რიცხვითი სახელი

 



·     რიცხვითი სახელი-გამოხატავს :

ა) ან საგნის რაოდენობას

ბ)ან რიგს

გ) ან ნაწილს

·     რიცხვითი სახელი სამგვარია :

ა)რაოდენობითი(ხუთ-ი,თერთმეტ-ი)

ბ) რიგობით (მე-ხუთ-; მე-თერთმეტ-)

გ) წილობითი (მე-ხუთ-ე-დ-ი;მე-თერთმეტ-ე-დ-ი)

·     დააკვირდი  რიგობითის წარმოება რაოდენობითს ემყარება (მე-ე თავსართ-ბოლოსართი)

·     წილობითი რიგობითს ემყარება(- ბოლოსართი)

 

·      რაოდენობითი სახელი საგნის რაოდენობაზე მიგვითითებს; გვიჩვენებს რამდენია საგანი.პასუხობს კითხვაზე რამდენი ? 

მაგ. ორი,ოცდაჩვიდმედტი(.. გარკვეული რაოდენობითი სახელები

ან ბევრი,ცოტა(.. პირობითი რაოდენობითი სახელები)

·      არსებობს მარტივი რაოდენობითი სახელები: ერთი ,სამი ცხრა,ათი

·      რთული რაოდენობითი სახელები:თერთმეტი,ჩვიდმეტი, ორმოცდასამი,

 

·      რიგობითი რიცხვითი სახელი მიგვითითებს მერამდენეა საგანი; პასუხობს კითხვაზე მერამდენე ?

მაგ.

პირველი;მესამე,ასოცდამეხუთე,ათასმეერთე;

·      წილობითი რიცხვითი სახელები მიგვითითებს ნაწილზე მთელთან შედარებით :

მეათედი; მესამედი


რიგობითი და წილობითი რიცხვითი სახელების წარმოება :

·      რიგობითი რიცხვითი სახელები იწარმოება

 მე- თავსართით და  - ბოლოსართით


მე-შვიდ-,

მე-რვ-,

ოც-და-მე-თორმეტ-

 

·      წილობითი რიცხვითი სახელები იწარმოება

მე-თავსართით და -- ბოლოსართით


მე-სამ--- ;

მე-ხუთ--- ;

 

დაიმახსოვრე :

 ენაში მათემატიკისგან განსხვავებით  

მე-ორ---- ნაცვლად იხმარება ნახევარი

 

 

 

რიცხვითი სახელების მართლწერა

ა) ერთად იწერება ყველა რაოდენობითი რიცხვითი სახელი ერთიდან  100-ის ჩათვლით

ბ)ერთად იწერება ასეულთა სახელები : ორასი,სამასი,ოთხასი...ათასი,მილიონი,მილიარდი,ტრილიონი,კვადრილიონი,კვინტილიონი

გ)ცალკ-ცალკე იწერება ყველა დანარჩენი რაოდენობითი  რიცხვითი სახელი: ას ხუთი,ორი ათასი

ყურადღება:

წესით,ნებისმიერი რიგობითი სახელი შერწყმულად უნდა დაიწეროს: ასმეხუთე,მეორიათასე..

მაგრამ მრავალფუძიანი რიგობითების ციფრებით დაწერას ამჯობინებენ(2325-ე)

რიგობითი რიცხვითი სახელის მაწარმოებელი მე- თავსართი რთულფუძიან  რიცხვით სახელებს თავში კი არ დაერთვის,არამედ ბოლო კომპონენტის წინ:

ოცდა-მე-ხუთ-ე

ას-მე-შვიდ-ე

ამიტომაც რიგობითი რიცხვითი სახელების ციფრებით გადმოცემის დროს ორგვარი დაწერილობაა :

1.   მე- თავსართიშერწყმულ რიცხვით სახელების წინ(ყურადღება: და-კავშირით შეერთებულთა გარდა)ასევე  ასეულთა და ათასეულთა სახელების წინ:

მე-17

მე-20

მე-300

მე-5000

2.   -ე ბოლოსართი და კავშირით შეერთებულ რიგობით რიცხვით სახელებთან:

32-ე

161-ე

127-ე

1765-ე

 

დაიმახსოვრე: !!!!!

·     რაოდენობითია ერთი , ხოლო მისი რიგობითია - პირველი

·     რთულ რიცხვით სახელებში იხმარება -მეერთე: 21-ე;  81-ე;161-ე ;ოცდამეერთე;ოთხმოცდამეერთე;

·     ყოველთვის დაწერე ნახევარი და არა „მეორედი“

·     ხოლო სიტყვა  ნახევარი სხვა სიტყვებთან  დეფისით იწერება: ხუთ-ნახევარი; რვა-ნახევარი;დღე-ნახევარი;მუჭა-ნახევარი

·     მეორადი არც თქვა და არც დაწრეო შეცდომაა ;სწორი ფორმაა მეორეული

·     დაიმახოვრე რომაულ ციფრებს თავსართი-ბოლოსართი მე- და -ე  არ სჭირდება:(V ;XV ;XXVII)

·     დაიმახსოვრე:  ხოლო თუ ციფრით დაწერილ რიცხვით სახელს ბრუნვის ნიშანი ან თანდებული მოსდევს,უშუალოდ ციფრთან ის დეფისით დაიწერება

( დავით V-მ ; მე-6-ზე;  მე-12-ში;  და.შ.)

·     ბრუნვის ნიშანი და თანდებული ციფრით დაწერილ რიგობით რიცხვით სახელთან -ე ბოლოსართთან შერწყმულად დაიწერება : 25-ეში 88-ესთან;90-ესთვის)

 

ხხხხხხხხ

რიცხვითი სახელების ბრუნება

 

რიცხვითი სახელი დამოუკიდებლად აღებული არსებითი სახელის მსგავსად იბრუნვის ოღონდ წოდებით ბრუნვაში რიცხვითი სახელი თითქმის საერთოდ არ გვხვდება;("ოთხო წელიწადო" ილ.ჭავჭავაძე გამონაკლისები არსებობს  მწერლობაში)

·      რიცხვით სახელებს-ებ-იანი მრავლობითი არ ეწარმოება

·      ნართანიანი მრავლობითის წარმოება რიცხვითი სახელების შესაძლებელია (სამნი ძმანი );ცხრათა  მხედართა;

·      რიცხვითი სახელი ბრუნებისას არ იკუმშება;


ხხხხ
რიცხვითი სახელების მართლწერა:

რაოდენობრივი რიცხვითი სახელების მართლწერა:

ათი (მარტივი)
ჩვიდმეტი(რთული შედგენილი ერთად იწერება)
ას ერთი(რთული შედგენილი ცალკ-ცალკე იწერება)
დაიმახსოვრე 

·      100-მდე რაოდენობრივი რიცხვითი სახელები ერთად იწერება

·      ასი;ათასი,მილიონი-იწერება ეთად

·      100- ზემოთ რაოდენობრივი რიცხვითი სახელები ცალკ-ცალკე უნდა დავწეროთ

ას ერთი,ათას ოცი,მილიონ ორასი ათასი- იწერება ცალკ-ცალკე


რიგობითი  რიცხვითი სახელების მართლწერა:

·      იხმარება ან მხოლოდ მე- თავსართი ან მხოლოდ ბოლოსართი; ორივეს ხმარება შეცდომაა;

·      მე- თავსართი უნდა ვიხმაროთ როცა რიგობითი სახელი იწყება მე-თი : მაგ. მე-5 ; მე- 20 ;მე-17

·      როცა მე რიგობითი რიცხვის შუაშია მოქცეული უნდა ვიხმაროთ - ბოლოსართი მაგ. 25-  ; 28- ; 402- 161-


მართლწერა როცა რიცხვითი სახელი წარმოდგენილია მსაზღვრელად:

დაიმახსოვე:
რიცხვითი სახელით განსაზღვრული არსებითი სახელი აუცილებლად უნდა იდგეს  მხოლობით რიცხვში 
ორი ბიჭი  და არა ორი ბიჭები
ხუთი ყვავილი და არა  ხუთი ყვავილები 

 


Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

პოეტის და პოეზიის დანიშნულება ილია ჭავჭავაძის და აკაკი წერეთლის შემოქმედებაში

"კაცია ადამიანი ?!"-ილიას რეალისტური ნაწარმოები