„საკუთრების უფლების’’ არაპირდაპირი შეზღუდვა [ანუ „ირიბი ექსპროპრიაცია“]სზაკ-ის 209-ე მუხლი

 

ტერმინის განმარტება:

ექსპროპრიაცია-სახელმწიფოს მიერ საკუთრების იძულებითი ჩამორთმევა ან გასხვისება

 

 

1.ზოგადად:

·        სზაკ-ის 209-ე მუხლი აწესრიგებს სახელმწიფო ან ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანოს პასუხისმგებლობას ისეთ შემტხვევებში,როდესაც საზოგადოებრივი აუცილებლობისთვის ,საქარტველოს კანონმდებლობის შესაბამისად გამოცემული ადმინისტრაციულ-სამართლებრივი აქტით,თანასწორობის პრინციპის საწინააღმდეგოდ,არსებითი ზიანი ადგება მხოლოდ რომელიმე კერძო პირს ან კერძო პირთა ჯგუფს.

·        საუბარია ისეთ შემთხვევებზე,როცა კანონის შესაბამისი საჯარო-სამართლებრივი ქმედება არ არის „პირდაპირ და უშუალოდ“ მიმართული ადრესატის საკუთრების უფლების შეზღუდვისკენ,თუმცა „საკუთრების უფლების’’  შეზღუდვ,როგორც სახელმწიფო ან ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანოს ქმედბის „გვერდითი მოვლენა’’[ანუ როგორც  „გარდაუვალი ბოროტება“] ,ისე იჩენს თავს.

·        ამიტომ,ასეთ შემტხვევებში  ადმინისტრაციული ღონისძიების ადრესატი გვევლინება ე.წ. „განსაკუთრებული [ფაქტიურად უდანაშაულო]მსხვერპლის’’ როლში.

·        ქონების „ფლობის’’ ან“განკარგვის’’ უფლების ისეთი შეზღუდვა ,რომელიც წარმოქმნის ადმინისტრაციული ღონისძიების ადრესატისთვის არსებით ქონებრივ დანაკლისს ან არსებიტად არტმევს მას სამომავლო მოგების მიღების შესაძლებლობას,წარმოადგენს - „საკუთრების უფლების ნაწილობრივ ჩამორთმევას’’

 

მაგალითი :

·        საზოგადოებრივი აუცილებლობისათვის საქარტველოს კანონმდებლობის თანახმად,ვასოს ჩამოარტვეს მის საკუთრებაში არსებული მიწის ნაკვეთი,სადაც გაიყვანეს ავტობანი[საგზაო ტრასა].

·        მეზობლად მდებარე მიწის ნაკვეთის მესაკუთრეს-სანდროს მიაჩნია,რომ ავტობანისგან გამოწვეული ხმაური და დაბინძურება ხელყოფს მის უფლებას

·        სანდრო ვერ მოითხოვს ზიანის ანაზღაურებას „საკუტრების უფლების ჩამორთმევის“ საფუძველზე,რამდენადაც ის ისევ  რჩება მიწის ნაკვეთის მესაკუტრედ

·        მაგრამ ამ შემტხვევაში სანდროს შეუძლია გამოიყენოს ე.წ.“ირიბი ექსპროპრიაციის’’ ინსტიტუტი,რადგან „საზოგადოებრივი საჭიროებისტვის განხორციელებული კანონიერი ღონისძიება’’[ავტობანის აშენება] იწვევს  სანდროს „საკუთრების უფლების“ ხელყოფას

·        ამასთან,ეს ხელყოფა იმდენად ინტენსიურია,რომ სცილდება „თმენის ვალდებულებას’’

·        დაიმახსოვრე:“მიწის ნაკვეთის ღირებულების შემცირებით გამოწვეული ზიანის’’ ანაზღაურების ვალდებულება მაშინ გვაქვს სახეზე,როცა სუბიექტი[სანდრო] თანასწორობის პრინციპის საწინააღმდეგოდ,“განსაკუტრებულ[უდანაშაულო] მსხვერპლად’’ გვევლინება.

 

2.ინსტიტუტ „ირიბი ექსპროპრიაციის’’ ელემენტები:

ამ ინსტიტუტის გამოყენებით   ხელყოფილი  „საკუთრების უფლების“ დასაცავად  სახეზე უნდა იყოს შემდეგი ელემენტები[წინაპირობები]“

a.    „საკუთრების უფლება’’[ანუ ეს უფლება უნდა იყოს სახეზე და მისი ხელყოფა უნდა ხდებოდეს]

b.   „კანონიერი მმარტველობიტი ქმედების გაუთვალისწინებელი გვერდითი მოვლენა’’[უნდა ტარდებოდეს ადმინისტრაციული ღონისძიება და ის უნდა იყოს  აუცილებლად კანონიერი]

c.    „ხელყოფის უშუალობა’’[საკუტრების უფლების ხელყოფა უნდა იყოს ირიბი და არა უშუალო ]

d.   სახეზე უნდა იყოს „განსაკუთრებული ქონებრივი მსხვერპლი’’

მიმოვიხილოთ  „ირიბი ექქსპროპრიაციის’’ ეს 4 ელემენტი   ქვემოთ ცალ-ცალკე:“

ა) „საკუთრების უფლება

 

·        “ირიბი ექსპროპრიაციის’’ ინსტიტუტის „დაცვის ობიექტია’’ კონსტიტუციის 21-ე მუხლით აღიარებული „საკუთრების უფლება’’

·        კონსტიტუციის 21-ე მუხლით აღიარებული „საკუთრების უფლება’’,ერთი მხრივ არის „საკუთრების’’-როგორც  „ინსტიტუტის“ და მეორე მხრივ - როგორც „პიროვნების უფლების’’ - ხელშეუხებლობის გარანტია

·        „საკუთრების უფლების“ არსი მდგომარეობს კერძო საკუთრების’’ დაცვაში,მისი არსებობის რეალურ უზრუნველყოფაში

·        კანონმდებელს არ შეუძლია ისეთი ნორმების გამოცემა,რომელიც „კერძო საკუთრებას’’ როგორც ინსტიტუტს ეჭვქვეშ დააყენებს

·       

·        კონსტიტუცია ადამიანის „ძირითად უფლებებს’’ აღიარებს,როგორც „უშუალოდ მოქმედ სამართალს’’,რომელიც ხელისუფლების სამივე შტოს ზღუდავს.

·        ადამიანის „საკუტრების უფლების’’ კონსტიტუციური გარანტია  ემსახურება“მესაკუთეის’’ სამართლებრივი მდგომარეობის[უფლება-მოვალეობების] დაცვას

·        კერძოდ, მესაკუტრის უფლებას გარკვეულ ქონებაზე

·        ცალკეულ ინდივიდებს კონსტიტუციის 21-ე მუხლით ენიჭებათ „ თავისუფლება ქონებრივ სფეროში’’ და ,ამდენად-საკუთარი ცხოვრების დამოუკიდებლად განსაზღვრის შესაძლებლობა.

ბ) კანონიერი მმართველობიტთი ქმედების გაუთვალისწინებელი გვერდითი მოვლენა’’

·        ე.წ. „ირიბი ექსპროპრიაციის’’ ინსტიტუტი აწესრიგებს „საკუტრების უფლების“ შეზღუდვის შედეგად წარმოშობილი ზიანის ანაზღაურების შემთხვევას [!]

·          ზიანის ეს სახე  წარმოშობილია ა) აუცილებლად “კანონიერი მმართველობითი ღონისძიების’’ განხორციელების შედეგად და ბ) წარმოადგენს ამ  „კანონიერი ღონისძიების’’ გაუთვალისწინებელ „გვერდით მოვლენას’’წარმოადგენს

·       

·        ერტმანეტისგან უნდა გავარჩიოთ ა)“უკანონობა ქმედებაში ‘’ და ბ) უკანონობა შედეგში’’

·        „უკანონო მმართველობითი ღონისძიებით’’ [ანუ „უკანონო ქმედებით’’] გამოწვეული „ზიანის ანაზღაურების’’ საკითხი „ირიბი ექსპროპრიაციის’’ ინსტიტუტის ფარგლებში არ წესრიგდება[!]

·        „ირიბი ექსპროპრიაციის’’ ინსტიტუტი გულისხმობს მხოლოდ „კანონიერი ღონისძიებით[ანუ „კანონიერი ქმედებით’’] გამოწვეული „უკანონო შედეგის’’ აღმოფხვრის მოთხოვნას[ანუ „ზიანის ანაზღაურების“ მოთხოვნას]

·        ზემოთ მოყვანილ კაზუსში,საზოგადოებრივი აუცილებლობისთვის ვასოს ჩამოარტვეს მიწის ნაკვეთი,სადაც გაიყვანეს ავტობანი.[კანონიერად იმოქმედეს]

·        ავტობანის გვერდით მდებარე მიწის ნაკვეთის ღირებულება შემცირდა,რადგან ავტობანი იწვევს ხმაურს[მაზე მანქანები მოძრაობენ] და აბინძურებს გარემოს [მავნე გამონაბოლქვით]

·        ეს იწვევს მეზობელი მიწის ნაკვეთის მესაკუთრის სანდროს უფლების შეზღუდვას

·        „ირიბი ექსპროპრიაციის’’ ინსტიტუტი ემსახურება სანდროს  და მის მდგომარეობაში აღმოჩენილი  პირების უფლებების დაცვას

·        „ირიბი ექსპროპრიაციის’’ ინსტიტუტი იმით განსხვავდება „ექსპროპრიაციისაგან’’,რომ იგი არ გულისხმობს “ საკუტრების უფლების’’  სრულად გაუქმებას ,არამედ გარკვეული პირობებით „ზღუდავს“ საკუტრების უფლების განხორციელებას ისე,რომ „მესაკუთრედ“ ფაქტობრივად იგივე პირი რჩება.

 

გ)„ხელყოფის უშუალობა’’

·       ზიანის ანაზღაურების მოთხოვნის წინაპირობაა ის,რომ „კანონიერი მმართველობითი ღონისძიება’’ არა მიზანმიმართულად და პირდაპირ ,არამედ ფაქტობრივად და ირიბად[და არა უშუალოდ]  უნდა იწვევდეს „საკუთრების უფლების“ შეზღუდვას

·       თავისებურება მდგომარეობს იმაში,რომ ადმინისტრაციული ღონისძიება უშუალოდ არ არის მიმართული ობიექტისადმი[ანუ ობიექტის[მაგ. მიწის ნაკვეთის] უშუალო ხელყოფა არ ხდება] ,მაგრამ ადმინისტრაციული ღონიძიება[ავტობანის აშენება] შედეგად იწვევს „საკუტრების უფლების“ უშუალო ხელყოფას[მაგ. სანდროს  მიწის ნაკვეთის გაუფასურებას][ანუ „ირიბი ექსპროპრიაციის’’ დროს სახეზეა „შედეგის უშუალობა’’ ანუ „ზიანის უშუალობა“ და არა „ხელყოფის უშუალობა]

 

 

დ)„განსაკუთრებული ქონებრივი მსხვერპლი’’

·        საკუტრების უფლებაზე’’ გვერდითი[ირიბი] ზემოქმედება „იმდენად ინტენსიური უნდა იყოს,რომ სცდებოდეს „სოციალური ადეკვატურობის ტოლერანტულ ზღვარს’’ და ე.წ. „განსაკუთრებულ ქონებრივ მსხვერპლს’’ წარმოშობდეს

·        „განსაკუტრებული მსხვერპლის’’ თეორია გულისხმობს ისეთ შემტხვევას,როდესაც რომელიღაც სუბიექტი სხვებთან შედარებით ,თანასწორობის პრინციპის საწინაარმდეგოდ, არსებითად არათანაბარ მდგომარეობაში ექცევა[ანუ იჩაგრება]

·        ამასტან,მნიშვნელოვანია არა განხორციელებული ღონისძიების ხასიათი,არამედ- დამდაგარი შედეგის სიმძიმე[ანუ  მნიშვნელოვანია „ხელყოფის ინტენსიურობა’’ ]

·        „განსაკუტრებული ქონებრივი მსხვერპლი’’ არ გვაქვს სახეზე,როდესაც კანონი ითვალისწინებს სუბიექტის „თმენის ვალდებულებას’’

·        მაგ. კანონი აწესებს გარკვეულ შეზღუდვებს იმ მესაკუთრეების მიმართ,რომელთა შენობა-ნაგებობებსაც მინიჭებული აქვს „კულტურის ძეგლის“ სტატუსი.[ანუ ამისთანა მესაკუთრეებს შეზღუდული აქვთ „საკუთრების უფლება’’  კანონითდა  უნდა „ითმინონ“ მათ შენობა ნაგებობებზე სხვადასხვა ადმინისტრაციული ღონისძიებები,ასევე ტურისტული ჯგუფები. მათ ამას   კანონი ავალდებულებთ]

ხხხხხხხხხხხხხხ

3.  „სამართლებრივი შედეგი’’

 

·        საკუთრების „ირიბი ექსპროპრიაცია’’ შედეგად იწვევს „ზიანის ანაზღაურების ‘’ უფლების წარმოშობას

·        რაც შეეხება „ასანაზღაურებელი ზიანის ოდენობას’’,ის განისაზღვრება საჯარო და კერძო პირის ინტერესების შეფასების საფუძველზე[ანუ ასეთი „ირბი’’ ზიანი ,უმრავლეს შემთხვევებში ,ანაზღაურდება მხოლოდ ნაწილობრივ]

·        თუმცა,არ გამოირიცხება მიყენებული ზიანის სრულად ანაზღაურებაც

·        ზიანის ანაღაურების ოდენობის განსაზღვრისას მხედველობაში მიიღება ა) რა შედეგს გამოიღებს ეს ადრესატისთის და ბ)როგორია საკუთრების უფლების შეზღუდვით გამოწვეული მისი მდგომარეობა საზოგადოების სხვა წევრებთან შედარებით.

·        ზემოთ მოყვანილ კაზუსში ავტობანის გაყვანას სარგებელი მოაქვს ა)ზოგადად მტელი რეგიონისტვის და ბ)იმავდროულად იმ პრისათვის,ვისაც ადგება ქონებრივი ზიანი[სანდროსთვის]

·        მაგრამ გასათვალისწინებელია ის გარემოება,რომ კერძო პირის მიწის ნაკვეტმა შეიძლება დაკარგოს საცხოვრებელი ან სააგარაკე მიწის ნაკვეთის დანიშნულება,მაგრამ უფრო მეტი ღირებულება შეიძინოს კომერციული მიზნებისთვის[ სამდრომ საკუთარ ნაკვეთზე შეიძლება გახსნას კომერციული ობიექტი]

 

      მუხლი 209. სახელმწიფო ორგანოს ან მუნიციპალიტეტის პასუხისმგებლობა კანონიერი ადმინისტრაციულ-სამართლებრივი აქტით გამოწვეული ზიანისათვის

 +

1. თუ საზოგადოებრივი აუცილებლობისათვის საქართველოს კანონმდებლობის შესაბამისად გამოცემული ადმინისტრაციულ-სამართლებრივი აქტით თანასწორობის პრინციპის საწინააღმდეგოდ არსებითი ზიანი ადგება მხოლოდ რომელიმე კერძო პირს ან პირთა ჯგუფს, სახელმწიფო ორგანო ან მუნიციპალიტეტი ვალდებულია აანაზღაუროს ამ ადმინისტრაციულ-სამართლებრივი აქტით მიყენებული ზიანი.

2. ზიანის ანაზღაურების მოცულობა განისაზღვრება საჯარო და კერძო პირის ინტერესების შეფასების საფუძველზე.

 


Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

პოეტის და პოეზიის დანიშნულება ილია ჭავჭავაძის და აკაკი წერეთლის შემოქმედებაში

"კაცია ადამიანი ?!"-ილიას რეალისტური ნაწარმოები