8.1 ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანიზაციული მოწყობის მოდელები და მათი კლასიფიკაცია
სარჩევი:
რას ნიშნავს ‘’ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანიზაციული მოწყობა’’ ?
’’ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანიზაციული მოწყობის’’-მრავალფეროვნება
„ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანიზაციული მოწყობის’’ მოდელები და მათი კლასიფიკაცია
2. „ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანიზაციული მოწყობის’’ -ე.წ. “რთული’’ კლსიფიკაცია
რომელია ორეგანიზაციული მოწყობის “საუკეთესო ‘’ მოდელი?
რას ნიშნავს ‘’ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანიზაციული მოწყობა’’ ?
·
‘’ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანიზაციული მოწყობა’’ გულისხმობს:
a. ადგილობრივი თვითმმართველობის
ორგანოების -სტატუსს
b.
ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანოების -შექმნის წესს
c. ადგილობრივი თვითმმართველობის
ორგანოების-სტრუქტურას
d.
ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანოებს შორის -უფლებამოსილების გადანაწილების და განხორციელების „თავისებურებებს’’
’’ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანიზაციული მოწყობის’’-მრავალფეროვნება
·
„ადგილობრივი თვიტმმართველობა’’ „ადგილობრივი ხელისუფლების ერთიანობის
პრინციპს’’ ეფუძნება
·
„ადგილობრივი ხელისუფლების ერთიანობის პრინციპის’’ თანახმად „ადგილობრივი
თვითმმართველობა’’ -„ერთ ხელისუფლებას’’
წარმოადგენს.
·
„ერთი ხელისუფლება’’ ნიშნავს შემდეგს: „ადგილობრივი თვითმმართველობა’’ ხორციელდება ამა
თუ იმ „თვითმმართველი ერთეულის’’ ა) “წარმომადგენლობითი
ორგანოს’’ და როგორც წესი,აგრეთვე ბ)“აღმსრულებელი
ორგანოს’’ - მიერ
·
შესაბამისად, „ადგილობრივ დონეზე’’, საუბარი შეიძლება მხოლოდ „წარმომადგენლობით
‘’ და „აღმასრულებელ’’ ორგანოთა შორის „ფუნქციათა’’-„გადანაწილებაზე’’[!]
და არა „ხელისუფლების დანაწილების და გაწონასწორების’’ კლასიკურ კონცეფციაზე
ხ
·
ადგილობრივი თვითმმართველობის ეს თავისებურება [ანუ ის რომ „წარმომადგენლობით
‘’ და „აღმასრულებელ’’ ორგანოთა შორის „ფუნქციები’’ გადანაწილებულია] წარმოშობს „ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანიზაციული მოწყობის’’-
მრავალფეროვნებას[ანუ სხვადასხვა მოდელს]
·
„ადგილობრივი თვითმმართველობის
ორგანიზაციული მოწყობა’’ განსხვავებულია ქვეყნების მიხედვით
,ფედერაციულ სახელმწიფოებში კი ფედერაციის სუბიექტების მიხედვითაც.
·
ზოგჯერ,ამა თუ იმ ქვეყანაში „ადგილობრივი თვითმმართველობის’’
მარეგულირებელი კანონი „თვიტმმართველ ერთეულებს’’ ანიჭებს დისკრეციულ უფლებას „თავად
აირჩიოს’’ „კანონით განსაზღვრული’’ „ადგილობრივი თვითმმართველობის
ორგანიზაციული მოწყობის’’ რამდენიმე „მოდელიდან’’ -მისთვის „მისაღები’’ მოდელი.
„ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანიზაციული მოწყობის’’ მოდელები და მათი კლასიფიკაცია
1.კლასიფიკაცია „ადგილობრივი თვითმმართველობის უფლებამოსილების მფლობელი სუბიექტის’’ მიხედვით[ა)მონისტური
,ბ)დუალისტური და გ)ტრიალისტური -მოდელები ]
·
„ადგილობრივი
თვითმმართველობის უფლებამოსილების მფლობელი სუბიექტის’’ მიხედვით განასხვავებენ „ადგილობრივი
თვითმმართველობის ორგანიზაციული მოწყობის ‘’
ა) „მონისტურ’’ ,ბ) დუალისტურ’’გ)“ტრიალისტურ’’ – „მოდელებს’’
ა)“მონისტური’’ მოდელი
·
„ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანიზაციული მოწყობის ‘’-„მონისტურ’’ მოდელში „წარმომადგენლობითი
ორგანო’’ არის“გადაწყვეტილების მიმღები’’ „უმაღლესი ორგანო’’
·
ანუ „ადგილობრივი პოლიტიკის როგორც
„დაგეგმვას’’,ისე“აღსრულებას’’-„წარმომადგენლობითი ორგანო’’ უზრუნველყოფს.
·
„მონისტურ’’ მოდელში „აღმასრულებელი
ფუნქციის მატარებელი სტრუქტურული ერთეული’’
იქმნება „წარმომადგენლობითი ორგანოს’’
“ორგანიზაციული სტრუქტურის ფარგლებში’’ და “წარმომადგენლობითი
ორგანოს’’ „წევრებისაგან’’ კომპლექტდება
·
ანუ „ადგილობრივი ადმინისტრაცია’’ ,[იგულისხმება
„საჯარო მოხელები’’ და სხვა თანამშრომლები],“წარმომადგენლობითი ორგანოს’’
„დაქვემდებარებული დაწესებულებაა’’
·
ის [„ადგილობრივი ადმინისტრაცია] “წარმომადგენლობიტი ორგანოს’’
მიერ „დელეგირებულიული უფლებამოსილების
ფარგლებში’’ და „წარმომადგენლობიტი ორგანოს’’ „ზედამხედველობის
ქვეშ’’ ფუნქციონირებს
ბ)“დუალისტური’’
მოდელი
·
„ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანიზაციული მოწყობის ‘’-„დუალისტურ’’ მოდელში „წარმომადგენლობითი
ორგანო’’ მიჩნეულია „გადაწყვეტილების მიმღებ’’
„უპირველეს ორგანოდ’’[!],თუმცა აქვე
არსებობს-“აღმასრულებელი ორგანო’’ ,რომელსაც „ზოგიერთი’’ „აღმასრულებელი გადაწყვეტილების’’
„დამოუკიდებლად მიღების უფლება’’ აქვს.
გ)“ტრიალისტური
‘’ მოდელი
·
„დუალისტური მოდელის’’ ფარგლებში ზოგჯერ „ცალკე ‘’ გამოყოფენ“ტრიალისტურ
მოდელს’’
·
„ტრიალისტურ მოდელში’’ „წარმომადგენლობით
ორგანოსთან’’ ერთად 2[ორი] „აღმასრულებელი ორგანო’’ ფუნქციონირებს
·
მაგ.„ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანიზაციული
მოწყობის’’ „ტრიალისტურ მოდელში’’ ერთდროულად შეიძლება ფუნქციონირებდეს
2[ორი] „აღმასრულებელი ორგანო’’: ა)“კოლეგიალური აღმასრულებელი ორგანო’’[„კომიტეტი’’,ან
„მაგისტრატი’’ და სხვა] და
ბ) „თანამდებობის პირი’’[„მერი’’ ან „ბურგომისტრი’’ და სხვა] ანდა ა) „უმაღლესი აღმასრულებელი ორგანო და ბ)“უფროსი აღმასრულებელი’’,ტანამდებობის
პირი’’[შემდგომში-მოხსენიებული
როგორც „მენეჯერი’’]
2. „ადგილობრივი
თვითმმართველობის ორგანიზაციული მოწყობის’’ -ე.წ. “რთული’’ კლსიფიკაცია
·
„ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანიზაციული მოწყობის’’ ე.წ. „რთული კლასიფიკაცია ‘’
შემდეგი ორი კრიტერიუმის საფუძველზე ხორციელდება:
1) პირველი კრიტერიუმია „ადგილობრივი თვითმმართველობის
ორგანოების ფორმირების წესი’’ და „მათ შორის უფლებამოსილების გადანაწილება’’
და
2) მე-2 კრიტერიუმია „ადგილობრივ დონეზე პოლიტიკური
გადაწყვეტილებების მიღების ფორმა’’
„რთული’’ კლასიფიკაციის
მე-2 კრიტერიუმი -„ადგილობრივ დონეზე პოლიტიკური გადაწყვეტილებების მიღების ფორმა’’
·
„ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანიზაციული მოწყობის’’კლასიფიკაციის მე-2 კრიტერიუმი
ხაზს უსვამს-“ადგილობრივ დონეზე’’ „პოლიტიკური გადაწყვეტილების’’
„მიღების ფორმას’
·
არსებობს პოლიტიკური გადაწყვეტილების დემოკრატიულად მიღების ორი ფორმა:
ა)„მაჟორიტარული’’
და „ბ)კონსენსულური’’
ხ
·
„გადაწყვეტილების მიღების’’ „მაჟორიტარული ფორმა’’ ნიშნავს- „“უმრავლესობის წესით’’
გადაწყვეტილების მიღებას
·
„გადაწყვეტილების მიღების’’ „კონსენსუალური ფორმა’’ კი ეფუძნება „სხვადასხვა ინტერესის
ჯგუფებს’’ შორის „შეთანხმებით’’[კონსენსუსით]
მიღებულ გადაწყვეტილებას
ხ
·
„მაჟორიტარული ფორმით’’ „გადაწყვეტილების მიღების’’ მთავარი უპირატესობა
არის : ა)„სწრაფი გადადაწყვეტილებების’’ მიღების
და ბ)„რადიკალური რეფორმების’’ განხორციელების- შესაძლებლობა
·
„მაჯორიტარული ფორმით’’ იოლია „პოლიტიკურად რთული’’ გადაწყვეტილებების მიღება და“არსებითი ცვლილებების’’ განხორციელება.
·
„პოლიტიკური გადაწყვეტილების მიღების’’ „მაჟორიტარული
ფორმის’’ წყალობით გარანტირებულია“ მეტი პოლიტიკური სტაბილურობა’’ „ადგილობრივი
ორგანოების’’ უფლებამოსილების ვადის დასრულებამდე[!]
ხ
·
„მაჟორიტარული ფორმით’’ „გადაწყვეტილების მიღების’’ მთავარ „გამოწვევას’’[უარყოფით
მხარეს] კი „ადგილობრივი ხელისუფლების ამგარიშვალდებულებისა
და პასუხისმგებლობის შემცირება’’ წარმოადგენს
·
რამეთუ „მაჟორიტარული ფორმით’’ „გადაწყვეტილების მიღებისას’’ რთულია „სხვადასხვა
სოციალური და პოლიტიკური ჯგუფების’’ ინტერესების გათვალისწინება დაკონსენსუსზე დაფუძნებული
„გადაწყვეტილებების’’ მიღწევა.
·
„ფართო’’ პოლიტიკური და საზოგადოებრივი კონსენსუსის გარეშე მნიშვნელოვნად
იზღუდება „რთული საზოგადოებრივი პრობლემების’’
ეფექტური გადაწყვეტის შესაძლებლობა,რადგან ასეთი პრობლემების გადაწყვეტა „გრძელვადიან
ძალისხმევას’’ საჭიროებს
·
მაგ.,“რთული საზოგადოებრივი პრობლემების’’
გადაწყვეტისას,თუ არ არსებობს „ფართო ინტერპარტიული კონსენსუსი’’,არჩევნების შედეგად“პოლიტიკური
ხელისუფლების ცვლილებამ’’ შეიძლება „ძალიან კარგი რეფორმები’’ გააჩეროს ან „ერთი და
იგივე რეფორმა’’ ხელახლა იქნეს წარმოდგენილი.
·
საბოლოო ჯამში,“მაჟორიტარიზმის სტაბილურობა’’ „გრძელვადიანი’’
და „მდგრადი’’ სტაბილურობის გარანტია -არ არის[!][ეს
დაიმახსოვრე]
ხ
·
„გადაწყვეტილების“ მიღების „კონსენსუალური ფორმა’’ -სხვადასხვა პოლიტიკურ თუ სოციალურ
ჯგუფებს შორის „შეთანხმებული გადაწყვეტილებების’’
მიღების იდეას ეფუძნება
·
შესაბამისად,არჩევნების
შედეგად „პოლიტიკურ ძალთა ბალანსის’’
ცვლილება“ადგილობრივი პოლიტიკის’’ „რადიკალურ ცვლილებას’’,როგორც წესი,არ იწვევს[!]
·
აღნიშნული თავისებურება“კონკრეტულ დარგობრივ სფეროებში’’ „გრძელვადიანი’’ და „მდგრადი’’ პოლიტიკის არსებობის გარანტიას
ქმნის.
·
მაგ.“განატლების’’ ,“გარემოს დაცვის’’“საზოგადოებრივი ჯანდაცვის’’ სფეროში
განხორციელებული „რეფორმების’’ შედეგები „ერტ
წელში’’ ან თუნდაც „ოთხ წელში’’ შეიძლება ხილული არ იყოს.
·
აღნიშნულ სფეროებში განხორციელებული „რეფორმები’’ ხანგრძლივ და გრძელვადიან
შედეგებზეა ორიენტირებული და შესაბამისად „სტაბილურ’’ და
„მდგრად’’ პოლიტიკას მოითხოვს
·
აღნიშნული უპირატესობის მიუხედავად“კონსენსუსზე’’ დაფუძნებული „მარტვის
მოდელის’’ გამოწვევას[პრობლენას] სწორედ მისი „ძლიერი მხარე’’ ,ანუ „კონსესუსის’’ მიღწევის სირთულე წარმოადგენს.
·
რადგან „კონსესუსის ‘’ მიღწევა [-სხვადასხვა პოლიტიკურ თუ სოციალურ ჯგუფებს
შორის] ხშირად „გარკვეულ დროს’’[დიდ დროს]
საჭიროებს.
·
ხოლო „შეუთანხმებლობის შემთხვევაში’’-„ადგილობრივი პოლიტიკური კრიზისის’’ წარმოშობის საფრთხე იმატებს
„რთული’’ კლასიფიკაციის
პირველი კრიტერიუმი- „ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანოების ფორმირების წესი’’ და „მათ შორის უფლებამოსილების გადანაწილება’’
·
ეს კრიტერიუმი „ადგილობრივი თვითმმართველობის
ორგანიზაციული მოწყობის’’ კლასიფიკაციას „სახელმწიფო’’
დონეზე არსებული მართვა-გამგეობის ფორმების
[იგულისხმება ა) „საპრეზიდენტო’’ ,ბ)“საპარლამენტო’’ და გ)“ნახევრად საპრეზიდენტო’’
-მმარტველობის ფორმები] თავისებურებების გათვალისწინებით
ახორციელებს
·
„სახელმწიფოს’’
მართვა-გამგეობის ფორმების „თავისებურებების“ გათვლისწინებით „ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანიზაციული მოწყობის’’
ოთხი[4] მოდელი არსებობს :
1)“საბჭოს მმართველობა’’,2)“პარლამენტარიზმი’’
, 3)პრეზიდენტალიზმი’’ და 4)“ნახევრად პრეზიდენტალიზმი’’
1)
მოდელი „საბჭოს მმართველობა’’
·
„ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანიზაციული მოწყობის’’
ამ
მოდელში „ადგილობრივი თვითმმართველობა’’ ხორციელდება „წარმომადგენლობითი ორგანოს’’- „საბჭოს’’ მიერ
·
„საბჭო’’ „საკუთარი სტრუქტურის ფარგლებში’’
ქმნის „კოლეგიალურ აღმასრულებელ ორგანოს’’- „აღმასრულებელ კომიტეტს’’[მოკლედ-„აღმასკომს’’]
·
„აღმასრულებელი
კომიტეტი’’ დაკომპლექტდება „წარმომადგენლობით ორგანოში’’[„საბჭოში’’] არსებული „პოლიტიკური
სუბიექტების’’[პარტიების] პროპორციის გატვალისწინებით.
·
მაგ. თუ „საბჭოში’’ ხუთი[5] პარტიის
„წარმომადგენელია’’,მაშინ „აღმასრულებელი კომიტეტის’’
შემადგენლობაშიც სავალდებულოა „ხუთივე პარტიის წარმომადგენლების’’ შეყვანა
·
„ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანიზაციული მოწყობის’’
ამ
მოდელში,რასც ეწოდება „საბჭოს’’ მმართველობა „მონისტური’’ მოდელი „კონსესუალიზმთან’’
არის შერწყმული.
2)
მოდელი „პარლამენტარიზმი’’
·
„ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანიზაციული მოწყობის’’
ამ
მოდელში „მონისტური’’ მოდელის[„მონიზმი’’] და „მაჟორიტარიზმის’’ შერწყმა ხდება.
·
„პარლამენტარიზმის’’ მოდელის შემთხვევაში „აღმასრულებრლი კომიტეტის’’ ფორმირებაში ა)„მხოლოდ „საბჭოში’’ უმრავლესობის მქონე „პოლიტიკური სუბიექტი’’[პოლიტიკური
პარტია] ან ბ)„მხოლოდ
მმართველი კოალიციის წევრი სუბიექტები’’[მმარტველი კოალიციის წევრი პოლიტიკური პარტიები]
მონაწილეობენ
·
„საბჭოში’’
„უმცირესობაში’’ არსებული
„პოლიტიკური პარტიების ‘’ წარმომადგენლები „აღნასრულებელი კომიტეტის’’ შემადგენლობაში-ვერ ხვდებიან[!]
3)
მოდელი „პრეზიდენტალიზმი’’
·
„ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანიზაციული მოწყობის’’
ამ
მოდელში ე.წ.
„პირდაპირ არჩეული მერი’’[იხ. ქვემოთ] ა)“წარმომადგენლობითი ორგანოს’’ პარტიული შემადგენლობის გათვალისწინების
გარეშე და ბ)„დამოუკიდებლად’’ აყალიბებს
საკუთარ „ადმინისტრაციას’’ ან „კაბინეტს’’
·
ამ მოდელში „დუალიზმი’’ შერწყმულია „მაჟორიტარიზმთან’’
4)
მოდელი „ნახევრად-
პრეზიდენტალიზმი’’
·
„ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანიზაციული მოწყობის’’
ამ მოდელში „მერის’’ გვერდით
არსებობს „წარმომადგენლობითი ორგანოს’’ მიერ შექმნილი-„კოლეგიალური აღმასრულებელი
ორგანო’’
·
ანუ ამ მოდელში „ტრიალიზმი’’[იხ.
ზემოთ] შერწყმულია „მაჟორიტარიზმთან’’ ან „კონსესუალიზმთან’’,იმის
და მიხედვით,როგორ ხდება შექმნილი-„კოლეგიალური
აღმასრულებელი ორგანოს’’ ფორმირება.
3. „ადგილობრივი
თვითმმართველობის ორგანიზაციული მოწყობის’’ კლსიფიკაცია პროფესორების მორიცენისა და სვარას მიხედვით
·
მორიცენის და სვარას აზრით “ადგილობრივი თვითმმარტველობის
ორგანიზაციულ მოწყობას’’ 3[სამი] პრინციპი განსაზღვრავს:
ა)“ლეიმანის წესი’’ ,ბ)“პოლიტიკური ლიდერობის
პრინციპი’’ და 3)“პროფესიონალიზმის პრინციპი’’
ა)“ლეიმანის წესი’’
·
„ლეიმანის წესის ‘’ თანახმად მოსახლეობის მიერ არჩეული „წარმომადგენლები’’
ინტენსიურად უნდა იყვნენ ჩარტული პოლიტიკური
საკითხების გადაწყვეტაში
·
რაც „ადგილობრივი თვითმმართველობის’’ შემთხვევაში“ძალაუფლების’’-„წარმომადგენლობითი ორგანოს’’
კომპეტენციების ფარგლებში კონცენტრაციას გულისხმობს.
ბ)“პოლიტიკური ლიდერობის’’ პრინციპი
·
ეს პრინციპი აქცენტს „პოლიტიკური ლიდერის’’ –„მნიშვნელობაზე’’ აკეთებს
·
„პოლიტიკურმა ლიდერმა’’ მართვის პროცესს „სტაბილურობა’’
უნდა შესძინოს
·
„პოლიტიკურმა ლიდერმა’’ „მკაფიო პოლიტიკური პრიორიტეტების
ჩამოყალიბება’’ უნდა უზრუნველყოს
·
„პოლიტიკურმა ლიდერმა’’ „მმართველობითი სისტემა’’
უნდა წაახალისოს,ენერგიით აღავსოს
·
“პოლიტიკური ლიდერობის’’ პრინციპის გათვალისწინება“მოქნილი და მოსახლობის მოთხოვნებზე
სწრაფად რეაგირებადი’’ „მმართველობის სისტემის’’
ფორმირებას გულისხმობს.
გ)“პროფესიონალიზმის ‘’ პრინციპი
·
ეს პრინციპი „მარტვის პროცესში’’ –„პროფესიონალიზმის’’ მნიშვნელობას უსვამს
ხაზს
·
თუ „პოლიტიკოსები’’ „საზოგადოების მოთხოვნებს’’ ეხმიანებიან და პასუხობენ
·
ე.წ.„პროფესიონალები’’ ამ „საზოგადოების მოთხოვნების’’ დასაკმაყოფილებლად
„გზებს’’ და „საშუალებებს’’ ეძებენ
·
ამრიგად,“პოლიტიკოსები’’ ძირიტადად ორიენტირებული არიან „მიმდინარე პრობლემების’’[!][აქტუალური
პრობლემების] წინ წამოწევასა და გადაწყვეტაზე [ტრამპი],ხოლო ე.წ. „პროფესიონალები’’ „გრძელვადიანი ხედვების’’ განხორციელებაზე[ რუბიო]
ხ
·
როგორც მორიცენი და სვარა მიუთიტებენ, ზემოთ მოყვანილი
წესი და პრინციპები „ადგილობრივი თვითმმარტველობის ორგანიზაციული
მოწყობისას’’ „განსხვავებული პროპორციით’’
შეიძლება იყოს წარმოდგენილი.
·
ზემოთ მოყვანილი ლეიმანის წესის და პრინციპების „პროპორციების’’
მიხედვით მორიცენი და სვარა ადგილობრივი თვითმმართველობის „ორგანიზაციული მოწყობის’’ 4[ოთხ] მოდელს გამოყოფენ: 1) ე.წ. „ძლიერი მერის’’ მოდელი ბ) „კომიტეტი-ლიდერის’’ მოდელი გ)“კოლექტიური’’ მოდელი და 4) „სბჭო-მენეჯერის’’ მოდელი
„ძლიერი მერის’’ მოდელი
·
„ადგილობრივი თვითმმართველობის’’ „ორგანიზაციული მოწყობის ‘’-„ძლიერი მერის’’ მოდელში - „მერი’’ ან ა) „პირდაპირი წესით’’ აირჩევა ან ბ) ის წარმოადგენს
„პარტიული სიისს’’ პირველ ნომერს,რომელიც არჩევნებში გამარჯვების შემდეგ,ავტომატურად
მოიპოვებს „მერის’’ სტატუსს
·
„საარჩევნო სისტემა’’ უზრუნველყოფს „წარმომადგენლობიტ
ორგამოში’’ „მერის’’ „მყარ უმრავლესობას’’
·
„არჩეული მერი’’
ა)აკონტროლებს „წარმომადგენლობით ორგანოს’’ და „ერთპიროვნულად’’ და ბ) ახორციელებს „აღმასრულებელ უფლებამოსილებებს’’
·
„ადგილობრივი ადმინისტრაცია’’- ანუ ა)„სამსახურები’’,
ბ)“დეპარტამენტები’’, გ)“უფროსი აღმასრულებელი თანამდებობის პირები’’ [„ანუ „მენეჯერები’’]
უშუალოდ „მერს’’ ექვემდებარებიან
·
„მერი’’ უფლებამოსილია
,“წარმომადგენლობით ორგანოსთან’’ შეთანხმ,ების გარეშე,ისინი თანამდებობაზე „დანიშნოს’’
და „გაათავისუფლოს’’
ხ
·
ყურადღება: „ძლიერი მერის’’ მოდელი ძირითად
აქცენტს “პოლიტიკური ლიდერობის’’ პრინციპზე აკეთებს.
2)“კომიტეტი-ლიდერის’’ მოდელი
·
„ადგილობრივი თვითმმართველობის’’ „ორგანიზაციული მოწყობის ‘’ “კომიტეტი-ლიდერის’’
მოდელში „ერთი
თამამდებობის პირი’’ არის მუნიციპალიტეტის
გამოკვეთილი „პოლიტიკური ლიდერი’’,
·
როგორც წესი
ეს „თანამდებობის პირი’’ არის „წარმომადგენლობითი
ორგანოს’’ თვმჯდომარე,რომელსაც შესაძლოა ჰქონდეს გარკვეული „აღმასრულებელი ფუნქციებიც’’
ხ
·
“კომიტეტი-ლიდერის’’ მოდელში “ცალკე’’ „აღნასრულებელი ორგანო’’
-არ იქმნება
·
„აღმასრულებელ ფუნქციებს’’ ახორციელებენ „წარმომადგენლობიტი ორგანოს’’
კომიტეტები
·
როგორც წესი, ეს არის“წარმომადგენლობითი
ორგანოს’’-„მმართველი კომიტეტი’’
·
თუმცა“აღმასრულებელი ფუნქციიტ’ შეიძლება აღიჭურვოს “წარმომადგენლობითი ორგანოს’’ „სხვა’’ კომიტეტებიც[მაგ.
„საფინანსო კომიტეტი’’,“განატლების კომიტეტი ‘’ და სხვა.]
·
„პოლიტიკური ლიდერი’’ შეიძლება აკონტროლებდეს[თუ „უმრავლესობის მქონე’’ პოლიტიკური სუბიექტის
ლიდერია] ან „ვერ აკონტროლებდეს’’ -„წარმომადგენლობით
ორგანოს’’
·
ამდენად,“კომიტეტი-ლიდერის’’
მოდელში „აღმასრულებელი ფუნქციები’’
„გაზიარებულია’’ მინიმუმ 2[ორ] სუბიექტს შორის; ერთი
მხრივ „პოლიტიკურ ლიდერს’’ და მეორე მხრივ,“წარმომადგენლობითი ორგანოს’’ კომიტეტებს შორის
ხ
“კომიტეტი-ლიდერის’’ მოდელი “ლეიმანის წესის’’, “პოლიტიკური ლიდერობის’’ პრინციპის
და “პროფესიონალიზმის ‘’ პრინციპის „ნაზავს’’ წარმოადგენს
ხ
3)“კოლექტიური’’ მოდელი
·
„ადგილობრივი თვითმმართველობის’’ „ორგანიზაციული მოწყობის ‘’ “კოლექტიურ ’’ მოდელში „აღმასრულებელ ფუნქციას’’ ახორციელებს „კოლეგიალური
აღმასრულებელი ორგანო’’
·
ეს „კოლეგიალური აღმასრულებელი ორგანო’’ იქმნება „წარმომადგენლობითი
ორგანოს’’ წევრებისგან
·
„კოლეგიალური აღმასრულებელი ორგანოს’’ თავმჯდომარეობს - „მერი’’
·
„კოლეგიალური აღმასრულებელი ორგანოს’’
წევრები
უძღვებიან ცალკეულ „დარგობრივ მიმარტულებებს’’
·
თუმცა , „გადაწყვეეტილებებს’’
„კოლეგიალური აღმასრულებელი
ორგანო’’ „კოლეგიალურად’’ იღებს
·
„მერს’’ “კოლექტიურ ’’ მოდელში სიმბოლური
„წარმომადგენლობითი ფუნქციები’’ გააჩნია.
ხ
·
“კოლექტიურ ’’ მოდელში „წინ არის წამოწეული’’ „ლეიმანის წესი’’[პრინციპი]
,რომელსაც ექვენდებარება დანარჩენი ორი პრინციპი.
4)“საბჭო-მენეჯერის’’ მოდელი
·
„ადგილობრივი თვითმმართველობის’’ „ორგანიზაციული მოწყობის ‘’ “საბჭო-
მენეჯერის ’’ მოდელში „არჩეულ პოლიტიკოსებს’’
„აღმსრულებელი ფუნქციები’’ არ გააჩნიათ.
·
ყველა „აღნასრულებელი ფუნქცია’’ თავმოყრილია „პროფესიონალი მენეჯერის’’ ხელში
·
„პროფესიონალი მენეჯერს’’“წარმომადგენლობითი ორგანო’’ ნიშნავს
·
„წარმომადგენლობით ორგანოს’’ აქვს
მხოლოდ „პოლიტიკის განსაზღვრის’’ უფლებამოსილება და არ ეერევა „პროფესიონალი მენეჯერის’’
„ყოველდღიურ
საქმიანობაში
·
„წარმომადგენლობით
ორგანოს’’ ხელმძღვანელია- „მერი’’
·
“საბჭო- მენეჯერის ’’ მოდელში „მერი’’ „წარმომადგენლობითი ორგანოს’’
–„სპიკერია’’ და „ცერემონიალურ ფუნქციებს’’ ახორციელებს [მიუხედავად იმისა ,რომ „მერი’’
შეიძლება „პირდაპირი’’ წესით იყოს არჩეული
ხ
·
“საბჭო- მენეჯერის ’’ მოდელში
აშკარაა „პროფესიონალიზმის’’ პრინციპის დომინანტი როლი დანარჩენ
ორ პრინციპტან მიმარტებით.
ხ
მორიცენი-სვარას კლასიფიკაცია პასუხს იძლევა კითხვაზე თუ ვინ არის
„ლიდერი’’ ,ანუ ვის ეკისრება პასუხისმგებლობა“ადგილობრივ პოლიტიკაზე’’ - ა)“პოლიტიკურ
ლიდერს’’,ბ)“წარმომადგენლობითი ორგანოს’’ პოლიტიკოსებს თუ გ)“მენეჯერს’’
ხ
„ევროსაბჭოს’’ ქვეყნებში ყველაზე
„პოპულარულ მოდელს’’ წარმოადგენს-„ძლიერი
მერის’’ მოდელი[მოქმედებს ევროსაბჭოს წევრი ქვეყნების ნახევარზე მეტში]
ფედერაციული ადმინისტრაციულ-ტერიტორიული სახელმწიფოების ნაწილში და დიდ ბრიტანეთში ერთმანეთის „პარალელურად’’ „რამდენიმე მოდელი’’
მოქმედებს იხ. დიაგრამა 1 [სახელმძღვანელო გვ.275-ე]
რომელია ორეგანიზაციული მოწყობის “საუკეთესო ‘’ მოდელი?
·
„ადგილობრივი თვითმმართველობის’’ „ორგანიზაციული მოწყობის’’ მოდელის არჩევას -
ქვეყანაში არსებული ა)პოლიტიკური, ბ)ეკონომიკური,გ)სოციალური,დ) კულტურული ე)ტრადიციული და ვ) სამართლებრივი -„გარემო’’ განაპირობებს.
·
ამდენად,“საუკეთესო
‘’ მოდელია ის,რომელიც „კონკრეტულ ქვეყანას’’ და „კონკრეტულ მუნიციპალიტეტში’’
არსებულ „გამოწვევებს’’ და „საჭიროებებს’’ ყველაზე უკეთ პასუხობს
ხ
·
„ადგილობრივი თვითმმართველობის’’ ნებისმიერ „მოდელში’’ ა) „პოლიტიკოსებს
‘’ ,ბ)“ლიდერებს“ და გ)“პროფესიონალებს’’ განსაკუთრებული და შეუცვლელი
„როლი’’ გააჩნიათ.
·
ამიტომ, „ადგილობრივი თვითმმართველობის’’ „მოდელის’’ შერჩევისას ასევე გათვალისწინებული
უნდა იქნეს ა) „პოლიტიკოსების ‘’ ,ბ)“ლიდერების“
და გ)“პროფესიონალების’’ „დანიშნულება’’:
ა) „პოლიტიკოსის დანიშნულება
’’
·
„პოლიტიკოსის
დანიშნულება’’ საჯარო[ანუ საზოგადოებრივი] პრობლემების დროული იდენტიფიცირება
და გადაწყვეტაა
·
რა სურს ხალხს ? ,როგორ უნდა დაკმაყოფილდეს ხალხის საჭიროებები
?, „პოლიტიკოსების’’ ზრუნვის „მთავარ საგანს’’ წარმოადგენს,ვინაიდან „პოლიტიკოსების’’
საქმიანობის მთავარი შემფასებელი „ამომრჩეველია’’
·
„პოლიტიკოსები’’ „მართვის პროცესის’’ და „მოსახლების’’
„მუდმივ ურთიერთკავშირს’’ უზრუნველყოფენ.
·
ეს „ურთიერთკავშირი’’ „ორმხრივ ინტერესს’’ ეფუძნება.
·
ერთი მხრივ,“პოლიტიკოსები’’ „ხალხის მოთხოვნების და
ინტერესების გათვალისწინებით’’ „ამომრჩეველთა
მხარდაჭერის მიღეწვას’’ და“საკუთარი კარიერული ინტერესბის მიღწევას’’ ცდილობენ
·
მეორე მხრივ, „ამომრჩევლები’’ „პოლიტიკოსებისგან’’“საზოგადოებრივი[საჯარო]
პრობლემების’’ გადაწყვეტას და მათი[ამომრჩევლების]
ინტერესების გათვალისწინებას მოელიან.
ბ) „პროფესიონალების დანიშნულება’’
·
„პოლიტიკოსები’’ „ყოველდღიური პრობლემების’’ და „ხალხის
განწყობების’’ შესაბამისად მოქმედებენ
·
„პროფესიონალები’’ კი „პოლიტიკოსებს’’ „საზოგადოებრივი
[საჯარო] პრობლემების’’ გადაწყვეტაში ეხმარებიან
·
„პროფესიონალი’’ ა)მენეჯერები,ბ)საჯარო მოხელები გ)ექსპერტები „საზოგადოებრივ პრობლემებს’’ „პროფესიული ნიშნით’’
აფასებენ და „კვალიფიციურ გადაწყვეტილებებს’’ შეიმუშავებენ.
·
„პროფესიონალების’’ მიერ „პოლიტიკოსებისტვის’’ შეთავაზებული“გადაწყვეტილებები’’
ზოგჯერ საზოგადოებისთვის „მტკივნეულიც’’ შეიძლება იყოს [თუმცა,როგორც წესი,ისინი აქცენტს
„გრძელვადიანი დადებითი შედების’’ მიღწევაზე აკეთებენ]
გ)“ლიდერების
დანიშნულება’’
·
„პროფესიონალები’’ ხშირად მიმდინარე საქმეებში „ეფლობიან’’
და“შეცვლილ ‘’ „საზოგადოებრივ საჭიროებებზე’’
ნელა და რთულად რეაგირებენ.[ანუ ზოგჯერ „პროფესიონალეები’’ შეიძლება „რეალობის
მიღმა’’ აღმოჩნდნენ]
·
ამათან,“პროფესიონალების’’ შემფასებელს არა „ხალხი’’[ამომრჩეველი]
არამედ მათი დამქირავებელი „პოლიტიკოსები’’ წარმოადგენენ
·
„პროფესიონალები’’ სწორედ „პოლიტიკოსებისგან’’ ელიან
ა)“პოლიტიკური ამოცანების’’ განსაზღვრას ბ)“გამომუშავებულ გადაწყვეტილებებზე პასუხისმგებლობის
აღებას’’ გ)“სათანადო მოტივაციას და სტიმულირებას’’ და დ)“საზოგადოებრივი მხარდაჭერის’’
მოპოვებას
·
სწორედ ამიტომ,“მართვის პროცესში’’ „პროფესიონალებთან’’
ერთად არანაკლებ მნიშვნელოვანია „ლიდერების’’ როლი
·
„ლიდერი’’ მოტივირებულ და მიზანმიმართულ „მმართველობით პროცესს’’ უზრუნველყოფს
·
„ლიდერობა’’ ა)“მართვის პროცესის’’ გაძღოლას,ბ)“მკაფიო პრიორიტეტების ჩამოყალიბებას’’ გ)“პასუხისმგებლობის
საკუთარ თავზე აღებას’’ დ)“თანამშრომელთა მოტივაციას’’ და ე)“საზოგადოებრივი აზრის
მობილიზაციის უნარს’’ გულისხმობს
·
„ეფექტური ლიდერობის’’ დროს მაღალია :ა)პრობლემების იდენტიფიცირების და
მათი გადაწყვეტის მიზნით “სტრატეგიული ხედვის’’ ხარისხი და ბ)“კოორდინაცია’’
Комментарии
Отправить комментарий