ადმინისტრაციული საჩივრის წარდგენაზე უფლებამოსილი სუბიექტი“ [იხ. საზაკ. -ის მუხ.2 „ი’’ ქვეპუნქტი]
1.“ადმინისტრაციული საჩივრის წარდგენაზე უფლებამოსილი
სუბიექტი“ [იხ. საზაკ. -ის მუხ.2 „ი’’ ქვეპუნქტი]
·
.ადმინისტრაციული საჩივრის წარდგენის უფლება აქვს „დაინტერესებულ მხარეს“
·
დაინტერესებული მხარე არის:
ნებისმიერი
ფიზიკური ან იურიდიული პირი ან ადმინისტრაციული ორგანო, ა)რომელთან დადაკავშირებიტაც
უნდა გამოიცეს ადმინისტრაციულ-სამარტლებრივი აქტი ანბ) რომლის კანონიერ ინტერესზე პირდაპირ
და უშუალოდ გავლენას ახდენს ადმინისტრაციულ-სამართლებრივი აქტი ანდა გ) რომლის კანონიერ
ინტერესზე პირდაპირ და უშუალოდ გავლენას ახდენს ადმინისტრაციული ორგანოს მოქმედება[რალაქტი]
·
მაგ. ადმინისტრაციული საჩივრის წარდგენის უფლება აქვს პირს,რომელიც არის
ინდივიდუალური ადმინისტრაციული აქტის[ მაგ.მშენებლობის აკრძალვის შესახებ ადმინისტრაციული
ორგანოს მიერ მიღებული გადაწყვეტილების] ადრესატი
·
ადმინისტრაციული საჩივრის შეტანის უფლება ასევე აქვს პირს,რომელიც არ არის
ინდივიდუალური ადმინისტრაციული აქტის უშუალო ადრესატი[ანუ არის მე-3 პირი],აარის მაგ.
იმ პირის მეზობელი,რომლის მიმართაც გამოიცა „მშენებლობის ნებართვა’’
·
მას ამის უფლება აქვს,რადგან ეს ინდაქტი პირდაპირ და უსუალო გავლენას ახდენს
მის „კანონიერ ინტერესზე’’
2.
„უფლებამოსილი ადმინისტრაციული ორგანო’’
[იხ. საზაკ. -ის მუხ.2 „ი’’ ქვეპუნქტი]
·
ადმინისტრაციულ საჩივარზე მიღებული გაფდაწყვეტილების კანონიერების აუცილებელი
წინაპირობაა,რომ ეს საჩივარი განხილული ჰქონდეს „უფლებამოსილმა ადმინისტრაციულმა ორგანომ’’
·
საჩივარი შეიტანება აქტის გამომცემ „ადმინისტრაციულ ორგანოში’’,თუ იქ არსებობს
აქტის გამომცემი თანამდებობის პირის ან სრუქტურული ქვედანაყოფის ზემდგომი თანამდებობის პირი,ხოლო თუ
აქტი გამოცემულია ადმინისტრაციული ორგანოს ხელმძღვანელი თანამდებობის პირის მიერ-მაშინ
საჩივარი შეიტანება „ზემდგომ ადმინისტრაციულ ორგანოში’’
·
„არაუფლებამოსილ ადმინისტრაციულ ორგანოში’’ საჩივრის წარდგენის შემტხვევაში,ის
უგზავნის საჩივარს „უფლებამოსილ ორგანოს’’ და ამის შესახებ აცნობებს განმცხადებელს[საჩივრის
შემტანს]
·
გასაჩივრებული ადმინისტრაციულ-სამარტლებრივი აქტის გამომცემი ორგანო საჩივრის
განხილვაშიმონაწილეობს იმავე უფლებით,რომელიც მინიჭებული აქვს „დაინტერესებულ მხარეს’’[ადმინისტრაციული
წარმოების მონაწილეს და ინიციატორს]
ხ
·
სზაკ-ი განსაზღვრავს ადმინისტრაციული საჩივრის განმხილველ
„უფლებამოსილ ადმინისტრაციულ ორგანოს“
და „ადმინისტრაციული
სჩივრის განხილვის წესს“;
·
სზაკ-ის 178-ე მუხლის 1-ლი ნაწილით მინიჭებული უფლებამოსილების
ფარგლებში,საქარტველოს საგადასახადო
კოდექსი [სსკ] ადგენს საგადასახადო დავის წარმოების სზაკ-ისგან განსხვავებულ წესებს
კერძოდ ,სსკ-ის XLII თავი
აწესრიგებს საგადასახადო დავების[რაც არის
ადმინისტრაციული საჩივარი] განხილვის წესს საქართველოს ფინანსთა სამინისტროს სისტემაში.
საქართველოს ფინანსთა სამინისტროს სისტემაში საგადასახადო დავის[ადმინისტრაციული
საჩივრის] განმხილველი ორგანოებია: ა) „შემოსავლების სამსახური’’ და ბ)“საქართველოს
ფინანსთა სამინისტროსთან არსებული დავების განხილვის საბჭო’’
ამავე კოდექსის 297-ე მუხლის მე-3 პუნქტის შესაბამისად,საქართველოს ფინანსთა
სამინისტროს სისტენაში საგადასახადო დავა ორეტაპიანია და იწყება საჩივრის „შემოსავლების
სამსახურში ‘’ წარდგენით.
ხ
·
„შემოსავლების სამსახურის’’ მიერ დამკვიდრებულ „ადმინისტრაციული საჩივრის’’[საგადასახადო
დავის] განხილვის პრაქტიკაში საყურადღებოა საჩივრის „ნაწილობრივ დაკმაყოფილების შესახებ’’
გადაყვეტილება,რომლის შინაარსი გულისხმობს საკითხის დამატებით შესასწავლად და გადაწყვეტილების
მისაღებას მის „შემოსავლების სამსახურის აუდიტის დეპარტამენტისთვის ‘’ გადაგზავნას.
ხ
·
ყურადღება: „მოდავე მხარის მოთხოვნის ნაწილობრივ დაკმაყოფილება’’ არ გამოიყენება ადმინისტრაციული ორგანოს მიერ ადმინისტრაციულ
საჩივარზე გადაწყვეტილების მიღებისას[!]
ხ
·
სამაგიეროდ განსხვავებული ვითარებაა სასამართლოს მიერ ადმინისტრაციული
სარჩელის „ნაწილობრივ დაკმაყოფილების’’ თაობაზე გადაწყვეტილების მიღების დროს.[ანუ
სასამართლო „ნაწილობრივ დაკმაყოფილებას’’ იყენებს]
·
რაც გულისხმობს“სადავო საკითხის გადაუწყვეტლად’’ „გასაჩივრებული
ადმინისტრაციულ-სამართლებრივი აქტის’’ ბატილად ცნობას და ქვემდომი ინსტანციის სასამართლოსთვის
დაბრუნებას.[შესაბამისი მიტითებით,რომ აქმ ქვემდგომი ინსტანციის სასამართლომ საქმისტვის
არსებითი მნიშვნელობის მქონე გარემოებებისგამოკვლევისა და შეფასების შემდეგ კანონიტ
დადგენილ ვადაში გამოსცეს ინდაქტი’’
·
შენიშვნა: სასამართლო „სადავო
საკითხის[ანუ დავის] გადაუწყვეტლად’’ „გასაჩივრებული ადმინისტრაციულ-სამართლებრივი
აქტს’’ ბათილად ცნობს იმ შემთხვევაში,თუ მიიჩნევს,რომ აქტი გამოცემულია საქმისთვის
არსებითი მნიშვნელობის გარემოებების გამოკვლევის და შეფასების გარეშე.
ხ
·
„ხელისუფლების დანაწილების პრინციპის’’ შესაბამისად სასამართლო არ ერევა ადმინისტრაციული ორგანოს
უფლებამოსილებებში და არ ახდენს საქმის გარემოებათა დამატებით გამოკვლევას,მით
უფრო,როდესაც საკითხი მიეკუთვნება ადმინისტრაციული ორგანოს „დისკრეციულ უფლებამოსილებას“.
·
„საჩივრის განმხილველ ზემდგომ ადმინისტრაციულ ორგანოს’’ აღნიშნული შეზღუდვა
არ აქვს,არამედ,პირიქით,ის ვალდებულია,რომ „საჩივრის განხილვის მიზნით ჩატარებული ადმინისტრაციული
წარმოების ფარგლებში’’ განახორციელოს დასაბუთებული გადაწყვეტილების მისაღებად საჭირო
ყველა ღონისძიება კანონიერების და ინკვიზიციურობის პრინციპებზე დაყრდნობით.
ხ
·
„შემოსავლების სამსახურის’’ მიერ საჩივრის განხილვის პრაქტიკის გაცნობით
ნატელი ხდება,რომ მოთხოვნის ნ“ნაწილობეივ დაკმაყოფილების’’ თაობაზე გადაწყვეტილება
არ შეესაბამება სზაკ-ის 201-ე მუხლის პირველი ნაწილის შინაარსს;
·
სახეზე გვაქვს შემთხვევა,როდესაც საჩივრის განხილვაზე უფლებამოსილი ადმინისტრაციული
ორგანო[შემოსავლების სამსახური] „ადმინისტრაციული წარმოების ფარგლებში’’ იღებს „ნაწილობრივ
გადაწყვეტილებას’’ და საჩივარში [საგადასახადო დავის შესახებ] დასმული სადავო საკითხების
შესწავლის და საბოლოო გადაწყვეტილების მიღების უფლებამოსილებას გადასცემს „სხვა’’ ადმინისტრაციულ
ორგანოს[ „შემოსავლების სამსახურის აუდიტის დეპარტამენტს’’]
·
მმართველობის ორგანოების უფლებამოსილება-განახორციელონ ქვემდგომი ორგანოების
გადაწყვეტილებებზე კონტროლი ,გულისხმპბს ამ გადაწყვეტლებების ა)მიუკრძოებლად ,ბ)ობიექტურად
,გ) „კანონიერების და „თანასწორობის’’ პრინციპებზე დაყრდნობით განხი;ვა-გადაწყვეტის
ვალდებულებას.
ხ
·
იმ შემთხევაში,როდესაც ქვემდგომ ადმინისტრაციულ ორგანოს საფუძვლიანად არ
დაუდგენია აქტის გამოცემისთვის საჭირო არსებითი მნიშვნელობის მქონე ყველა „ფაქტობრივი
გარემოება’’, ისინი „ზემდგომმა ადმინისტრაციულმა
ორგანომ უნდა გამოიკვლიოს დამატი შედფასება-დადგენის საფუძველზე კანონიერად გადაწყვიტოს
დავა.
ხ
·
საჩივრის განხილვის ქართულ მოდელში „ადმინისტრაციული საჩივრის“ „თვითკონტროლის
ფუნქცია’’ გულისხმობს მიღებული გადაწყვეტილების გადამოწმების
შესაძლებლობას ხელისუფლების იგივე შტოში და არა „აქტის გამომცემი ადმინისტრაციული
იგივე ორგანოს მიერ’’
Комментарии
Отправить комментарий