განსაზღვრებითი და გარემოებითი დამოკიდებული წინადადებები
განსაზღვრებითი დამოკიდებული წინადადებები
·
განსაზღვრებითი დამოკიდებული წინადადება ისევე მიემართება
მთავარი წინადადების სუბიექტ-ობიექტებს(აგრეთვე-დამატებას),როგორც ჩვეულებრივი განსაზღვრება(მსაზღვრელი)
·
განსაზღვრებით დამოკიდებულ წინადადებას დაესმის კითხვები:
რომელი ?
როგორი?
რამდენი?
როდინდელი?
სადაური?
·
შესაბამისად,დამოკიდებული წინადადებების წევრ- კავშირებია:
რომელიც,როგორიც,რამდენიც,როდინდელიც,სადაურიც..
მაგ.
დგებოდა ღამე,რომელსაც ყველა შიშით მოელოდა.
კითხვა: რომელი ღამე დგებოდა
?
პასუხი: [ის]ღამე რომელსაც ყველა მოელოდა.
·
ე.წ. „მისამართ წევრად’’ ,ჩვეულებისამებრ,შესაბამისი
ჩვენებითი ნაცვალსახელი გამოიყენება(ან-აღდგება);
შესაბამისი მიმართების მოდელი ასეთია:
ის(მაგ.სახლი) -- რომელიც
ისეთი(მეგოარი) -- როგორიც
იმდენი( რიცხვი) -- რამდენიც
და მისთ.
მაგ.
ის დღეც გათენდა,რომელსაც ველოდით
კითხვა: რომელი დღე გათენდა?
პასუხი: ის დღეც რომელსაც ველოდით
ისეთ ზეიმს გავმართავთ,როგორიც არავის უნახავს.
კითხვა: როგორ ზეიმს გავმართავთ
?
პასუხი: ისეთ ზეიმს როგორიც არავის უნახავს.
ხ
ყურადღება:
1.
განსაზღვრებიტი დამოკიდებული წინადადების წევრ-კავშირად
არცთუ იშვიათად გამოიყენება ზმნიზედები,რაც არის შეცდომა.
მივედით იმ სახლში ,სადაც მეზობლები შეკრებილიყვნენ.
უნდა იყოს:
მივედით იმ
სახლში ,რომელშიც მეზობლები შეკრებილიყვნენ.
2.
ასევე დაუშვებელია მიმართება
„ისეთი- როგორც’’,რადგანაც
პირველი განსაზღვრებას გამოხატავს ,მეორე-გარემოებას:
ისეთი
ცხოვრება არ დახვდა,როგორც ეგონა.
უნდა იყოს:
ისეთი ცხოვრება არ დახვდა,როგორიც ეგონა.
შენიშვნა:
რადგანაც მსაზღვრელ წევრად ნათესაობით ბრუნვაში მდგომი სახელიც გვხვდება(„სუბსტანტიური
განსაზღვრება’’),განსაზღვრებით
დამოკიდებული წინადადება შეიძლება ისეთი სახითაც შეგვხვდეს,რომელიც კითხვად „ვისი?’’ „რისა?’’ კითხვით-კუთვნილებით ნაცვალსახელებს იგუებს.
მაგ.
ყველა შენატრის იმის სახელს,ვინც სამშობლოს უერთგულა.
კითხვა: ვის სახელს შენატრის ყველა?
პასუხი :იმის სახელს ვინც სამშობლოს უერთგულა.
ხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხხ
გარემოებითი დამოკიდებული წინადადებები
·
გარემოებითი დამოკიდებული წინადადება მთავარი წინადადების
შემასმენელთან მიმართებით ხუთგვარი ფუნქციით
შეგვხვდება: დროის გარემოებითი დამოკიდებული,ადგილის გარემოებითი დამოკიდებული,ვითარების
გარემოებითი დამოკიდებული,მიზეზის გარემოებითი დამოკიდებული და მიზნის გარემოებითი
დამოკიდებული.
1.
დროის გარემოებითი
დამოკიდებული
მისამართი სიტყვის და წევრ- კავშირის შესაბამისობა: მაშინ -- როცა
როცა სიტყვა ხშირდებაო,მაშინ საქმე მცირდებაო.
კითხვა: როდის მცირდება საქმე ?(ამოსაცნობი
კითხვა გარემოების სახეობის)
პასუხი: [მაშინ] როცა სიტყვა
ხშირდება.
2. ადგილის გარემოებითი დამოკიდებული წინადადება . იქ-სადაც
სადაც
არის ბედი შენი,იქ მიგიყვანს ფეხი შენი.
კითხვა: სად მიგიყვანს ფეხი შენი?
პასუხი : [იქ] სადაც არის ბედი შენი.
3. ვითარების გარემოებითი დამოკიდებული წინადადება. ისე-როგორც
როგორც დამიკრავ ფანდურსა,მეც
ისე დაგიროკდები.
კითხვა: როგორ
და დაგიროკდები ?
პასუხი:[ისე] როგორც დამიკრავ ფანდურსა.
4.
მიზეზის გარემოებითი
დამოკიდებული წინადადება. იმიტომ-
რადგანაც;
ჭალა იმიტომ ჩანდა იდუმლად,რადგანაც მთვარე ანათებდა.
კითხვა: რატომ
ჩანდა ჭალა იდუმლად?
პასუხი: [იმიტომ ჩანდა] რადგან მთვარე ანათებდა.
უფრო ხშირია იმიტომ--
რომ
ცოლმა არ უპასუხა იმიტომ,რომ გართული იყო ნოტების გარჩევით.
5.
მიზნის გარემოებითი დამოკიდებული წინადადება. (იმისთვის-რათა)
ყოველ ღონეს მიმართეს იმისთვის,რათა თავი დაეხსნათ.
კითხვა: რისთვის მიმართეს ყოველ ღონეს
?
პასუხი: [იმისთვის]რათა თავი დაეხსნათ
ამ შემთხვევაშიც თითქმის მთლიანად
გაბატონდა
რომ კავშირიანი
სტრუქტურები
ახლოს მივედი,რომ კარგად დამენახა.
ნაცვლად
ახლოს მივედი იმისათვის,რათა
კარგად დამენახა.
ხ
შეცდომები ,რომლებიც არ უნდა დაუშვა:
·
მიზეზის და მიზნის გარემოებების აღრევის შემთხვევები
საკმაოდ ხშირია.
·
ხშირია შეცდომები მიზეზისა და მიზნის გარემოებითი დამოკიდებული
წინადადებების გამოყენებისას.
·
ხშირად შეცდომას უშვებენ და ერთმანეთს ენაცვლება იმიტომ(მიზეზი)---იმისთვის(მიზანი) მისამართი
სიტყვები:
შეცდომაა:
შეგირდი იმისთვის დასაჯეს,რისთვისაც სხვას ადანაშაულებდა.(მიზანი)
უნდა იყოს:
შეგირდი იმიტომ დასაჯეს,რატომაც სსხვას ადანაშაულებდა(მიზეზი)
შეცდომაა:
ჭკვიანი ღვინოს იმიტომ სვამს ,რომ მოილხინოს (მიზეზი)
უნდა იყოს:
ჭკვიანი ღვინოს იმისთვის სვამს,რომ მოილხინოს(მიზანი)
·
ხშირად შეცდომას უშვებენ და ერთმანეთს ენაცვლება რადგან(მიზეზი)-- რათა(მიზანი)
კავშირები.
შეცდომაა:
მოსწავლემ ხეს მიაშურა,რადგან ზედ აცოცებულიყო.
სწორია:
მოსწავლემ ხეს მიაშურა,რათა ზედ
აცოცებულიყო.
Комментарии
Отправить комментарий