„ადმინისტრაციული წარმოება“ ცნება და არსი ,სახეები,"ინკვიზიციურობის პრინციპი''
· „ადმინისტრაციული წარმოება’’-
„ფართო გაგებით“ არის ადმინისტრაციული ორგანოს ნებისმიერი საქმიანობა,რომელიც
ხორციელდება მისი საჯარო-სამართლებრივი უფლებამოსილებების განხორციელების მიზნით
ხ
· სზაკ-ის მიზნებისთვის კი კანონმდებელი
იყენებს“ადმინისტრაციული წარმოების’’ ცნების „ვიწრო
გაგებას“
კ) ადმინისტრაციული წარმოება – [არის]ადმინისტრაციული ორგანოს საქმიანობა
1)“ადმინისტრაციულ-სამართლებრივი აქტის“ მომზადების, გამოცემისა და აღსრულების,
2)“ადმინისტრაციული საჩივრის“ გადაწყვეტის, აგრეთვე
„3)ადმინისტრაციული ხელშეკრულების“ მომზადების, დადების ან გაუქმების მიზნით;
როგორც
ამ განმარტებიდან ჩანს ,რომ ტერმინი „ადმინისტრაციული წარმოება’’ არ გამოიყენება:
ა)
როდესაც ადმინისტრაციული ორგანო შიდაორგანიზაციულ
ღონისძიებებს ახორციელებს[!]
ან
ბ)როდესაც
ადმინისტრაციული ორგანო ისეთ გარე საქმიანობებს
ახორციელებს როგორიცაა: ა) „ადმინისტრაციული რეალაქტი’’ ბ) „კერძოსამართლებრივი
ხელშეკრულება’’ და გ)„არაფორმალური მმართველობა’’
ხ
·
კონსტიტუციის მე-18 მუხლის 1-ლი
პუნქტის თანახმად:
„ ყველას’’ აქვს ადმინისტრაციული ორგანოს მიერ მასთან დაკავშირებული საქმის გონივრულ ვადაში და სამართლიანად განხილვის უფლება[!]’’
·
ანუ ადამიანის “მასთან დაკავშირებული საქმის სამართლიანი ადმინისტრაციული წარმოების უფლება’’
კონსტიტუცირ რანგშია აყვანილი.
ხ
·
„ადმინისტრაციული წარმოება’’ არის
ადმინისტრაციული ორგანოს ისეთი საქმიანობა,რომელიც მიმართულია „გადაყვეტილების’’ მიღებისკენ[!]
·
ადმინისტრაციული ორგანოს ამ საქმიანობის[ე.ი. „ადმინისტრაციული წარმოების’’]
სამართლებრივი მოწესრიგება ემსახურება
მმართველობის გამარტივებას[!]
·
რადგან სტანდარტული,წინასწარ გაწერილი საფეხურების გავლა მინიმუმამდე ამცირებს
„გადაწყვეტილების მიმღების’’[ადმინისტრაციული ორგანოს ან მისი მოხელის] შეცდომას[!][თუმცა
მაინც არ გამორიცხავს შეცდომებს 100%-ით]
·
ამრიგად, ადმინისტრაციული ორგანო
,ყოველთვის დგას „მყარ სამართლებრივ საფუძველზე“.
·
ადმინისტრაციული ორგანოს ქმედება არის წინასწარ განჭვრეტადი,ხოლო შედეგი-პროგნოზირებადი.
ხ
·
„ადმინისტრაციული წარმოება’’ არის ორგანოს მიერ „გადაწყვეტილების
მიღების’’ სამართლებრივი ინსტრუმენტი;
·
„ადმინისტრაციული წარმოება’’ ასევე
არის „გადაწყვეტილების’’ მიღების პროცესში „დაინტერესებული
პირების’’ მონაწილეობის და მათი უფლებების რეალიზაციის სამართლებრივი საშუალება;
·
მაგ. როდესაც ადმინისტრაციული
ორგანოს გადაწყვეტილება
მიღებულია ინდივიდუალური სამართლებრივი აქტის [„ინდაქტის’’]ფორმით[რაც
არის ადმინისტრაციული ორგანოს ნების ცალმხრივი გამოვლენა] მისი[ინდაქტის] „კანონიერების’’ მნიშვნელოვანი ელემენტია „დაინტერესებულ პირთა’’[ადრესატთა]“წარმოებასამართლებრივი უფლებების’’ დაცვა[!][ანუ ინდაქტის
ადრესატთა უფლებები „ადმინისტრაციულ წარმოებაში’’ რაც აქვთ დაცული უნდა იყოს]
ხ
·
„ადმინისტრაციული წარმოება’’ ასევე მნიშვნელოვანია,როდესაც ადმ. ორგანო „ადმინისტრაციულ ხელშეკრულებას’’
დებს.
·
„ადმინისტრაციული ხელშეკრულება’’ არის საჯარო სამართლებრივი
უფლებამოსილების განხორციელების ერთ-ერთი სამართლებრივი
ფორმა;
·
კანონმდებელი ითხოვს „ადმინისტრაციული
ხელშეკრულების’’ დადების და მოშლა „ადმინისტრაციული წარმოების’’ სამართლებრივ საფუძველზე
ხდებოდეს
·
ეს მოთხოვნა ემსახურება 3 მიზანს:
1. ადმინისტრაციულმა ორგანომ „გადაწყვეტილება’’
[„ადმინისტრაციული ხელშეკრულების’’ დადების და მოშლის თაობაზე] უნდა დაასაბუთოს
2. ადმინისტრაციული ორგანოს“გადაყვეტილება’’
[„ადმინისტრაციული ხელშეკრულების’’ დადების და მოშლის თაობაზე] უნდა იყოს გამჭვირვალე
,რომ საზოგადოების მხრიდან არ გაჩნდეს რაიმე ეჭვი ამ გადაწყვეტილების მიმართ
3. დაცული უნდა იყოს ადმინისტრაციული ორგანოს კონტრაჰენტი მხარის
უფლებები
ხ
ადმინისტრაციული წარმოების სახეები
ადმინისტრაციული
წარმოების სახეებია:
1. „მარტივი ადმინისტრაციული
წარმოება’’
2. „ფორმალური ადმინისტრაციული
წარმოება’’
3. „საჯარო ადმინისტრაციული
წარმოება ‘’
· ასევე,ცალკე უნდა გამოვყოთ“ადმინისტრაციული წარმოება’’
4.„ადმინისტრაციული საჩივრის’’ განხილვის მიზნით’’[!]
·
საკასაციო სასამართლოს პრაქტიკა[ერთგვაროვანი] ერთმანეთისგან მიჯნავს“განცხადებასთან’’
დაკავშირებულ ადმინისტრაციულ წარმოებას და „ადმინისტრაციულ საჩივართან’’ დაკავშირებულ ადმინისტრაციულ
წარმოებაას[!]
თ) განცხადება –[არის] უფლების მოპოვებაზე ინდივიდუალური ადმინისტრაციულ-სამართლებრივი აქტის გამოცემით დაინტერესებული მხარის მიერ ამ კოდექსით დადგენილი წესით[ადმინისტრაციულ ორგანოში] შეტანილი წერილობითი მოთხოვნა;
ი) ადმინისტრაციული საჩივარი –[არის] დაინტერესებული მხარის მიერ უფლებამოსილ ადმინისტრაციულ ორგანოში ამ კოდექსით დადგენილი წესით წარდგენილი წერილობითი მოთხოვნა დარღვეული უფლების აღდგენის მიზნით იმავე ან ქვემდგომი ორგანოს მიერ ა)გამოცემული ადმინისტრაციულ-სამართლებრივი აქტის ბათილად გამოცხადების, ბ)შეცვლის ან გ)ახალი ადმინისტრაციულ-სამართლებრივი აქტის გამოცემის ან დ)ადმინისტრაციული ორგანოს მიერ ისეთი მოქმედების განხორციელების ან ისეთი მოქმედების განხორციელებისაგან თავის შეკავების შესახებ, რომელიც არ გულისხმობს ინდივიდუალური ადმინისტრაციულ-სამართლებრივი აქტის გამოცემას;
ხ
·
„მარტივი ადმინისტრაციული წარმოების’’ პროცესში დასაძვებია ადმინისტრაციულო
ორგანოს მხრიდან გადაწყვეტილების მიღება განმცხადებლის დაუსწრებლად,[!] ადმინისტრაციული წარმოების
მასალებზე დაყრდნობით.
·
„ადმინისტრაციულ საჩივართან’’ დაკავშირებით კი კანონმდებლის
მიერ შემოღებულია [მომჩივანი მხარის]დაცვის უფრო მაღალი ხარისხი; კერძოდ, სზაკ-ის
194-ე მუხლის 1 ნაწილის მიხედვით:
„. ადმინისტრაციული ორგანო ვალდებულია მისცეს ადმინისტრაციულ წარმოებაში მონაწილე დაინტერესებულ მხარეს საკუთარი აზრის წარდგენის შესაძლებლობა.“[მუხ.194-ე ნაწ.1]
·
ხოლო მე-2 ნაწილის მიხედვით:
„ადმინისტრაციული ორგანო ვალდებულია „ადმინისტრაციულ საჩივართან’’ დაკავშირებით ადმინისტრაციული წარმოების დაწყების შესახებ წერილობით აცნობოს ყველა იმ პირს, რომელიც მონაწილეობდა გასაჩივრებული ადმინისტრაციულ-სამართლებრივ აქტის გამოცემასთან დაკავშირებულ ადმინისტრაციულ წარმოებაში და უზრუნველყოს მათი მონაწილეობა ადმინისტრაციულ წარმოებაში.’’ [მუხ.194-ე
ნაწ.2]
ხ
·
სზაკ-ის 194-ე მუხლით დადგენილი ზოგადი სტანდარტისგან განსხვავებული მოწესრიგება გვხვდება ადმინისტრაციული სამართლის
ცალკეულ დარგებში.
·
მაგ.საქართველოს საგადასახადო კოდექსის 302-ე მუხლის
მე-6 ნაწილის თანახმად: „შემოსავლების სამსახურს’’[ადმ. ორგანოს] უფლება აქვს,მომჩივანის[„ადმინისტრაციული საჩივრის’’ ავტორის] დაუსწრებლად განიხილოს
საჩივარი, თუ საქმეში არსებული მასალებიდან სრულად დგინდება დავის საგანთან დაკავშირებული
ფაქტობრივი გარემოებები.’’[!]
·
„დაინტერესებული მხარის’’ მონაწილეობის გარეშე ადმინისტრაციული
წარმოების’’ ჩატარების უფლებამოსილება გამომდინარეობს იქიდან,რომ „ადმინისტრაციული წარმოება“ ემყარება
არა მხარეთა „შეჯიბრებითობის’’ ,არამედ“ინკვიზიცურობის’’ პრინციპს;
·
‘’ინკვიზიციურობის პრინციპი’’ იმას ნიშნავს,რომ დავის
განმხილველი ადმინისტრაციული ორგანო,საკუთარი უფლებამოსილების ფარგლებში ახდენს „გადაწყვეტილების’’
„მიზანშეწონილობის’’[!] და „კანონიერების ‘’ [!] შემოწმებას.ის[ორგანო] თავად იღებს გადაწყვეტილებას,თუ რამდენად
არის აუცილებელი „დაინტერესებული მხარის’’ მონაწილეობა საკითხის „ფაქტობრივი გარემოებების’’
შესასწავლად.
·
თუკი მას[ორგანოს] მიაჩნია,რომ წარმოდგენილი მასალები
იძლევა გადაწყვეტილების მიღების შესაძლებლობას,მას შეუძლია მიიღოს გადაწყვეყილება დაინტერესებული
მხარის ჩართულობის გარეშე.
Комментарии
Отправить комментарий