ჯვაროსნული ეპოქა - მოვლენები,თარიღები

 



ევროპელი „მოხალისეები“ და მათი   ინტერესები

 

·         ჯვაროსნული ლაშქრობები ჰქვია პაპების  მოწოდებით წარმართულ რელიგიურ ომებს;(!)

·         საქვეყნოდ დეკლარირებულ მიზანს შეადგენდა პალესტინის „წმინდა „ მიწის და იერუსალიმის მუსლიმთა ბატონობისგან გამოხსნა;

·         სამი საუკუნის მანძილზე ამ ომებში ევროპის ყველა ხალხი იყო ჩართული;

·         რიგითი ადამიანები მასობრივად ტოვებდნენ ევროპას და მიემართებოდნენ აღმოსავლეთისკენ;განუწყვეტლივ ისმოდა შეძახილი: „ასე სურს ღმერთს“. (!)

·         უბრალო მოლაშქრეებს გულუბრყვილო რწმენა წარმართავდა;

·         რაინდებს შორის კი,რომლებიც მათ სათავეში ედგნენ,ავანტიურისტებიც იყვნენ,რომლებიც გამდიდრებაზე და სამფლობელოების ხელში ჩაგდებაზე ოცნებობდნენ;

·         თავდაპირველად ჯვაროსნების სამიზნე მუსლიმები არ გამხდარან,“ქრისტეს მტრების“ წინააღმდეგ ბრძოლა ევროპაშივე დაიწყო და მიმართული იყო ებრაელების წინააღმდეგ,

·         ამის შემდეგ მზერა აღმოსავლეთს მიაპყრეს;

·         პირველად ისტორიაში ევროპის ხალხები გაერთიანდნენ

         “წმინდა ომის“ დასაწყებად;

·         ლაშქრობებში სხვადასხვა მიზნით მონაწილეობდნენ მოხალისენი.

·         ზოგი რელიგიური მოტივების გამო და სულის სახსნელად მიდიოდა;სხვები  სახელზე,გამდიდრებაზე ძალაუფლებსა და თავგადასავლებზე ოცნებობდნენ;

·         მე-11 საუკუნეში დასავლეთ ევროპაში შინაომებმა,მოუსავლიანობამ,

       მოსახლეობის ზრდამ ბევრი პრობლემა შექმნა;

·         ევროპაში მემკვიდრეობა უფროს ვაჟზე გადადიოდა,რის გამოც უმცროსი ვაჟები უმიწოდ რჩებოდნენ და უმრავლესობას მხოლოდ ცხენი და აბჯარი გააჩნდა;

·         ასეთი რაინდებისათვის ძარცვით გამდიდრება ერთადერთი გამოსავალი იყო მძიმე ეკონომიკური მდგომარეობიდან და სწორედ „უმცროსი ვაჟები“  წარმოადგენდნენ ლაშქრობაში მთავარ ძალას;

·         დიდებულები,მეფეები და იმპერატორები ომში ახალი მიწების მიღების შესაძლებლობას ხედავდნენ;ამასთანავე, მნიშვნელოვნად მაღლდებოდა მათი ავტორიტეტი(იმიჯი) საღვთო ომში მონაწილეობის გამო(ქრისტიანული „ჯიჰადი“);

·         ვაჭრებს ახალი ბაზრები,აღმოსავლური საქონელი და სწრაფი გამდიდრების იმედი იზიდავდა;

·         ვალებისგან განთავისუფლების,მიწის ან სხვა ნადავლის მიღების სურვილი ათიათასობით გლეხს ერეკებოდა ლაშქრობაში;

·         თუმცა პირველი ორი ჯვაროსნული ლაშქრობის შემდეგ გლეხთა რიცხვი მკვეთრად შემცირდა;

კათოლიკური ეკლესია,რომელიც ჯვაროსნულ ლაშქრობებს აღმოსავლეთში „წმინდა ომების’’ მნიშვნელობას ანიჭებდა,მართლმადიდებლური და კათოლიკური საქრისტიანოს გაერთიანებას და პაპის პრესტიჟისა და გავლენის გაზრდას იმედოვნებდა.

               პაპი ურბან მე-2-  მაშინდელი  ბაიდენი

 

·        ლაშქრობის დაწყებამდე ევროპაში უკვე დიდი ხანია არსებობდა წმინდა ადგილების მოხილვის ტრადიცია;აღმოსავლეთიდან დაბრუნებული პილიგრიმები(მომლოცველები) ჰყვებოდნენ იმ მძიმე მდგომარეობის შესახებ,როგორშიც  ქრისტიანული სიწმინდები იყო ჩავარდნილი და აღმოსავლელ ქრისტიანთა გაუსაძლის პირობების თაობაზე მუსლიმთა დომინირების პირობებში;

·        სელჩუკების მოძალების წინაშრ აღმოჩენილი ბიზანტია კი სულს ღაფავდა;

·        1054 წელს ქრისტიანულ სამყაროში დიდი განხეთქილება მოხდა-ეკლესია გაიყო კათოლიკურ და მართმადიდებლურ ეკლესიებად;

·        ამ განხეთქილების პირობებშიც კი,გამოუვალ მდგომარეობაში აღმჩენილმა ბიზანტიის იმპერატორმა დახმარებისათვის კათოლიკე პაპს მიმართა;(!)

·        პაპ ურბან მე-2-სათვის საერთო ქრისტიანული მოძრაობის სათავეში ჩადგომა შესანიშნავი შანსი იყო ავტორიტეტის გასამყარებლად და მომავალში,შესაძლოა,ქრისტიანულ აღმოსავლეთში თავისი ხელისუფლების გასავრცელებლად;

 

·        1095 წელს კლერმონის საეკლესიო კრებაზე(საფრანგეთი) ურბან მე-2 მგზნებარე სიტყვით გამოვიდა და მოუწოდა მორწმუნეებს აღმოსავლეთში გალაშქრების,ურწმუნოთაგან წმინდა მიწის და მაცხოვრის საფლავის განთავისსუფლებისკენ;(!)

 

·        თავდაპირველად აღმოსავლეთისკენ ღარიბთა ბრბოები გაემართნენ,თუმცა მათი ნაწილი გზაში დაიღუპა,ხოლო მცირე აზიაში გადასულები სელჩუკებმა ან დახოცეს ან მონებად გაიხადეს;

 

  „ პირველი ჯვაროსნული ლაშქრობა“

 

·        1096 წელს კი დაიწყო პირველი ჯვაროსნული ლაშქრობა;(დავით აღმაშენებლის დროა)

·        ჯვაროსნებმა კარგად შეიარაღებული ჯარი შეკრიბეს.ისინი სხვადასხვა გზებით კონსტანტინეპოლში შეიკრიბნენ; მათმა რიცხვმა 300 000 -ს მიაღწია

·        1097 წლის აპრილში გადალახეს ბოსფორის სრუტე

 

·        1098 წელს,ხანგრძლივი ალყის შემდეგ აიღეს

 ქალაქი ანტიოქია და მალე იერუსალიმი კედლებს მიადგნენ.

·        1099 წლის 15 ივლისს,ერთ თვეზე მეტხანს გაგრძელებული ალყის შემდეგ,იერუსალიმი ჯვაროსანთა ხელში გადავიდა; მათ ქალაქში საშინელი ხოცვა-ჟლეტა მოაწყვეს; (!)

·        იერუსალიმის მბრძანებელი გახდა გრაფი ჟოფრუა ბულონელი,რომელმაც მიიღო „მაცხოვრის საფლავის მცველის ‘’  ტიტული;(!)

·        ჯვაროსანთა არმიის გამარჯვებამ ევროპაში დიდი ენთუზიაზმი გამოიწვია;პაპმა ეს გამარჯვება“ღვთის მიერ მოვლენილ სასწაულად’’ გამოაცხადა;

·        პირველი ჯვაროსნული ლაშქრობის შედეგად ახლო აღმოსავლეთში

4 ქრისტიანული პოლიტიკური ერთეული შეიქმნა:

 

1.      ედესის საგრაფო-ქრისტიანების მიერ დაარსებული პირველი სამთავრო იყო.მისი დამფუძნებელი 1098 წელს გახდა ბალდუინ 1 ბულონელი;ედესის სამთავრომ იარსება 1146 წლამდე;(48 წელი)

2.      ანტიოქიის სამთავრო ასევე 1098 წელს დაარსა ბოემუნდ 1 ტარენტელმა.სამთავრომ 1268 წლამდე იარსება;(170 წელი)

3.    იერუსალიმის სამეფო,რომლის არსებობამაც 1291 წლამდე(თითქმის 200 წელი) გასტანა;ძლიერების ხანაში იერუსალიმის სამეფოში რამდენიმე ვასალური სენიორია შედიოდა.მათ შორის იყო გალილეის სამთავრო,იაფასა და ასკალონის საგრაფო,ტრანსიორდანია-კრაკის,მონრეალის და სენტ-აბრაამის სენიორია,სიდონის სენიორია

4.      ტრიპოლის საგრაფო რომელიც დაარსდა 1105 წელს ტულუზის გრაფის რაიმონდ მე-4 -ის მიერ.საგრაფომ 1289 წლამდე იარსება;(184 წელი)

·        ყურაადღება: ჯვაროსნების სამფლობელოები მთლიანად მოიცავდა იმ ტერიტორიებს,რომელთა გავლითაც წარმოებდა ევროპის ვაჭრობა ინდოეთთან და ჩინეთთან;(!)

·        ეგვიპტე ამ სავაჭრო გზას მოწყვეტილი აღმოჩნდა;

·        ევროპაში საქონლის შეტანა ბაღდადიდან ჯვაროსანთა ტერიტორიების გვერდის ავლით შეუძლებელი გახდა; ამგვარად, ჯვაროსნებმა მონოპოლია მოიპოვეს სავაჭრო გზებზე და გამდიდრების საშუალებაც მიეცათ;(!!)

·        ჯვაროსნებმა წმინდა მიწაზე ციხესიმაგრეების აგება დაიწყეს;

·        ევროპელები ამ დროს ყველაზე ძლიერ სამხედრო ძალას წარმოადგენდნენ რეგიონში,მაგრამ ისინი რიცხობრივად ბევრად ჩამოუვარდებოდნენ მუსლიმებს,ასევე ქრისტიანებს-მართმადიდებლებს და მონოფიზიტებს,რომლებიც დიდ ენთუზიაზმს არ ავლენდნენ ევროპელთა გაბატონების შემდეგ

პირველი ჯვაროსნული ლაშქრობისას განცდილი მარცხის შემდეგ მუსლიმებმა თანდათან მოიკრიბეს ძალები და შეუტიეს ჯვაროსნებს;

დაიწყო გაუთავებელი ომები; ტერიტორიები ხელიდან ხელში გადადიოდა.(!) პირველი ლაშქრობის შემდეგ კიდევ 7 ჯვაროსნული ლაშქრობა განხორციელდა;

                           მე-2 ჯვაროსნული ლაშქრობა

 

·        მე-2 ჯვაროსნულ ლაშქრობას (1147-1149) (შენიშვნა: საქართველოში დემეტრე 1-ს ხანაა) საფრანგეთის მეფე ლუი მე-7  გერმანიის იმპერატორი კონრად მე-3 მეთაურობდნენ;

·        ჰვაროსანთა მიზანი იყო 1146 წელს მუსლიმთა ხელში გადასული ედესის დაბრუნება;

ლაშქრობა წარუმატებლად დასრულდა და ჯვაროსნები ევოპაში დაბრუნდნენ;

                                                „სალადინი“

 

·        1174 წელს (საქართველოში გიორგი მე-3-ის(თამარის მამის)  დროა)ნიჭიერმა მუსლიმმა მხედართმთავარმა სალაჰ ად-დინმა(ევროპული წაყაროების მიხედვით „სალადინმა“) დაიმორჩილა სირია და სულთანის ტიტული მიიღო;

·        მალე მის სახელმწიფოს ეგვიპტეც შეუერთდა;

·        ჯვაროსნული სამთავროები მუსლიმთა რკალში აღმოჩნდენ(როგორც,მოგვიანებით  ,მე-15 საუკუნის ბოლოს საქართველო)

·        1187 წელ სალადინმა ჰატინის ბრძოლაში(!) სასტიკად დაამარცხა ჯვაროსნები; არაერთი ჯვაროსანი რაინდი,მათ შორის იერუსალიმის მეფეც,ტყვედ ჩავარდა; სალადინისთვის იერუსალიმისკენ გზა გაიხსნა და  1887 წლის 2 ოქტომბერს მუსლიმებმა იერუსალიმი  აიღეს;(!)

·        თუმცა,ქრისტიანებისგან განსხვავებით,მატ არ მოწყვიათ ხოცვა ჟლეტა;(!)

·        აღმოსავლეთში ქრისტიანთა მფლობელობაში მხოლოდ ტვიროსი,ტრიპოლი და ანტიოქია დარჩა;

 

                                               ევროპელთა მე-3 ჯვაროსნული ლაშქრობა

 

·        ამ ვითარებაში ევროპელებმა მე-3 ჯვაროსნული ლაშქრობა წამოიწყეს,რომელსაც სათავეში გერმანიის იმპერატორი ფრიდრიხ 1 ბარბაროსა(ბარბაროსა ამ შემთხვევაში ნიშნავს ჟღალწვერას)

(შენიშვნა : ჰიტლერის სსრკ-ზე თავდასხმის გეგმას ერქვა „ბარბაროსა“) ;საფრანგეთის მეფე ფილიპ მე-2 ავგუსტი და ინგლისის მეფე რიჩარდ 1 ლომგული ედგნენ;

·        ფრიდრიხ ბარბაროსა მცირე აზიაში მდინარეში დაიხრჩო,მეთაურის გარეშე დარჩენილი ჯარი უკან გაბრუნდა;(!)

·        ფილიპ ავგუსტმაც სწრაფად დატოვა აღმოსავლეთი;

·        ევროპელ მონარქთაგან მხოლოდ რიჩარდ ლომგულმა გააგრძელა ბრძოლა;(!)

·        გარკვეული წარმატებების მიუხედავად,რიჩარდს არ ეყო ძალა გამარჯვებისათვის(!)

·        1192 წელს ზავი დადო სალადინთან და  ევროპაში გაბრუნდა;

 

                           (ამ წელს თამარი იგებს შამქორის ომს თურქ-სელჩუკებთან)(!)

 

·        იერუსალიმი მუსლიმთა ხელში დარჩა,ქრისტიანებს მხოლოდ წმინდა ქალაქის მოხილვის უფლება დარჩათ;

 

 

                                   მე-4 ჯვაროსნული ლაშქრობა

 

·        1202-1204 წლებში მიმდინარეობდა  მე-4 ჯვაროსნული ლაშქრობა,რომელიც წმინდა მიწის ნაცვლად კონსტანტინეპოლში დასრულდა;

(შენიშვნა: 1204 წელს თამარი იგებს ბასიანის ომს თურქ-სელჩუკებთან)

·       ბიზანტიის იმპერიაში იმ ხანებში შინააშლილობა სუფევდა;

·        იმპერატორის ტახტის ერთ-ერთმა პრეტენდენტმა დახმარებისათვის პაპს და ჯვაროსნებს მიმართა;

 

(შენიშვნა: როგორც ახლა მიმართავს მე-5 კოლონა )

 

·        ჯვაროსნებიც აქტიურად ჩაერიენ ბიზანტიის  საშინაო საქმეებში.

·        საბოლოო ჯამში,1204 წლის 12 აპრილს მათ აიღეს კონსტანტინეპოლი და გაძარცვეს ქალაქი;(!)

·        ჯვაროსნებმა ბიზანტიის ტერიტორიაზე „ლათინთა იმპერია“ შექმნეს,რომელმაც 1261 წლამდე იარსება.(!)

·        ამგვარად,ამ ლაშქრობის დროს ჯვაროსნები წმინდა მიწაზე საერთოდ არ გამოჩენილან.

 

                                            მე-5 ჯვაროსნული ლაშქობა

 

·        უშედეგოდ დასრულდა წარმატებით დაყებული მე-5 ჯვაროსნული ლაშქრობაც(1217-1221),რომლის მთავარი სამიზნე ეგვიპტე იყო

(შენიშვნა: ამ ლაშქრობაში აპირებდა მონაწილების მიღებას თამარის ვაჟი  ლაშა-გიორგი)

                                          მე-6     ჯვაროსნული ლაშქრობა

 

·        მე-6 ჯვაროსნულ ლაშქრობას (1228-1229( სათავეში ჩაუდგა  რომის საღვთო იმპერიის იმპერატორი ფრიდრიხ მე-2 ჰოჰენშტაუფენი.(!)

·        მან მოხერხებულად გამოიყენა მუსლიმ მმართველთა შორის არსებული წინააღმდრგობები და მიზანს მიაღწია არა ომით,არამედ დიპლომატიით;

·        ფრიდრიხმა ხელშეკრულება დადო ეგვიპტის გამგებელ ალ-ქამილთან და 1229 წელს იერუსალიმი უომრად კვლავ ქრისტიანების ხელში გადავიდა;(!)

·        თუმცა დროებით,რადგან 1244 წელს მუსლიმებმა ისევ დაიბრუნეს იერუსალიმი;(!)

 

                                 მე-7 და მე-8 ჯვაროსნული ლაშქრობები

 

·        ორი უკანასკნელი(მე-7 და მე-8)  ჯვაროსნული ლაშქრობა (1248-1254 და 1270 ) დაკავშირებულია საფრანგეთის მეფე ლუი მე-9 (წმინდა ლუი) სახელთან;(!)

·        მე-7 ლაშქრობისას ლუი მე-9 ტყვედ ჩავარდა და ის გამოსასყიდის გადახდის შემდეგ გაათავისუფლეს;

·        მე-8 ლაშქრობის დროსკი,ჩრდილოეთ აფრიკაში ქალაქ ტუნისის აღების მცდელობისას,საფრანგეთის მეფე შავი ჭირის ეპიდემიის მსხვერპლი გახდა;(!)

 

                                      ჯვაროსნული ლაშქრობების დასასრული

 

·        1291 წელს მუსლიმებმა აიღეს ჯვაროსანთა მიუვალი ციხესიმაგრე  აკრი

·        .მალე მუსლიმთა ხელში გადავიდა ჯვაროსანთა ქალაქებიც-ტვიროსი,სიდონი,ბეირუთი,ტორტოზა;

·        ჯვაროსნებს აღარ დაედგომებოდათ წმინდა მიწაზე(პალესტინაში) და მათ თავი კუნძულ კვიპროსს შეაფარეს (მე-3 ჯვაროსნული ლაშქრობიდან აკონტროლებდნენ ამ კუნძულს ,იქვეა პალესტინის პირდაპირ)

·        პაპები შემდგომშიც არაერთხელ ცდილან ჯვაროსნული ლაშქრობის ორგანიზებას,თუმცა ევროპელ მონარქებს,წინაპართა მწარე გამოცდილების საფუძველზე,აღარ იზიდავდა აღმოსავლეთი.

·        ასე დასრულდა ჯვაროსნული ომების ეპოქა.

 

                           შეფასება:

 

·        ჯვაროსნების მიერ მიღწეული წარმატებები დროებითი გამოდგა;

·        ისინი ერთი საუკუნის განმავლობაში ფლობდნენ იერუსალიმს და დაახლოებით ორი საუკუნე-პალესტინის(ძვ. „ფინიკიის“) სანაპირო ზოლს ;ამან ქრისტიან პილიგრიმებს საშუალება მისცა შედარებით უსაფრთხოდ ემოგზაურათ პალესტინაში.

·        ჯვაროსნულმა ომებმა დიდი გავლენა მოახდინა სამხედრო ხელოვნების განვითარებაზე  დაიხვეწა  შეტევითი და თავდაცვითი ბრძოლები, ციხესიმაგრეთა მშენებლობის ტექნიკა;შემდეგ ეს ტექნიკა გადაიღო ისლამურმა სამყარომაც;

·        განვითარდა საზღვაო საქმე;

·        ჯვაროსნული ლაშქრობები დიდ ფინანსებს მოითხოვდა.ამან გამოიწვია ევროპაში საგადასახადო სისტემის შეცვლა.

·        1188 წელს პაპის ხელდასხმით შემოიღეს 10%-იანი გადასახადი შემოსავლებზე,რომელიც უნდა მოხმარებოდა მე-3 ჯვაროსნული ლაშქრობის წარმართვას;

შენიშვნა: მოგვიანებით რეფორმაციის პერიოდში ამ გადასახადის გაუქმებას ითხოვდნენ პროტესტანტები და კალვინისტები

·        შემოსავლების კიდევ ერთი წყარო გახდა „ნებაყოფლობითი შემოწირულობა“ მათთვის,ვინც რაიმე მიზეზის გამო ვერ ახერხებდა ლაშქრობაში მონაწილეობის მიღებას;

·        ყურადღება: შემდეგში ეკლესიისთვის ამ სახის შემოსავლებმა „ინდულიგენციების’’ სახე მიიღო.გარკვეული საფასურის გადახდის სანაცვლოდ,პაპი ნებისმიერს შეუნდობდა ცოდვებს; ინდულიგენციები გახდა მე-15 საუკუნის პირველ მეოთხედში მარტინ ლუთერის რომის ეკლესიასთან დაპირისპირების უშუალო საბაბი.(იხ. შესაბამისი პარაგრაფი)

·        ჯვაროსნულმა ომებმა დიდად შეუწყო ხელი ვაჭრობის განვითარებას აღმოსავლეთსა და დასავლეთს შორის.

·        განსაკუთრებით მნიშვნელოვანი კი იყო ორ სამყაროს -ისლამურა და ქრისტიანულს შორის სამეცნიერო და კულტურული კონტაქტების გაღრმავება და ურთიერთზეგავლენა(!)

 

ჯვაროსნები და საქართველო

 

·        საქართველოს ევროპელ ჯვაროსნებთან  კონტაქტები ჩანს ჯერ კიდევ დავით აღმაშენებლის მეფობის ხანაში;

·        მე-19 საუკუნის დასაწყისის ქართული ენციკლოპედიურ თხზულების, „კალმასობის“ ავტორი იოანე ბატონიშვილი წერს:“იყო ბალდვოინ იერუსალიმის მეფედ(ბალდუინ მე-2  1118-1131),რომელნაცა მრავალი ძლევაი მიიღო სარაცინელთა ანუ არაბთა ზედა.და ეს ბალდოვინ მოვიდა იდუმალ ქართლსა შინა მოთხრობისამებრ სხვათა ისტორიებთა“;

·        ქართველ ავტორს ეს ცნობა შუა საუკუნეების რომელიმე ევროპული წყაროდან აქვს აღებული,ბალდუინის საქართველოში ჩამოსვლლა კი მუსლიმებთან ბრძოლაში ქრისტიანი მოკავშირის ძიებასთანაა დაკავშირებული;

·        მე-12 საუკუნის ჯვაროსნული ომების მემატიანე გოტიე,თავის მხრივ,წერს,რომ დიდგორის ბრძოლაში (1121 წლის 12 აგვისტო) ქართველების მხარდამხარ ორასი ფრანგი რაინდი  იბრძოდა მუსლიმთა წინააღმდეგ;

·        მე-13 საუკუნის დასაწყისისათვის ახლო აღმოსავლეთში  რთული ვითარება იყო შექმნილი;

·        1204 წელს ჯვაროსანთა  ლაშქრობის(მე-4 ჯვაროსნული ლაშქრობა) გეზის ცვლილებამ და კონსტანტინეპოლის აღებამ კიდევ უფრო გაზარდა უფსკრული დასავლურ და აღმოსავლურ ქრისტიანობას შორის;(შენიშვნა: როცა კათოლოკიე ჯვაროსნები კონსტანტინეპოს ანადგურებდნენ ,ზუსტად იმ წელს  მოიგო მათი დახმარების გარეშე მართლმადიდებელმა  თამარმა ბასიანის ომი თურქ-სელჩუკებთან)

·        მოგვიანებით , „წმინდა მიწაზე’’(პალესტინა) შევიწროვებულმა ჯვაროსნებმა თანდათან გააცნობიერეს,რომ მუსლიმთა მოძალების პირობებში ისინი ვეღარ შეძლებდნენ ისედაც შემცირებული სამფლობელოების შენარჩუნებას,მით უმეტეს იერუსალიმის დაბრუნებას.

·        ამიტომ ,რომის პაპმა ,ინოკენტი-3 -მ 1221 წლის 7 ივნისს ლაშა-გიორგის გაუგზავნა წერილი :“საქართველოს ბრწყინვალე მეფეს-მოწოდება წმინდა მიწის დასაცავად“

·        საქართველოც თითქოს მზად იყო „წმინდა ომში“ ჩასაბმელად;(ანუ მე-5 ჯვაროსნულ ლაშქრობაში),მაგრამ მონღოლთა შემოსევებმა შეცვალა ვითარებ და დასავლეთ ევროპელებთან ერთად ჯვაროსნულ ომებში საქართველოს ჩართვის შესაძლებლობა მოსპო;(!)

 

შენიშვნა: საქართველო ახლაც „დაპატიჟებულია’’ ევროპელ და ამერიკელ ლიბერალთა  „ჯვაროსნულ ლაშქრობაში“ რუსეთის წინააღმდეგ თავისი დარჩენილი ტერიტორიით და გაუბედურებული მოსახლეობით  ,“მეორე ფრონტის“ გახსნას ავალებენ ,ააწრიალეს თავიანთი მე-5 კოლონა საქართველოში ,ჰპირდებიან  ოკუპირებული ტერიტორიების „დაბრუნებას“:

მოყვარე მტრის   ხრიკები საქართველოს  მიმართ არ იცვლება,როგორც დავით გურამიშვილმა თქვა (ირანის შჰზე):

ახლა როდის შეგვაერთებსსაქმე გვიგდო მოსაღორად 

               „ქრისტეს  მხედრობა’’

 

·     პირველი ჯვაროსნული ლაშქრობის შემდეგ რაინდთა ნაწილი ევროპაში დაბრუნდა,ნაწილი კი აღმოსავლეთში დარჩ და იქ ევროპულის მსგავსი ფეოდალური სასახელმწიფოები დაარსა;

·     ჯვაროსნული სახელმწიფოების დაცვა,რომლებიც მტრულ გარემოცვაში იმყოფებოდნენ,ახლად დაარსებულმა სასულიერო -სარაინდო გაერთიანებებმა- ორდენებმა იკისრეს;

·     ორდენთა წევრები საკუთარ თავს „ქრისტეს მხედრობას’’ უწოდებდნენ;

·     თავიდან ისინი,როგორც სასულიერო პირები(ბერები) ,აღთქმას დებდნენ,რომ არ დაქორწინდებოდნენ,იცხოვრებდნენ მორჩილად და ღარიბულად;

·     ამასთანავე ისინი ვალდებულებას იღებდნენ,რომ იარაღით ხელში დაიცავდნენ ქრისტიანებსა და ქრისტიანულ რწმენას;

·     მათ ეკრძალებოდათ ნებისმიერი საერო გართობა,მაგრამ მოკლე დროში ისინი უზომოდ გამდიდრდნენ,აღთქმაც დაივიწყეს და მორჩილებაც.

·      

ორდენების წევრები ჯვაროსანთა მთავარ სამხედრო ძალად იქცნენ,რასაც მათი მიუდგომელი ციხე-კოშკებიც მოწმობდა;

 

                 „ჰოსპიტალიერების“ ორდენი

 

·        უძველესი სარაინდო ორდენი დაარსდა მე-12 საუკუნის დასაწყისში იერუსალიმში,ჰოსპიტალიერების ანუ იოანიტების სახელწოდებით;

·        ეს სახელი ეწოდათ წმინდა იოანე იერუსალიმელისგან,რომლის სახელობაზეც ჰოსპიტალი(დავრდომილთა თავშესაფარი) ჰქონდათ მოწყობილი,სადაც ორდენის დამაარსებელი რაინდები პილიგრიმებს( ევროპიდან ჩამოსულ მომლოცველებს) პატრონობდნენ;

·        იოანიტების ორდენის წევრები ატარებდნენ შავ მოსასხამს ანუ მანტიას თეთრი ჯვრით;

·        როცა ჯვაროსნებმა „წმინდა მიწა“(პალესტინა) დაკარგეს ,იოანიტები დასახლდნენ კუნძულ კვიპროსზე(1291 წ),სადაც საკუთარი ფლოტიც გაიჩინეს;

·        შემდეგ კუნძულ როდოსზე(1309 წ)

მე-16 საუკუნეში(1530 წ.) კი მათ კუნძულ მალტაზე მოუხდათ გადასახლება,რის გამოც ამ საძმოს მალტის ორდენი ეწოდა;

(იხ. ფაილი  „ცივი ომი“  რეიგანის და გორბაჩოვის შეხვედრა მალტაზე)

                               „ტრამპლიერთა“    ორდენი

 

·             მეორე იყო ტრამპლიერთა ორდენი,რომელიც ფრანგმა რაინდებმა დაარსეს  იერუსალიმში (1118-19??  წლები)

·             ტრამპლიერების ანუ მეტაძრეების ორდენის ადგილსამყოფელი თავდაპირველად იყო იუდეველთა მეფის სოლომონ ბრძენის ტაძრის სავარაუდო ადგილას,აქედან წარმოიშვა სახელწოდება „ტაძრის მხედრები’’;

·             ტრამპლიერები ატარებდნენ თეთრ მოსასხამს წითელი ჯვრით;

·             დროთა განმავლობაში ტრამპლიერთა ორდენი ისე გაძლიერდა,რომ მის სიმდიდრეზე ლეგენდები დადიოდა;

·             ტრამპლიერთა ორდენის რაინდები მამულებსა და ფულს სწირავდნენ ქართველთა ჯვრის მონასტერს იერუსალიმში და სანაცვლოდ თავიანთ სახელებს აწერინებდნენ ლოცვისას მოსახსენიებლად;

·             პალესტინაში სამფლობელოების დაკარგვის შემდეგ, ორდენი პარიზში გადავიდა;

·             ორდენი ფინანსურად ისე გაძლიერდა,რომ მის მევალეებს შორის მონარქებიც იყვნენ;

·             ფინანსური ძალა ორდენს პოლიტიკური პროცესების წარმართვის საშუალებას აძლევდა;

·             საფრანგეთის მეფე ფილიპე მე-4 ლამაზმა გადაწყვიტა ერთი დარტყმით მოესპო ორდენი და დაესაკუთრებინა მისი ქონება,რაც სამეფოს დაცარიელებულ ხაზინას შეუვსებდა;

·             მისი ბრძანებით 1307 წლის 13 ოქტომბერს,პარასკევ დღეს ფრანგი ტრამპლიერების ყველა წინამძღოლი დააპატიმრეს;

·             ხანგრძლივი პროცესის შემდეგ,ჯადოქრობაში და მწვალებლობაში ბრალდებული ტრამპლიერთა დიდი მაგისტრი და ორდენის სხვა მეთაურები 1313 წელს კოცონზე დაწვეს.(!)

·             ერთი წლით ადრე კი მეფემ რომის პაპი აიძულა,ორდენი დაშლილად გამოეცხადებინა;

 

              ტევტონთა   ორდენი

 

·             მესამე დიდიდი სასულიერო-სარაინდო ორდენის წევრთა უმრავლესობა გერმანელები იყვნენ,ამიტომ საძმოს ხშირად გერმანულ,ანუ(მისი ლათინური ფორმით) ტევტონთა ორდენს უწოდებდნენ;

·             ტევტონთა ორდენი მე-13 საუკუნეში შეიქმნა პალესტინაში,მაგრამ წმინდა მიწაზე დიდხანს არ დარჩენილა;

·             ორდენის წევრები პოლონელმა მთავარმა კონრად მაზოვეცკიმ(!) აღმოსავლეთ ბალტიისპირეთში მიიწვია წარმართი ლიტველი ტომის-პრუსების(!) დასამორჩილებლად;

·             ორდენმა მიიღო მოწვევა,დაიპყრო პრუსები,დამკვიდრდა მის ტერიტორიაზე და სამხედრო- თეოკრატიული სახელმწიფო ჩამოაყალიბა;

·             ორდენმა ვაჭრობსა და მევახშეობას მიჰყო ხელი ;

·             ტევტონთა ორდენის წევრები თეთრ მოსასხამს ატარებდნენ  შავი ჯვრით;(!)

 

 

  ესპანური და პორტუგალიური  ე.წ. „ნაციონალური“ ორდენები

 

·        გერმანული ორდენის მსგავსი ნაციონალური ორდენები მე-12 საუკუნეში,რეკონკისტას დროს,ესპანეთსა (ალკანტარის,კალატრავის,სანტიაგოს)

და პორტუგალიაში(ავისის) ჩამოყალიბდა;

 

 

·        სასულიერო-სარაინდო ორდენები რომის პაპის ერთგულების აღთქმას დებდნენ და პაპის ხელისუფლების გაძლიერებას ემსახურებოდნენ;

·        ნაციონალური ორდენები კი ძირითადად ადგილობრივ მონარქებს ემსახურებოდნენ;

·        თითოეულ ორდენს სათავეში დიდი მაგისტრი  იდგა;

·        ორდენის საერთო საქმეებს „ძმათა საბჭო“ წყვეტდა;

 

·        დაიმახსოვრე: რაინდთა ორდენების თავდაპირველი მიზანი-აღმოსავლეთში ავადმყოფ ჯვაროსანთა მოვლა და პილიგრიმების დაცვა მუსლიმებისგან,ფრიად საჭირო იყო და ამიტომ  ევროპელები ორდენებს აუარებელ ფულსა და მიწებს სწირავდნენ როგორც პალესტინაში,ისე ევროპაში;

·        მათი მამულები თავისუფალი იყო გადასახადებისგან,მაგრამ ორდენებმს თავიანთი მოღვაწეობა მალე სავაჭრო ინტერესებს დაუკავშირეს.ეწეოდნენ მევახშეობას,სპეკულაციას და სიმდიდრის მოსახვეჭად არავითარ სათაკილო საქმეს არ ერიდებოდნენ;

 

                                 „ვა ოქრო მისთა მოყვასთა აროდეს მისცემს ლხენასა

დღედ სიკვდილამდის სიხარბე შეაქნევს კბილთა ღრჭენასა

შესდის და გასდის,აკლია ემდურვის ეტლთა რბენასა

კვლა აქა სულსა დაუბამს,დაუშლის აღმაფრენასა“

         რუსთაველი

 

 


Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

პოეტის და პოეზიის დანიშნულება ილია ჭავჭავაძის და აკაკი წერეთლის შემოქმედებაში

"კაცია ადამიანი ?!"-ილიას რეალისტური ნაწარმოები