ არის.
·
ამასთან,ზოგჯერ ქვეყნის კონსტიტუცია „დედაქალაქზე’’ მხოლოდ არაპირდაპირ
მინიშნებას იძლევა
·
ასეთ შემტხვევებში კონსტიტუცია
მხოლოდ „მიუთიტებს’’ სახელმწიფო მეთაურის ან/და პარლამენტის „ადგილსამყოფელ’’ ქალაქს
და ნას „დედაქალაქის’’ სტატუსს პირდაპირ არ ანიჭებს[მაგ. შვედეტის და ლატვიის კონსტიტუცია]
ხ
·
ნორვეგიის კონსტიტუციის თანახმად“პარლამენტი
იკრიბება დედაქალაქში’’
·
ნორვეგიის კონსტიტუცია ნორვეგიის დედაქალაქს -ოსლოს პირდაპირ არ ახსენებს,მაგრამ
ეჭვი არავის ეპარება,რომ „დედაქალაქში’’- ოსლო იგულისხმება.
დედაქალაქების სამართლებრივი კლასიფიკაცია
დედაქალაქები
ოთხ ჯგუფად შეიძლება დაიყოს:
1) დედაქალაქები,რომლებიც წარმოადგენენ “ფედერაციის სუბიექტს’’[ბერლინი,ვენა]
2) დედაქალაქები,რომლებიც არიან „ფედერაციული’’
სახელმწიფოს “დამოუკიდებელი ფედერალური რაიონები’’ ან“ფედერაციის სუბიექტის შიგნით არსებული ტერიტორიები’’[ვაშინგტონი,კანბერა,ბუენოს-აირესი,დელი
,მქსიკო ,ბრაზილია[ქალაქი]]
3) დედაქალაქები ,რომლებიც წარმოადგენენ „ფრდერაციის სუბიექტის ტერიტორიაზე
მდებარე-მუნიციპალიტეტს’’[ბრტნი ,ოტავა]
4) დედაქალაქები,რომლებსაც „უნიტარულ’’ სახელმწიფოში „თვითმმართველი ერთეულის’’ სტატუსი აქთ[ლონდონი,პარიზი,სტოკჰოლმი,პრარა]
ხ
·
დედაქალაქის ადგილობრივი ხელისუფლების
„ავტონომია’’ ყველაზე უფრო ძლიერია პირველ
ჯგუფში შემავალ დედაქალაქებში,ყველაზე უფრო სუსტი მე-2 ჯგუფში შემავალ დედაქალაქებში
·
მე-3 და მე-4 ჯგუფებს მიკუტვნებულ დედაქალაქებში კი ადგილობრივ ხელისუფლებას“სხვა’’ ქალაქ მუნიციპალიტეტების თანაბარი „ავტონომია’’ გააჩნია.
„დედაქალაქი მუნიციპალიტეტის’’ -სამართლებრივი სტატუსი
·
„დედაქალაქი მუნიციპალიტეტები’’ სმართლებრივი სტატუსის მიხედვიტ ორ ნაწილად
ჯგუფდება.
1) „დედაქალაქი მუნიციპალიტეტები’’ რომლებსაც „სპეციალური სმართლებრივი სტატუსი ‘’ აქვთ [ბერლინი,ბრატისლავა,ბრიუსელი,ბუქარესტი,ბუდაპეშტი,კიევი,ლონდონი,მადრიდი,მოსკოვი,ოსლო,პრაღა,რიგა,რომი,თბილისი,ტირანა
, ,სკოპიე,ვენა,ვარშავა,ზაგრები]
2) „დედაქალაქი მუნიციპალიტეტები’’ რომლებსაც „სხვა ქალაქ მუნიციპალიტეტების’’ იდენტური სამართლებრივი სტატუსი გააჩნიათ
[ამსტერდამი,ანკარა,ბერნი,დუბლინი,ჰელსინკი,ლიუბლიანა,ნიქოზია,რეიკიავიკი,სოფია,ვადუცი,ვალეტა
ვილნიუსი]
·
„დედაქალაქ მუნიციპალიტეტის’’ „სპეციალური’’ სამართლებრივი სტატუსი ძირითადად დედაქალაქის „სიდიდესთან ‘’ არის დაკავშირებული
·
„სპეციალური’’ სამართლებრივი სტატუსი შეილება
გამოიხატოს „დედაქალაქ მუნიციპალიტეტის:
a. მართვის ორდონიან სისტემაში
b. წარმომადგენლობითი და აღმასრულებელი
ორგანოების შექმის წსსსა და ორგანიზაციულ სტრუქტურაში
c. სახელმწიფო ზედამხედველობის წესში
d. დაფინანსების სისტემაში და სხვა
ხ
·
მსხვილი[მილიონზე მეტი მოსახლეობით]დედაქალაქების უმრავლესობაში „ორდონიანი მმართველობის სისტემაა’’ შექმნილი
ხ
·
„ერთდონიანი კონსოლიდირებული
მმართველობის მოდელი’’ ძირითადად პატარა[მილიონზე
ნაკლები ნოსახლეობით]დედაქალაქებში მოქმედებს.
·
„პატარა დედაქალაქები“
არ არიან ,მაგრამ „ერთდონიანი კონსოლიდირებული
მმართველობის მოდელი’’ მოქმედებს „ათენში,ბრიუსელში,სოფიაში,თბილისსა და მადრიდში
·
ასეთ მოდელში დედაქლაქი დაყოფილია „რაიონებად’’,რომლებსად
„დანიშნული’’ ადმინისტრაციები მართავენ[ამას ეწოდება „დეკონცენტრირებული ტერიტორიული
მმართველობა’’
ხ
·
ევროპის ქვეყნების დედაქალაქების „ორდონიანი მმართველობის სისტემა’’ ორი
ძირიტადი ფორმით ფუნქციონირებს
1) დედაქლაქს ორ ტერიტორიულ დონეზე შექმნილი თვითმმართველი
ერთეულები-„ქალაქის’’ და „რაინების’’ თვითმმართველი ერთეულები მართავენ,რომლის „წარმომადგენლობითი
ორგანოები’’[ზოგჯერ აღმასრულებელი ორგანოც] პირდაპირი არჩევნების საფუძველზეფორმირდება
ან
2) „პირდაპირი წესით’’ არჩეულ „დედაქალაქის
ხელისუფლებასთან’’ ერთად ,“ტერიტორიული ორგანოებიც’’ „პირდაპირი არჩევნების საფუძველზე’’
ყალიბდება ;[დედაქალაქის „ტერიტორიული ორგანოები’’ არ წარმოადგენენ დამოუკიდებელ იურიდიულ
პირებს-„ტვიტმმარტველ ერტეულებს’’ და მხოლოდ დედაქალაქის „ტერიტორიული ორგანოს’’ სტატუსი
აქვთ.ეს „ტერიტორიული ორგანოები’’ დედაქალაქის მიერ კანონით ან დედაქალაქის ნორმატიული
აქტებით „დელეგირებულ უფლებამოსილებებს’’ ახორციელებენ.
ხ
·
ყურადღება: ევროპის საბჭოს წევრი ქვეყნების დედაქალაქებსი აზერბაიჯანის
დედაქალაქი -ბაქო,ერთადერთია ,სადაც „ერთდონიანი ფრაგმენტირებული მმართველობის მოდელი’’
მოქმედებს
ხ
·
როგორც წესი,დედაქალაქები წარმოადგენენ ქვეყნის ყველაზე „მრავალრიცხოვან
‘’ მუნიციპალიტეტებს,რომლებშიც ქვეყნის მოსახლეობის მნიშვნელოვანი ნაწილი ცხოვრობს
დედაქალაქის მოსახლეობის წილი ქვეყნის მტლიან მოსახლეობაში |
დედაქალაქები |
1-10% |
ბერლინი,ბერნი,ბრატისლავა,ბუქარესტი,კიევი, რომი,ვარშავა,ანკარა,მოსკოვი,ამსტერდამი |
10-20% |
ბრიუსელი,ზაგრები,ვილნიუსი, კიშინიოვი,ლიუბლიანა,პარიზი,ბელგრადი, ლისაბონი,კოპენჰაგენი,ლონდონი,ოსლო,ლუქსემბურგი ,მადრიდი,საგარეო,სტოკჰოლმი,ტირანა,ჰელსინკი |
20-30% |
ათენი,ბაქო,ბუდაპეშტი,დუბლინი ,ვენა,მინსკი,პრაღა,სოფია |
30-40% |
ტალინი,რეიკიავიკი,რიგა ,თბილისი,ერევანი |
ხ
„დედაქალაქებს’’ წამყვანი როლი აქვთ ქვეყნის ეკონომიკაში
·
ქვეყნის „მთლიანი შიდა პროდუქტის’’ მნიშვნელოვანი წილი დედაქალაქებზე მოდის
ხ
·
„დედაქალაქები’’ წარმოადგენენ ყველაზე მეტად კეთილმოწყობილ,მდიდარ და განვიტარებულ
მუნიციპალიტეტებს,რომლებიც ხშირად „კულტურული ცენტრის’’ ფუნქციასაც ასრულებენ
ხ
·
სამოქალაქო საზოგადოების განვითარების დონე და პოლიტიკური აქტივობა ქვეყნის
დანარჩენ ტერიტორიასთან შედარებით დედაქალაქებსი გაცილებით უფრო მაღალია.
ხ
·
„დედაქალაქი მუნიციპალიტეტის’’ „სპეციალური’’
სტატუსის განმსაზღვრელ მთავარ კრიტერიუმს მისი „განსაკუთრებული ფუნქციები’’ წარმოადგენს
·
„დედაქალაქი’’,როგორც წესი,სახელმწიფო ხელისუფლების დაწესებულებების,უცხო
ქვეყნების და საერთაშორისო ორგანიზაციების წარმომადგენლობების „ადგილსამყოფელია’’,რაც
მას „პოლიტიკურ ცენტრად’’ აქცევს.
·
შესაბამისად, მის ტერიტორიაზე ,რეგულარულ საფუძველზე,,სხვადასხვა შიდა
თუ საერთაშორისო ღონისძიებების ორგანიზება ხორციელდება,რაც გამარტულ ინფრასტრუქტურას
და უსაფრტხოების მაღალ დონეს მოიტხოვს.
·
ხ
·
დედაქლაქებში შეიძლება იყოს კონცენტრირებული ქვეყნის ისტორიული და კულტურული
მემკვიდრეობის ობიექტების დიდი ნაწილი,რომელიც სპეციალურ მოვლა-პატრონობას საჭიროებს
.
·
შესაბამისად,დედაქალაქის „განსაკუთრებული
ფუნქციებიც’’ სწორედ ამ მიმართულებებით ვლინდება
ხ
·
„დედაქლაქის’’ ფუნქციების შესრულებასთან
დაკავშირებული ვალდებულებების მნიშვნელოვანი
ნაწილი თავისი შინაარსით‘’ეროვნული ხელისუფლების’’
პასუხისმგებლობაა
·
ამიტომ, „ცენტრალური ხელისუფლების’’ და „დედაქალაქის მუნიციპალიტეტის’’
მჭიდრო თანამშრომლობას და კორდინირებული მოქმედებას მოითხოვს დედაქალაქის მართვა
·
„სახელმწიფო ხელისუფლება’’ [რომელიც
ტრადიციულად დედაქალაშია განლაგებული],დედაქალაქის
მართვის ‘მაღალი ინტერესი’’ გააჩნია,რაც „ადგილობრივი ხელისუფლების ავტონომიის’’ დარღვევის
მაღალ საფრტხესაც შეიცავს
·
„სახელმწიფო ხელისუფლება’’ ხშირად“დედაქალაქის ფუნქციებტან დაკავშირებული
ვალდებულებების’’ „დედაქალაქის მუნიციპალიტეტზე „დელეგირებას’’ ახდენს
·
ამ „ვალდებულებების დელეგირება’’ „კანონით’’[ მაგ. მოსკოვი,კიევი] ან“ხელსეკრულებით’’[მაგ.
ტალინი,ბუდაპეშტი,ვარშავა,ბერლინი] ხორციელდება
·
ტუმცა არის შემტხვევები,როდესაც ზოგიერთი დედაქალაქის მუნიციპალური ხელისუფლება
ან „ფუნქციებს’’ კანონისმიერი და სახელშეკრულებო ვალდებულებების გარეშე ახორციელებს[მაგ.
მადრიდი ,ბუქარესტი’’]
ხ
·
ნებისმიერ შემტხვევაში, „სახელმწიფო ხელისუფლება’’ [მთავრობა] “დედაქალაქის
ფუნქციებტან დაკავშირებული ხარჯების დასაფინანსებლად „დედაქალაქის’’ მუნიციპალურ ხელისუფლებას
„დამატებით ფინანსურ
რესურსებს’’ გადასცემს.
ხ
რა ანიჭებს ქალაქ თბილისს - „დედაქალაქის“ სტატუსს
და რას გულისხმობს იგი ?
·
საქართველოში ქალაქ თბილისს
„დედაქალაქის’’ სტატუსს
საქართველოს კონსტიტუცია ანიჭებს[მე-2 მუხლი ნაწ. მე-2 ] .
მუხლი 2. სახელმწიფო სიმბოლოები
1. საქართველოს სახელმწიფოს სახელწოდებაა „საქართველო“.
2.
საქართველოს დედაქალაქი არის თბილისი.
3. საქართველოს სახელმწიფო ენა არის ქართული, ხოლო აფხაზეთის
ავტონომიურ რესპუბლიკაში − აგრეთვე აფხაზური. სახელმწიფო ენა
დაცულია ორგანული კანონით.
4. საქართველოს სახელმწიფო დროშა, გერბი და ჰიმნი დადგენილია
ორგანული კანონით, რომელიც გადაისინჯება კონსტიტუციის
გადასინჯვისთვის განსაზღვრული წესით.
·
საქარტველოს კონსტიტუცია“დედაქალაქის ‘’ სტატუსის არსებობას არ უკავშირებს
რაიმე „პირობას’’,მათ შორის,სახელმწიფო ხელისუფლების უმაღლესი ორგანოების დედაქალაქში განთავსების
საკითხს
ხ
·
ხოლო საქარტველოს
ორგანული კანონის „ადგილობრივი თვითმმართველობის კოდექსის’’ 63-ე მუხლის მე-2 პუნქტის თანახმად:
ქალაქ თბილისის მუნიციპალიტეტის (შემდგომ − თბილისი),
როგორც „საქართველოს დედაქალაქის“, სტატუსი გულისხმობს
თბილისის „განსაკუთრებულ“ სამართლებრივ მდგომარეობას,
რომელიც „სახელმწიფოებრივი და
ადგილობრივი ინტერესების დასაცავად“ უზრუნველყოფს მუნიციპალიტეტის
ორგანოების მეშვეობით თბილისის „მართვას“
მუხლი 63. საქართველოს დედაქალაქი და მისი სტატუსი |
1. საქართველოს დედაქალაქი − თბილისი არის თვითმმართველი ქალაქი. 2. ქალაქ თბილისის მუნიციპალიტეტის (შემდგომ − თბილისი), როგორც „საქართველოს დედაქალაქის“, სტატუსი გულისხმობს თბილისის განსაკუთრებულ სამართლებრივ მდგომარეობას, რომელიც სახელმწიფოებრივი და ადგილობრივი ინტერესების დასაცავად უზრუნველყოფს მუნიციპალიტეტის ორგანოების მეშვეობით თბილისის მართვას. |
·
ქალაქ თბილისის მუნიციპალიტეტის უფლებამოსილებები განსხვავდება
„სხვა’’ მუნიციპალიტეტებისგან.
ხ
·
აქვე განვმარტოტ ,რომ „ადგილობრივი თვითმმართველობის
კოდექსიში’’გამოყენებული სიტყვები: „სახელმწიფო და ადგილობრივი ინტერესების დასაცავად ’’ არ უნდა გავიგოთ,როგორც
„ადგილობრივ თვითმმართველობაში ‘’ სახელმწიფოს ჩარევის შესაძლებლობა.
·
„სახელმწიფო
ინტერესების დასაცავად ’’ მხოლოდ იმას მიანიშნებს,რომ თბილისი ახორციელებს
არა მხოლოდ ადგილობრივ,არამედ დეაქალაქის სტატუსიდან გამომდინარე სახელმწიფო მნიშვნელობის ფუნქციებსაც,რომლებიც მასზეა
დელეგირებული მტავრობის მიერ და შესაბამისი დაფინანსებით უზრუნველყოფილი
Комментарии
Отправить комментарий