თანასწორობა და დისკრიმინაციის ყველა ფორმის აღმოფხვრა [კონსტ.მე-11 მუხლი]

 



ფინალურის საკითხები:

1.     ადამიანთა თანასწორობის დახასიათება;

2.     „დისკრიმინაციის ყველა ფორმის აღმოფხვრის შესახებ კანონის დახასიათება;

 

 

1.ადამიანთა თანასწორობის დახასიათება

 

·        დემოკრატიულ საზოგადოებაში კანონის წინაშე თანასწორობა ერთ-ერთი უმთავრესი სამართლებრივი პრინციპია.

  მუხლი 11. თანასწორობის უფლება

1. ყველა ადამიანი სამართლის წინაშე თანასწორია. აკრძალულია დისკრიმინაცია რასის, კანის ფერის, სქესის, წარმოშობის, ეთნიკური კუთვნილების, ენის, რელიგიის, პოლიტიკური ან სხვა შეხედულებების, სოციალური კუთვნილების, ქონებრივი ან წოდებრივი მდგომარეობის, საცხოვრებელი ადგილის ან სხვა ნიშნის მიხედვით.

 

 

·        საქართველოს კონსტიტუციის მე-11 მუხლის 1 ნაწილის 1 -ლი წინადადებით  აღიარებული თანასწორობის პრინციპი ადამიანთა შორის ფაქტობრივი უთანასწორობის მოსპობას კი არ მოითხოვს, არამედ მხოლოდ მათ[ადამიანთა] უსაფუძვლო[უსამართლო] დიფერენციაციას[დაყოფას]  ანუ დისკრიმიმაციას კრძალავს 

·        კანონის წინაშე თანასწორობა გულისხმობს ადამიანთა მხოლოდ იურიდიულ თანასწორობას.

·        კანონის წინაშე თანასწორობაარ გულისხმობს ფაქტობრივ თანასწორობას და ადამიანთა სრულ გათანაბრებას ყველგან და ყველაფერში.

·        კანონის წინაშე თანასწორობის მოთხოვნა ირღვევა, როდესაც: ა) მსგავსი, ერთგვაროვანი შემთხვევები განსხვავებულად განიხილება სასამართლოში ან  ბ)აშკარად განსხვავებული შემთხვევები ერთგვაროვანი განხილვა ხდება

 

·        ადამიანთა „ უსაფუძვლო დიფერენციაციად“[დაყოფად]  არ განიხილება ღონისძიებები რომლებიც სწორედ  ფაქტობრივი უთანასწორობის’’ დაძლევისაკენ არის მიმართული . [მაგალითად, გარკვეული შეღავათებისა თუ პრიორიტეტების  დაწესება  ა)დაბალგანვითარებული რეგიონების მოსახლეობისათვის, ბ)მრავალშვილიანი და გ)ფინანსურად შეჭირვებული ოჯახებისათვის, დ)განსხვავებული საგადასახადო რეჟიმის შემოღება შვილიანი და უშვილო ოჯახებისათვის, ე)განსხვავებული საპენსიო ასაკის დადგენა ქალებისათვის და სხვ.]

 

·        კონსტიტუციის მე-11 მუხლი განსაზღვრავს, თუ, საზოგადოდ, რა ნიშნების მიხედვით არ შეიძლება ადამიანებისადმი დიფერენცირებული მიდგომა [ანუ ადამიანთა განსხვავება] და როდის იქნება იგი შეფასებული აკრძალულ [ანუ უკანონო]დისკრიმინაციად.

·        კანონის წინაშე თანასწორობის პრინციპი სახელმწიფოს აკისრებს პოზიტიურ და ნეგატიურ ვალდებულებებს, არ დაუშვას (მათ შორის, კერძო სექტორში) ადამიანთა ა)პირდაპირი თუ ბ)არაპირდაპირი დისკრიმინაცია.

 

კანონის„დისკრიმინაციის ყველა ფორმის აღმოფხვრის შესახებ  მე-2 მუხლის თანახმად:

 

 პირდაპირი დისკრიმინაცია არის ისეთი მოპყრობა ან პირობების შექმნა, რომელიც პირს საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი უფლებებით სარგებლობისას ამ კანონის პირველი მუხლით გათვალისწინებული რომელიმე ნიშნის გამო არახელსაყრელ მდგომარეობაში აყენებს ანალოგიურ პირობებში მყოფ სხვა პირებთან შედარებით ან თანაბარ მდგომარეობაში აყენებს არსებითად უთანასწორო პირობებში მყოფ პირებს, [გარდა ისეთი შემთხვევისა, როდესაც ამგვარი მოპყრობა ან პირობების შექმნა ემსახურება საზოგადოებრივი წესრიგისა და ზნეობის დასაცავად კანონით განსაზღვრულ მიზანს, აქვს ობიექტური და გონივრული გამართლება და აუცილებელია დემოკრატიულ საზოგადოებაში, ხოლო გამოყენებული საშუალებები თანაზომიერია ასეთი მიზნის მისაღწევად]  

 

 ირიბი[შეფარული] დისკრიმინაცია არის ისეთი მდგომარეობა, როდესაც ფორმით ნეიტრალური და არსით დისკრიმინაციული ა)დებულება, ბ)კრიტერიუმი ან გ)პრაქტიკა პირს ამ კანონის პირველი მუხლით გათვალისწინებული რომელიმე ნიშნის გამო არახელსაყრელ მდგომარეობაში აყენებს ანალოგიურ პირობებში მყოფ სხვა პირებთან შედარებით ან თანაბარ მდგომარეობაში აყენებს არსებითად უთანასწორო პირობებში მყოფ პირებს, [გარდა ისეთი შემთხვევისა, როდესაც ამგვარი მდგომარეობა ემსახურება საზოგადოებრივი წესრიგისა და ზნეობის დასაცავად კანონით განსაზღვრულ მიზანს, აქვს ობიექტური და გონივრული გამართლება და აუცილებელია დემოკრატიულ საზოგადოებაში, ხოლო გამოყენებული საშუალებები თანაზომიერია ასეთი მიზნის მისაღწევად]  

 

ხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხ

 

 

2.„დისკრიმინაციის ყველა ფორმის აღმოფხვრის შესახებ კანონის დახასიათება;

 

შესავალი:

 

უკანონო დისკრიმინაციის     არსი

 

·        დისკრიმინაციისცნება თავისთავად გულისხმობსუკანონობას”.

·         კანონიერი დისკრიმინაცია არ არსებობს.

·        დისკრიმინაციის ცნება აერთიანებს ორ ელემენტს: ერთი მხრივ, ადამიანთა მიმართ განსხვავებულ მოპყრობას მათი ამა თუ იმ კუთვნილების გამო და, მეორე მხრივ, განსხვავებული  მოპყრობის უკანონობას”.

·        ასე რომ , ადამიანთა მიმართ ყოველგვარიგანსხვავებული მოპყრობა არ წარმოადგენს დისკრიმინაციას.[ანუ ზოგჯერ ეს კანონიერია]

·         დისკრიმინაცია, ეს არის :“შედარებით მსგავს ვითარებაში მყოფ ადამიანთა მიმართ განსხვავებული მოპყრობა ობიექტური და გონივრული გამართლების გარეშე.[ცნება- საზეპირო]

·         

ადამიანების მიმართ განსხვავებული მოპყრობის „გონივრული გამართლება, როგორც წესი, უკავშირდება სწორედ ადამიანთა ჯგუფებს შორის არსებული ფაქტობრივი უთანასწორობისა თუ უთანაბრობის აღმოფხვრას, რაც, ცხადია, ვერ აეკრძალება სახელმწიფოს, რამდენადაცგანსხვავებული მოპყრობა”, ასეთ დროს სწორედ თანასწორობის უზრუნველყოფას ემსახურება და, ამდენად, სავსებით გამართლებულია.

უფრო მეტიც: სახელმწიფოს უმოქმედობა, აღმოფხვრას ასეთი არათანაბრობა, ზოგიერთ შემთხვევაში, შეიძლება შეფასებულ იქნეს, როგორც დისკრიმინაციის აკრძალვის მოთხოვნასთან შეუთავსებელი.]

·         დისკრიმინაციად მიიჩნევა არა მარტო ისეთი შემთხვევა, როდესაც ა) საჯარო ხელისუფლების მოქმედება პირდაპირ ისახავდა მიზნად პირის ან პირთა ჯგუფის დისკრიმინაციას[პირდაპირი დისკრიმინაცია] ბ)არამედ ისეთი შემტხვევაც , რომდესაც საჯარო ხელისუფლების არა გამიზნულ მოქმედებას  შედეგად მოჰყვა მათი[პირის ან  პირთა ჯგუფის] de facto დისკრიმინაცია.[არაპირდაპირი დისკრიმინაცია]

 

 განსხვავებული მოპყრობა’’ [განმარტება]

 

·        იმისათვისრომ  ე.წ. „განსხავებული მოპყრობა’’  დისკრიმინაციად შეფასდესაუცილებელიადადგინდეს[ანუ შემოწმდეს]:

1) მართლაც ჰქონდა თუ არა ადგილი განსხვავებულ მოპყრობას

 და

2) იყო თუ არა „განსვავებული მოპტრობა’’  დაკავშირებული ე.წ.  აკრძალულ საფუძველთან,[ ანუ დამიანის რასობრივრელიგიურ თუ სხვა კუთვნილებასთან ,რაც ჩამოთვლილია კონსტიტუციის მე-11 მუხლის 1- ნაწილში,სწორედ ესენი ითვლება „აკრძალულ საფუძვლებად“].

 

ხხხხხხ

 

1)ჰქონდა თუ არა ადგილი განსხვავებულ მოპყრობას ?

 

ამის დადგენის ეტაპები:

 

განსხავებული მოპყრობის სახეობის  იდენტიფიკაცია.

 

·        აქ შემთხვევათა ორი ჯგუფი გამოიყოფა.

 

პირველიროდესაც ადამიანს ან ადამიანთა ჯგუფს სახელმწიფო ეპყრობა უფრო უარესადვიდრე მსგავს ვითარებაში ადამიანთა სხვა ჯგუფს.

 

მეორეროდესაც სახელმწიფო ადამიანისან ადამიანის ჯგუფისათვის ვერ უზრუნველყოფსრომ მანაც ისარგებლოს ისეთივე შეღავათით ან უპირატესობითროგორითაც სარგებლობს ადამიანთა სხვა ჯგუფი მსგავს ვითარებაში.

 

ანუ ტავიდან ჯერ უნდა გაირკვეს როგორი სახის „განსხვავებულ მოპყრობასთან“ გვაქვს საქმე

 

 

ვითარების მსგავსების’’ შეფასება.

 

·        განსხვავებული მოპყრობა ვერ ჩაითვლება დისკრიმინაციად, თუ ეს „ვითარება’’ არ არის  იმ „სხვა ვითარების“  „მსგავსი და  ანალოგიური’’

 

ანუ შემდეგ ხდება „ვითარებათა“ შედარება

 

განსხვავებულ ვითარებაში განსხვავებული მოპყრობის ვალდებულება’’.

 

·        ადამიანის უფლებაიყოს დისკრიმინაციისაგან თავისუფალი, ირღვევაროდესაც სახელმწიფო, „ობიექტური და გონივრული გამართლების” გარეშეარ (ან ვერუზრუნველყოფსრომ არაერთგვაროვნად მოეპყროს ადამიანებსრომლებიც მნიშვნელოვნად განსხვავებულ ვითარებაში იმყოფებია და ყველას ერთგვაროვნად ეპყრობა.

 

ანუ ასევე მოწმდება სახელმწიფოს ქცევა ამა თუ იმ ვითარებაში

 

 განსხვავებული მოპყრობის’’ გამართლება საამისო „ობიექტური და გონივრული საფუძვლით”.

 

·        დისკრიმინაციად არ ჩაითვლება განსხვავებული მოპყრობა’’:

 

ა) რომელიც ეფუძნება არსებითად განსხვავებული ფაქტობრივი გარემოებების’’ ობიექტურ შეფასებას,

ბ) ითვალისწინებს საჯარო ინტერსს

 გ)ამყარებს სამართლიან ბალანსს საზოგადოების საერთო ინტერესსა’’ და ინდივიდის უფლებებს’’ შორის.

 

ანუ უნდა შემოწმდეს ხომ არ არის სახეზე „დისკრიმინაციის გამომრიცხველი ეს გარემოებები’’

 

ყურადღება:

განსხვავებული მოპყრობისას’’  „კანონიერი მიზნის დასაბუთება სახელმწიფოს ვალდებულებაახოლო განსხვავებული მოპყრობის არაპროპორციულობისა კი – ინდივიდისა,რომელიც თვლის რომ მოხდა მისი დისკრიმინაცია.

 

 

 

2.იყო თუ არა „განსხვავებული მოპყრობა’’  დაკავშირებული ე.წ.  აკრძალულ საფუძველთან ?

 

დისკრიმინაციის  ცალკეული ნიშნები:

[კონსტ. მე-11 მუხლის 1 ნაწილში მითითებული]

 

 

 

რასობრივი კუთვნილება – ერთგვარად პირობითი ცნებაარამდენადაც არ არსებობს საკუთრივ „რასის” ცნების საყოველთაო გაგებარასობრივი დაყოფა  გულისხმობს ადამიანთა დაყოფას ბიოლოგიური კრიტერიუმით და ამ საფუძველზე მათ იერარქიზაციასრომელსაც არ გააჩნია მეცნიერული საფუძველი.

 რასებად დაყოფისას გათვალისწინებულია ადამიანის ფიზიკური ანთროპოლოგიახოლო კრიტერიუმებად გამოყენებულია გარეგნულიადვილად იდენტიფიცირებადი ნიშნებიროგორიცაა კანის ან თმის ფერისახის ნაკვთებითავის ქალის ფორმა.

 

თუმცახშირად გამოიყენება სხვა კრიტერიუმებიც.

 

 ადამიანთა რასებად დაყოფა ეფუძნება მცდარ წარმოდგენებს დაბალი” და „მაღალი”, „სრულყოფილი” თუ „არასრულყოფილი”. „პირველხარისხოვანი”, „დომინანტური”, „წმინდა სისხლის” და „მეორეხარისხოვანი” რასების არსებობის შესახებ.

 

ამ წარმოდგენებმა მე-18–მე-19 საუკუნეებში ღრმად შეაღწია მეცნიერებაშიცრაც შემდგომში საფუძვლად დაედო რასისტული იდეოლოგიის (მათ შორისანტისემიტიზმისჩამოყალიბებას.

 

თანამედროვე ეპოქაში მიღებული ღა არის ანთროპოლოგიური თავისებურებების მიხედვით ადამიანთა რასებად დაყოფა და მიჩნეულიარომ ადამიანთა დაჯგუფება მხოლოდ გეოგრაფიულიანდა კულტურული განსხვავებების მიხედვით შეიძლება განხორციელდეს.

 

ხხხ

 

 ეთნიკური კუთვნილება -   გულისხმობს ადამიანის ეთნიკურ წარმომავლობას (ქართველიოსიფრანგიებრაელი და ..)

ხხ

ეროვნული კუთვნილება – ადამიანის მოქალაქეობას.

ხხ

სოციალური კუთვნილება – ამა თუ იმ სოციალური ფენისადმი ადამიანის მიკუთვნებას და მოიცავს სოციალურეკონომიურ და კულტურულ ასპექტებს (მაგ. სოციალურად დაუცველი ფენაანუ „დაბალი ფენა’’საშუალო ფენა,ანუ  მომსახურების სფეროში დასაქმებული ჯგუფიინტელიგენცია ,“მაღალი ფენა’’ანუ მმართველი ჯგუფი და ფინანსური ელიტა და ..)

ხხ

წარმოშობას დიდწილად განსაზღვრავს წინაპრების ვინაობა და სოციოლოგიურკულტურულ და სამართლებრივ ასპექტებს აერთიანებსწარმოშობის მიხედვით, ადამიანი შეიძლება იყოს „გლეხი”, „აზნაური”, „თავადი”, „არისტოკრატი”, „პროვინციელი”, კანონიერ ან უკანონო ქორწინებაში დაბადებული და სხვ.

 

 

 

 

დისკრიმინაცია რასობრივი, და ეთნიკური კუთვნილების ნიშნით :

·        ჩამოთვლილი საფუძვლებით განსხვავებული მოპყრობა“ ეწინააღმდეგება ადამიანის ღირსებას დაიგიმე-1მუხლთან ერთადარღვევს კონსტიტუციის მე-9 მუხლსაცრომელიც ადამიანის ღირსებას ხელშეუვალად აცხადებს.

·        სტრასბურგის სასამართლოს შეხედულებით აღნიშნული ნიშნებით დისკრიმინაცია [„განსხვავებული მოპყრობა’’] იმავდროულად წარმოადგენს „ღირსების დამამცირებელ მოპყრობას

·        რასობრივ ან ეთნიკურ ნიშნებთან მიმართებაში, დიფერენცირებული მოპყრობის აკრძალვა აბსოლუტურია(!) და ამ ნიშნებით დიფერენციაცია ყველა შემთხვევაში განიხილებაროგორც უკანონო დისკრიმინაცია’’.

·        ზოგიერთ ნიშანთან დაკავშირებით  დიფერენცირებული მოპყრობის აკრძალვა – აბსოლუტურთან მიახლოვებული[ანუ მთლად აბსოლუტური აკრძალვა არ არის]

 

·        მაგ.  ოდნავ შერბილებულია დამოკიდებულება ეროვნული კუთვნილების  ნიშნით განსხვავებულ მოპყრობასთან“ მიმართებაში.

·        ასეთ დროს სახელმწიფოს განსაკუთრებით წონადი არგუმენტი ესაჭიროება იმისათვისრათა ეროვნული კუთვნილების ნიშნით[ანუ მოქალაქეობის ნიშნით] განსხვავებული მოპყრობა კონვენციასთან შესაბამისად აქნეს მიჩნეული.

·         გამართლების შესაძლო შემთხვევები უკავშირდება ძირითადად იმიგრანტებისათვის გარკვეული უფლებრივი შეზღუდვების დაწესებასრაც უკანონო დისკრიმინაციად არ განიხილებ.(!)

ხხ

 

 დისკიმინაცია წარმოშობის  ნიშნით.

 

·        ამ ნიშნით დისკრიმინაციის შემთხვევები ძირითადად უკავშირდება განსხვავებულ მოპყრობას კანონიერ და უკანონო ქორწინებაში დაბადებული ბავშვების მიმართ მათი უფლებრივი მდგომარეობის თვალსაზრისით.

·         ამგვარი განსხვავებული მოპყრობა განსაკუთრებით უკანონოდ განიხილება.

 დისკრიმინაცია სქესობრივი კუთვნილების ნიშნით.

 

·        მიდგომები განსხვავებულიაიმისდა მიხედვითთუ რამდენად სისხლხორცეულ ინტერესებს ხელყოფს განსხვავებული მოპყრობა ან რა მიზანს ემსახურება იგი.

·        ქალისა და მამაკაცის თანასწორობის დაცვა დემოკრატიული საზოგადოების უმნიშვნელოვანესი საზრუნავია და სახელმწიფოს ესაჭიროება ძალზე წონადი გამართლებარათა ამ ნიშნით “ განსხვავებული მოპყრობა“ ობიექტურად გამართლებულად ჩაითვალოს.

·        პრაქტიკაში ყველაზე უფრო ხშირადდისკრიმინაციის კონტექსტში წარმოიშობა ქალებისა და მამაკაცებისათვის განსხვავებული საპენსიო ასაკის დაწესება, რომელიც უკავშირდება განსაზღვრულ შრომითი სოციალური უზრუნველყოფის სხვადასხვა სარგებლის მიღებას და შესაბამისადქონებისა და საკუთრების საკითხებს.

ხხ

 

 დისკრიმინაცია რელიგიური კუთვნილების ნიშნით.

 

·        საქართველოს კონსტიტუციისა თუ ევროპული კონვენციის მე-11 მუხლების საფუძველზე გამართლებული ვერ იქნება განსხვავებული მოპყრობა“რომელიც მხოლოდ რელიგიურ კუთვნილებას ემყარება.

 

დისკრიმინაცია სექსუალური ორიენტაციის ნიშნით.

 

·        სექსუალური ორიენტაციის საფუძველზე განსხვავებული მოპყრობას“ ასევე ესაჭიროება წონადი არგუმენტივინაიდან ასეთი საქმეები ყოველთვის უკავშირდება პირადი და ოჯახური ცხოვრების უფლებას“.

·        საერთო ტენდენცია ამ ნიშნით განსხვავებული მოპყრობის“  აკრძალვისაკენ არის მიმართული.

·         სექსუალური ორიენტაციის ნიშნით განსხვავებული მოპყრობის’’  გამართლება პროპორციულობის“ შეფასების განსაკუთრებით მაღალ სტანდარტს მოითხოვსიგი საჭიროებს სახელმწიფოს მხრიდან არაუბრალოდიმის დადასტურებასრომ განსხვავებული მიდგომაა) კანონიერ მიზანს ემსახურებოდა, არამედ იმისაცრომ ის ბ) აუცილებელი იყო დასახული მიზნის მისაღწევად.

·         ზოგიერთ დასავლურ ქვეყანაში დისკრიმინაციად განიხილება სექსუალური ორიენტაციის გამო ბავშვის აყვანაზე უარის თქმაც.

·         ჰომოსექსუალურ პარტნიორობასა და ქორწინებაში მყოფ წყვილთა მიმართ განსხვავებული მოპყრობამათ შორისმარჩენალის დაკარგვის გამო პენსიის მიღების საკითხშიარ განიხილება დისკრიმინაციად. ევროპული სასამართლოს აზრით, de facto სექსუალური ურთიერთობავერ გამოიწვევს ისეთივე უფლებების წარმოშობასროგორსაც რეგისტრირებული „ოჯახის ინსტიტუტი“რომელიც წარმოადგენს არსებით წინაპირობას მარჩენალის დაკარგვის გამო პენსიის მიღებისათვის.

 

დისკიმინაცია  დედაენის ნიშნით

 

·        კონსტიტუციის მე-11 მუხლი კრძალავს ვინმეს დისკრიმინაციას იმისდა მიხედვითთუ რა არის მისი მშობლიური ენა.

·        კონსტიტუციის11-ე მუხლის მე-2 ნაწილი  დამატებითი გარანტიაა ამ ნიშნით დისკრიმინაციის საწინააღმდეგოდ.

·         იგი ყველას ანიჭებს უფლებას, „ყოველგვარი დისკრიმინაციის გარეშე განავითარონ თავიანთი კულტურა და ისარგებლონ დედაენით პირად ცხოვრებაში თუ საჯაროდ”.

 

                მუხლი 11. თანასწორობის უფლება

 

 

2. საერთაშორისო სამართლის საყოველთაოდ აღიარებული პრინციპებისა და ნორმების და საქართველოს კანონმდებლობის შესაბამისად საქართველოს მოქალაქეებსგანურჩევლად მათი ეთნიკურირელიგიური თუ ენობრივი კუთვნილებისაუფლება აქვთ ყოველგვარი დისკრიმინაციის გარეშე შეინარჩუნონ და განავითარონ თავიანთი კულტურაისარგებლონ დედაენით პირად ცხოვრებაში ან საჯაროდ.

 

·        საქართველოს კანონმდებლობით საქართველოს მოქალაქეობის მისაღებად სახელმწიფო ენის დადგენილ ფარგლებში ცოდნის მოთხოვნა, არ წარმოადგენს დისკრიმინაციას ენობრივი ნიშნით.

·        მასთანსაქართველოს კანონმდებლობა უზრუნველყოფსრომ სახელმწიფო ენის არცოდნა არ გახდეს წინაპირობა ადამიანის ძირითადი უფლებების დარღვევისა და არ გამოიწვიოს მისი de facto დისკრიმინაცია.

 

 დისკრიმინაცია პოლიტიკური და სხვა შეხედულებების ნიშნით.

 

·        პოლიტიკური შეხედულებებიმსოფლმხედველობამრწამსი არ შეიძლება განსხვავებული მოპყრობის“ გამამართლებელი საფუძველი გახდესთუკი მათი გამოხატვაზიანს არ აყენებს საჯარო ინტერესებსადამიანის უფლებებსა და სხვა დემოკრატიულ ღირებულებებს.

·        მაგალითადსამსახურში აყვანისა თუ გათავისუფლების კრიტერიუმი კერძო თუ სახელმწიფო სექტორში არც პირდაპირ და არც ირიბად არ შეიძლება უკავშირდებოდეს ადამიანის პოლიტიკურ შეხედულებებს.

·        პოლიტიკური შეხედულებების გამო დისკრიმინაციად არ განიხილება იმ პირთათვის პოლიტიკური შეხედულებების საჯაროდ გამოხატვის აკრძალვა ან შეზღუდვავისაც თავიანთი სამსახურებრივი მდგომარეობის გამო „პოლიტიკური ნეიტრალიტეტის” დაცვა ევალებათ (მაგალითადმოსამართლეებისახელმწიფო მოხელეებისამხედრო მოსამსახურეები). ასევე არ განიხილება დისკრიმინაციად ომისძალადობისა და სიძულვილის პროპაგანდის შეზღუდვა.

 

 

               

რასობრივი ან სხვაგვარი სიძულვილით მოტივირებული ძალადობა

 

·        რასობრივი თუ ეთნიკური სიძულვილით ჩადენილი მკვლელობის ან სხვა დანაშაულის დროს სახელმწიფოს ეკისრება განსაკუთრებული პოზიტიური ვალდებულება საქმის ეფექტური გამოძიებისა.

·        თუმცარასობრივი მოტივის დადგენა და მისი მტკიცებულებებით დადასტურება იოლი არ არის.

·        აუცილებელიადადგენილ იქნეს მიზეზობრივი კავშირი „რასობრივ სიძულვილსა“ და ჩადენილ დანაშაულს შორის.

·         სახელმწიფოს მიერ საქმის ზედმიწევნით ეფექტური გამოძიების ვალდებულების შეუსრულებლობაწარმოადგენს საქართველოს კონსტიტუციის მე-11 და ევროპული კონვენციის მე-14 მუხლების დარღვევას სიცოცხლის ან სხვა უფლების დარღვევასთან ერთობლიობაში.

·        დისკრიმინაციად განიხილება სახელმწიფოს ტოლერანტულობა „სიძულვილის მოტივით ‘’ განხორციელებული ძალადობისადმი.

 

 

 არაპირდაპირი დისკრიმინაცია 

 

·        არაპირდაპირ დისკრიმინაციასთან მაშინ გვაქვს საქმეროდესაც სახელმწიფოში არსებული ესა თუ ის წესი თუ დამკვიდრებული პრაქტიკა თანმხლები შედეგის სახით იწვევს ადამიანის ან ადამიანთა ჯგუფის არათანასწორ მდგომარეობაში ჩაყენებას.

·        ასეთ შემთხვევებშიროგორც წესისახელმწიფოს არ გააჩნია დისკრიმინაციის განზრახვა. ამის მიუხედავადსახელმწიფო პასუხს აგებს de facto დისკრიმინაციული ვითარებისათვის.

·        ასეთ დროს, განსხვავებული მოპყრობის დასამატკიცებლად საკმარისია სტატისტიკური მონაცემების მოშველიება.

·        ეს ათავისუფლებს მომჩივანს ვალდებულებისაგანამტკიცოს დისკრიმინაციული განზრახვის არსებობა(!) [ვინისიუსი]

 

„უკუდისკრიმინაცია“

 

·        უკუდისკრიმინაციის პრობლემებიჩვეულებრივუკავშირდება იმ სახელმწიფოებრივი პროგრამების ექსცესიურ გამოყენებასრომელთა მიზანსაც ადამიანთა დაჩაგრული ჯგუფების მხარდაჭერა წარმოადგენს.

·        უმცირესობის დისკრიმინაციის აღმოფხვრის მიზნით დიფერენცირებულმა მოპყრობამ შეიძლება საპირისპირო შედეგი გამოიწვიოს.

მაგალითადუნივერსიტეტებში უმცირესობებისათვის დაცული კვოტის დაწესება წარმოადგენს უკუდისკრიმინაციას სხვათა მიმართ.

მაგრამ ასეთი კვოტის დაწესება შეიძლება ობიექტურად გამართლებულად შეფასდესთუკი ეს უმცირესობა არაპროპორციულად მცირე ნაწილია სტუდენტების საერთო რაოდენობისარაც მათი მხარდაჭერის გონივრულობაზე მეტყველებს

 

 

ხხხ

·        საქარტველოს კანონის“დისკრიმინაციის ყველა ფორმის აღმოფხვრის შესახებ  მიზანებია:

1)     საქართველოში დისკრიმინაციის ყველა ფორმის აღმოფხვრა

და

2)ნებისმიერი ფიზიკური და იურიდიული პირისათვის საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი უფლებებით თანასწორად სარგებლობის უზრუნველყოფა:[მუხ.1]

დისკრიმინაციის აღმოსაფხვრელად ნებისმიერი დაწესებულება ვალდებულია:

თავისი საქმიანობააგრეთვე სამართლებრივი აქტები და შიდა რეგულაციებითუ ისინი არსებობსშეუსაბამოს ამ კანონსა და სხვა ანტიდისკრიმინაციულ კანონმდებლობას;

სავარაუდო დისკრიმინაციის ნებისმიერ ფაქტზე სწრაფი და ეფექტიანი რეაგირება მოახდინოს;

დისკრიმინაციის ფაქტის დადასტურების შემთხვევაში საქართველოს კანონმდებლობისა და შიდა რეგულაციების შესაბამისად პასუხისმგებლობა დააკისროს მის დაქვემდებარებაში მყოფ დამრღვევ პირს და უზრუნველყოს დისკრიმინაციის შედეგების აღმოფხვრა მესამე პირის უფლებებისა და კანონიერი ინტერესების შეულახავად.[მუხ.4]

.დისკრიმინაციის აღმოფხვრისა და თანასწორობის უზრუნველყოფაზე ზედამხედველობას ახორციელებს საქართველოს სახალხო დამცველი.[მუხ.6]

 

1. ნებისმიერ პირსრომელიც თავს დისკრიმინაციის მსხვერპლად მიიჩნევსუფლება აქვსსასამართლოში შეიტანოს სარჩელი იმ პირის/დაწესებულების წინააღმდეგრომელმაცმისი ვარაუდითმის მიმართ დისკრიმინაცია განახორციელადა მოითხოვოს მორალური ან/და მატერიალური ზიანის ანაზღაურება.

2. სასამართლოსთვის სარჩელით მიმართვის წესი განისაზღვრება საქართველოს სამოქალაქო საპროცესო კოდექსით.[მუხ.10]

 

 

 


 

 

 

  

 

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

პოეტის და პოეზიის დანიშნულება ილია ჭავჭავაძის და აკაკი წერეთლის შემოქმედებაში

"კაცია ადამიანი ?!"-ილიას რეალისტური ნაწარმოები