საერთაშორისო-სამართლებრივი „პასუხისმგებლობა''[ცნება,სახეები,ფორმები]."საერთაშორისო დანაშაული'' ,"საერთაშორისო დელიქტი''
აქ განხილულია
საკითხები:
1) საერთაშორისო-სამართლებრივი „პასუხისმგებლობის’’
ცნება
2) „საერთაშორისო მარტლსაწინააღმდეგო
ქმედებების ‘’ -სახეები
3)
.“საერთაშორისო -სამართლებრივი „პასუხისმგებლობის’’ - სახეები და ფორმები
1. საერთაშორისო-სამართლებრივი პასუხისმგებლობის
ცნება
·
„საერთაშორისო-სამართლებრივი პასუხისმგებლობას’’
იწვევს „საერთაშორისო სამარტლის სუბიექტის’’ მოქმედება ან უმოქმედობა,რომელიც არღვევს
„საერთაშორისო-სამართლებრივ ნორმას’’
·
„საერთაშორისო-სამართლებრივი პასუხისმგებლობა’’ შეიძლება გამოიწვიოს:
a. სახელმწიფო ორგანოების[სახელმწიფო-პოლიტიკური
თანამდებობის პირების] მართლსაწინააღმდეგო მოქმედებებმა
[მაგ.ა)ელჩების სხვა სახელმწიფოს შინაგან საქმეებში ჩარევამ,ბ)
ეროვნულ უმცირესობატა დევნამ ,გ)საერთაშორისო ხელშეკრულების პირობების შეუსრულებლობამ
,დ)აგრესიული ომის დაწყებამ],ან „მოქმედებისგან თავის შეკავებამ’’,რის
შედეგადაც მის ტერიტორიაზე ზიანი მიეყენება
უცხო სახელმწიფოს ინტერესებს ან უცხო
სახელმწიფოს მოქალაქის ინტერესებს[მაგ. „უცხოსახელმწიფოს
დიპლომატის მკვლელობა’’,“საელცოზე თავდასხმა’’ ]და ა.შ.
ხ
·
„საერთაშორისო-სამართლებრივი
პასუხისმგებლობის პრინციპი’’ თანამედროვე საერთაშორისო სამარტლის ერთ-ერთი ძირითადი პრინციპია
ხ
ა)
„სახელმწიფოზე’’ პასუხისმგებლობის დაკისრების
წინაპირობები
·
„სახელმწიფოსთვის’’ საერთაშორისო-სამართლებრივიპასუხისმგებლობის დასაკისრებლად რამდენიმე გარემოება[წინაპირობა] უნდა არსებობდეს :
1) უნდა არსებობდეს ორ სახელმწიფოს
შორის „საერთაშორისო-სამართებრივი
ვალდებულება’’
2) სახეზე უნდა იყოს ამ „ვალდებულების’’
დარღვევის გამომწვევი ქმედება ან გადაცდომა,რომელიც დამრღვევ „სახელმწიფოს’’ შეერაცხება
3) სახეზე უნდა იყოს „ზიანი’’ ,რომელიც „სახელმწიფოს’’ „მარტლსაწინააღმდეგო ქმედების’’
ან გადაცდომის ‘’ შედეგად დადგა.
ხ
ბ) „წესები ‘’ „სახელმწიფოს პასუხისმგებლობის
თაობაზე ‘’
·
ყურადღება: ასეთი
„წესები’’ შეიმუშავა გაეროს „საერთაშორისო სამართლის კომისიამ’’[1953-2001
წწ]
·
ამ „წესების’’ ტექსტის 1-ლი მუხლის თანახმად “სახელმწიფოს ყველა საერთაშორისო არამარტლზომიერ ქმედებას მოსდევს
პასუხისმგებლობა’’
·
„საერთაშორისო არამართლზომიერ
ქმედებათა ნუსხას’’
განსაზღვრავს „საერთაშორისო სამართალი’’
·
„წესების’’ მე-12 მუხლის თანახმად: „საერთაშორისო ვალდებულების დარღვევა არის მოქმედება,რომელიც არ შეესაბამება სახელმწიფოს
მიერ ნაკისრ ვალდებულებას’’[ამ ვალდებულების წარმოშობის საფუძვლის და ვალდებულების
ხასიათის მიუხედავად]
ხ
·
ასევე, „წესების’’ თანახმად -თუ ერთი სახელმწიფო მეორეს
დაეხმარება“საერთაშორისო არამართლზომიერი ქმედების’’ ჩადენაში,მაშინ ის ასევე „პასუხიმგებელი იქნება’’ „საერთაშორისო-სამართებრივი
ვალდებულების’’ დარღვევაზე[!],
[ოღონდ ა)თუ ეს „დამხმარე
სახელმწიფო’’ გარემოებების წინასწარი ცოდნით მოქმედებდა და ბ) თუ იგივე მოქმედება მის
მიერ ჩადენის შემთხვევაშიც[ცალკე აღებული] არამართლზომიერი იქნებოდა[!]
[მაგ.თუ მეორე
სახელმწიფო გაცნობიერებულად დაეხმარება
„საერთაშორისო ვალდებულების დამრღვევ სახელმწიფოს’’
მასზე დაწესებული სანქციების გვერდის ავლაში,მაშინ
ამ „წესების’’ თანახმად ის პასუხისმგებელი გახდება „საერთაშორისო ვალდებულების დარღვევაზე’’
]
შენიშვნა: მაგ .ამჟამად დასავლეთი
პრეტენზიებს უყენებს საქართველოს,რადგან ის არ შეუერთდა დასავლეთის მიერ რუსეთისთვის
დაწესებულ სანქციებს
ხ
·
ყურადრება:ამ „წესების’’ თანახმად „სახელმწიფოს პასუხისმგებლობა’’ მისი წარმომადგენლების
„ინდივიდუალური პასუხისმგებლობასთან’’
ერთად შეიძლება განიხილებოდეს
2. „საერთაშორისო მარტლსაწინააღმდეგო
ქმედებების ‘’ -სახეები
·
სახელმწიფოთა საერთაშორისო მარტლსაწინააღმდეგო „ქმედებები’’ ანუ „აქტები’’
2 ძირითად ჯგუფად იყოფა:
1)
„საერტაშორისო დანაშაულებად’’
2)
„საერთაშორისო დელიქტებად’’
ხ
ა)
„ საერთაშორისო დანაშაული’’
·
„საერთაშორისო დანაშაული’’ არის „სახელმწიფოთა’’ ისეთი
„მართლსაწინააღმდეგო აქტები’’[ანუ ქმედებები-მოქმედებები ან მოქმედებებისგან თავის
შეკავება]’’,რომლებიც საფრთხეს უქმნიან „საერთაშორისო მშვიდობას და უშიშროებას’’
,ლახავენ „ყველა სახელმწიფოს’’ სასიცოცხლო
ინტერესებს
ხ
·
ნიურბერგის და ტოკიოს საერთაშორისო ტრიბუნალთა „წესდებები’’ აყალიბებენ „საერთაშორისო დანაშაულის’’ ცნებას:
„საერთაშორისო
დანაშაული’’ ეს არის დანაშული:
a. მიმართული მშვიდობის წინააღმდეგ.[ანუ აგრესიული ომის’’
დაგეგმვა,მომზადება,გაჩაღება და წარმოება]
b. მიმართული ადამიანურობის წინააღმდეგ[ანუ სამოქალაქო მოსახლეობის
მასობრივი განადგურება,დამონება,გადასახლება,სხვა სიმკაცრენი ან დევნა პოლიტიკური,რასობრივი,რელიგიური
მოტივებით]
c. ომის კანონების და ჩვეულებების დარღვევა[მაგ. ოკუპირებული ტერიტორიის
მოსახლეობის განადგურება,წამება,დამონება, ან იგივე ქმედებანი სამხედრო ტყვეთა მიმართ,მძევლების
მკვლელობა,სახელმწიფო ან კერძო საკუთრების გაძარცვა,ქალაქებისა და სოფლების განადგურება
და სხვა]
d. ეროვნულ-განმათავისუფლებელი მოძრაობის
ჩახშობა ან ჩახშობის ცდა
e. ინტერვენცია
f. რასობრივი დისკრიმინაცის ფორმები:ა) გენოციდი,ბ)ეთნიკური წმენდა გ) აპარტეიდი დ) მონობა
·
გაეროს“საერთაშორისო სამართლის კომისია’’ ადგენს „საერთაშორისო დანაშაულთა’’ უფრო მოკლე ნუსხას:
a. აგრესია
b. კოლონიური ბატონობა
c. მონობა
d. გენოციდი
e. აპარტეიდი
f. ატოსფეროს და ზღვების მასიური
დაჭუჭყიანება
ბ)“საერთაშორისო
დელიქტები’’
·
„საერთაშორისო დელიქტები’’ არის „სახელმწიფოს [ან მის
მოკავშირე სახელმწიფოტთა] ’’ ისეთი „მართლსაწინააღმდეგო
აქტები’’[ანუ ქმედებები-მოქმედებები ან მოქმედებებისგან თავის შეკავება]’’,რომლებიც
კონკრეტულ სახელმწიფოს სერიოზულ ზიანს აყენებენ,მაგრამ საერტაორისო მშვიდობას და უშიშროებას
არსებითად არ არღვევენ.
·
„საერთაშორისო დელიქტები’’ ლოკალური ხასიათის საერთაშორისო
მართლსაწინაღმდეგო აქტებია;
·
„საერთაშორისო დელიქტებია’’:
„თავსესაფრის
მიცემა საელჩოში ადგილობრივი ბოროტმოქმედისატვის ან ჯაშუშისატვის’’,“საელჩოს დარბევა’’,“უცხოელის
მიერ სახელმწიფო დროშის დახევა ან სხვაგვარი შეურაცხყოფა’’,“სახელმწიფოს ტერიტორიაზე
მყოფ უცხოელთათვის დამატი ქონებისატვის ზარალის მიყენება’’ და ა.შ
ხ
„საერთაშორისო-სამართლებრივი
პასუხისმგებლობის’’-„სუბიექტები’’
·
თანამედროვე „საერთაშორისო-სამართლებრივი
პასუხისმგებლობის’’ ინსტიტუტი მოიცავს სახელმწიფოს „ქმედებათა’’ ფართო წრეს და მოწოდებულია უზრუნველყოს“საერტაშორისო
სამართლის’’ ძირითადი პრინციპების ხელშეუხებლობა.
·
უწინ, „გამარჯვებულ ‘’ სახელმწიფოს“დამარცხებულის ‘’ მიმართ ფართო უფლებები
ეძლეოდა მისი ანექსიის ჩათვლით.
·
თანამედროვე „საერთაშორისო-სამართლებრივი
პასუხისმგებლობა’’ კი „დამარცხებულ
‘’ სახელმწიფოს
გარკვეულ უფლებებს ანიჭებს
·
კონფლიტში „დაზარალებულ სახელმწიფოს’’ უფლება აქვს საერთაშორისო სამართლიტ დაშვებული საშუალებებიტ აღიდგინოს
შელახული უფლებები.
·
დავის ამ მხარეს“პასუხისმგებლობის’’ „ პასიურ სუბიექტს’’ უწოდებენ,“აქტის
ჩამდენს’’ კი- „აქტიურ სუბიექტს.’’
ხ
·
„საერთაშორისო-სამართლებრივი
პასუხისმგებლობის’’ ძირითად სუბიექტებად „სახელმწიფოები’’ გვევლინებიან
·
თუმცა,“საერთაშორისო პასუხისმგებლობის’ “აქტიურ’’ და
„პასიურ’’ სუბიექტებად შეიძლება გვევლინებოდნენ,ასევე ,ა)“საერთაშორისო ორგანიზაციები’’[მაგ. „ევროკავშირი’’]
ან ბ)“თავისუფლებისთვის მებრძოლი ერები’’[ ე.წ. „აჯანყებული ხალხი’’]
ხ
„საერთაშორისო-სამართლებრივი პასუხისმგებლობის’’
დადგომის წინაპირობები
·
სახელმწიფოს „საერთაშორისო-სამართლებრივი პასუხისმგებლობის’’ დადგომისათვის
საჭიროა სახეზე იყოს მისი,როგორც „მართლსაწინააღმდეგო აქტის ჩამდენის ბრალეულობა’’
[!]
·
ე.ი. სახეზე უნდა იყოს „ქმედებასა’’ და „მიყენებულ ზიანს’’[ანუ
შედეგს] შორის „მიზეზობრივი კავშირი’’
·
ხოლო „საერთაშორისო სამართლის’’ ნორმის დარღვევა სახელმწიფოს
’ მიერ გამოწვეული უნდა იყოს „პირდაპირი განზრახვით’’ ან „დაუდევრობით’’
ხ
„სახელმწიფოს პასუხისმგებლობა’’ მისი „ორგანოების ‘’ ქმედებაზე
·
სახელმწიფოს „ნების გამოვლენა’’ მისი სათანადო ორგანოების მეშვეობით ხდება
·
სახელმწიფო პასუხისმგებელია ყველა თავისი ორგანოს საქმიანობაზე
·
განსაკუთრებით კი ეს ეხება მის „საგარეო ურთიერთობის
ორგანოებს’’სახელმწიფოს არა აქვს უფლება გაიმართლოს თავი იმით,რომ მისისი ამა თუ იმ ორგანოს ესა თუ ის ქმედება დაშვებულია“შიდასახელმწიფოებრივი
სამართლის ‘’ მიერ[რადგან ასეთი სამართლის ნორმები არ შეიძლება ეწინააღმდეგებოდეს
„საერთაშორისო დელიქტის ‘’ ჩამდენი სახელმწიფოს მიერ ნაკისრ „საერთაშორისო ვალდებულებებს’’
·
სახელმწიფო პასუხისმგებელია ყველა იმ მართლსაწინააღმდეგო
აქტის გამო,რომელიც ჩადენილია მის ტერიტორიაზე ადგილობრივი ან უცხოელი მოქალაქის მიერ[უფრო
ზუსტად, ამ შემთხვევაში სახელმწიფოს საერტაშორისო პასუხისმგებლობა გამოწვეულია იმ
„ორგანოების’’ უმოქმედობით[ან დაუდევრობიტ],რომელთაც
ეკისრებათ ასეთი „ქმედებების ‘’ თავიდან აცილება ან დამნაშავე პირთა დაკავება და დასჯა]
·
თუ სახელმწიფო „დროულად’’ დაგმობს მის ტერიტორიაზე ჩადენილ
„აქტს’’ და დასჯის დამნაშავეს,მისი „ბრალი’’ შემსუბუქდება
·
მაგრამ თუ სახელმწიფო მხარს უჭერს მისი ამა თუ იმ ორგანოს,თანამდებობის
პირის ან სხვათა მიერ ჩადენილ „მარტლსაწინააღმდეგო
აქტს’[ქმედებას’]’’,მაშინ იგი ამძიმებს თავის „პასუხისმგებლობას’’
·
ხოლო როცა „მარტლსაწინააღმდეგო ქმედება’’ თავად მთავრობის განკარგულებით ხორციელდება დასაგარეოპოლიტიკის
ერტ-ერტ წამყვან კურსს წარმოადგენს,მაშინ „საერთაშორისო სამართლებრივი პასუხისმგებლობა’’
მთელი სიმძიმიტ აწვება „სახელმწიფოს მმართველ’’ წრეებს.
3.“საერთაშორისო
-სამართლებრივი პასუხისმგებლობის’’ - სახეები
და ფორმები
·
ერთმანეთისგან განასხვავებენ საერთაშორის-სამარტლებრივი პასუხისმგებლობის
შემდეგ სახეებს: ა) „მატერიალური პასუხისმგებლობა’’ და ბ) „პოლიტიკური პასუხისმგებლობა’’
ა) „მატერიალური პასუხისმგებლობა’’
·
„საერტაშორისო დანაშაულის’’ ან „საერთაშორისო დელიქტის’’ ჩამდენი სახელმწიფო
მოვალეა აანაზღაუროს მის მიერ მიყენებული მატერიალური ზარალი
·
„მატერიალური პასუხისმგებლობა’’ შეიძლება იყოს ორი ფორმის:
ა) რესტიტუცია და ბ)
რეპარაცია[კომპენსაცია]
·
„რესტიტუცია’’- არის სახელმწიფოს მოვალეობა აღადგინოს პირვანდელი მდგომარება გატაცებული
ნივთის[ნივთების] დაბრუნებით ან დანგრეული შენობის[შენობების] აშენებით[!]
·
„რეპარაცია’’[კომპენსაცია] -არის როდესაც
„დელინქვენტს’’ მხოლოდ
მატერიალური ზარალის „ფულადი’’ ან „გარკვეული სახის საქონლით’’
ანაზღაურება მოეთხოვება
ბ)“პოლიტიკური პასუხისმგებლობა’’
·
„პოლიტიკური პასუხისმგებლობის’’ ფორმები მრავალფეროვანია,მატგან ძირითადია
ა)“სატისფაქცია’’ და ბ) „სანქციები’’
ხ
·
„სატისფაქცია’’- არის „მორალური დაკმაყოფილება’’,ეს ფორმა მოწოდებულია
დაიცვას“პასიური სუბიექტის’’ მორალურ-პოლიტიკური ღირსება,როგორც საერტაშორისო სამარტლის
„თანასწორუფლებიანი’’ სუბიექტისა.
·
„სატისფაქცია’’ -შეიძლება სხვადასხვანაირად გამოიხატოს:
„სინანულის გამოცხადება’’, „ბოდიშის მოხდა’’,“დამნაშავე პირთა
დასჯა’’,“დაზარალებული პირებისტვის ან მათი ნათესავებისთვის კომპენსაციის გადახდა’’
და ა.შ.
ხ
·
„საერთაშორისო-სამართლებრივი კონტრზომები[სანქციები] -არის დამნაშავის[სახელმწიფო
ან მისი წარმომადგენლები იგულისხმება] იძულებითი ზომების გამოყენება.
·
„სანქციები’’-„პოლიტიკური პასუხისმგებლობის’’
უმნიშვნელოვანეს „ფორმას’’ წარმოადგენს
·
„სანქციების ‘’ -დანიშნულებაა“მშვიდობის და უშიშროების’’,“საერთაშორისო
სამარტლის პრინციპების’’ დაცვა და განმტკიცება
·
„საერთშორისო სანქციები’’- სხვადასხვა ფორმით ვლინდება,რომელთაგან
ძირითადია: ა)„ეკონომიკური’’
და „დიპლომატიური’’ ურთიერთობების გაწყვეტა,ბ)ყოველგვარი საქონლის და ტრანსპორტის“დელინქვენტების
‘’ საზღვრებში მიტანის სესაძლებლობის აღკვეტა[ე.წ. „მშვიდობიანი ბლოკადა’’] და,ბოლოს,როგორც
უკიდურესი ზომა გ)შეიარაღებული ძალების გამოყენება[აგრესორის წინააღმდეგ]
·
„საერთაშორისო სანქციები’’-ძალზე სერიოზულ საშუალებას წარმოადგენს,ამიტომ
მათი გამოყენება დიდი სიფრთხილით უნდა მოხდეს [რომ არ გამწვავდეს ისედაც დაძაბული საერთაშორისო მდგომარეობა-
ანუ არ მოხდეს ესკალაცია]
ხ
·
თანამედროვე საერთაშორისო სამართალი „სანქციების’’ გამოყენების უფლებას
ძირითადად გაეროს მიაკუთვნებს
·
გაეროს წესდების მე-7 თავის თანახმად:
“ გაეროს უშიშროების საბჭო „აგრესიის’’
საიშიშროების შემთხვევაში უფლებამოსილია გადაწყვიტოს შეიარაღებული ძალების გამოუყენებლობასტან
დაკავშირებული რა ღონისძიებები უნდა იქნეს მიღებული და შეუძლია მოუწოდოს გაეროს წევრებს
მიმართონ ისეთ სანქციებს,როგორიცაა: ეკონომიკური ურტიერტობების,სარკინიგზო,საზრვაო,საფოსტო,სატელეგრაფო,რადიო
,ან ურტიერტკავშირის სხვა საშუალებატა სრული ან ნაწილობრივი აღკვეტა,აგრეთვე დიპლომატრიური
ურთიერთობების გაყვეტა[მუხ.41.]
·
მაგრამ თუ ღონისძიებები საკმარისი არ აღმოჩნდა,გაეროს
უშიშროების საბჭო უფლებამოსილია მიმართოს ისეთ მოქმედედებას საჰაერო,საზღვაო ან სახმელეტო ძალებით,რაც საჭიროა „მშვიდობის
და უშისროების’’ დასაცავად ან აღსადგენად;ასეთი „მოქმედება’’ შეიძლება შეიცავდეს ორგანიზაციის
წევრთა საჰაერო,საზღვაო,სახმელეთო ძალების დემონსტრაციებს[წვრთნებს],ბლოკადას და სვა
ოპერაციებს[ მუხ. 42-ე]
ხ
·
გაეროს წევრ-სახელმწიფოს მიმართ,რომელიც არღვევს საერტაშორისო სამარტალს,შეიძლება
გამოყენებულ იქნას სხვა „სანქციებიც’’
:
a. „წესდებით გატვალისწინებული უფლებამოსილების და პრივილეგიების ჩამორთმევა,ან
მათი მოქმედების შეჩერება’’[მუხ.5]
b. „გაეროს გენერალურ ასამბლეაზე“ხმის უფლების’’ ჩამორთმევა[მუხ.19]
Комментарии
Отправить комментарий