5.საკონსტიტუციო კონტროლის ფუნქციები

 

    

(სასწავლად)

·        საკონსტიტუციო კონტროლის“ ორგანოების  მთავარი ფუნქციაა სხვადასხვა სამართლებრივი აქტის კონსტიტუციასთან შესაბამისობის შემოწმება და დარღვევების გამოვლენის შემთხვევაში სათანადო ზომების გატარება კონსტიტუციასთან შესაბამისობაში მათ მოსაყვანად.

·        ამ  მთავარი ფუნქციის რეალიზებით საკონსტიტუციო კონტროლის ორგანოები უზრუნველყოფენ სამართლებრივი სახელმწიფოს ისეთ მნიშვნელოვან პრინციპსროგორიც არის კონსტიტუციის უზენაესობა.

·         საკონსტიტუციო კონტროლის’’ ორგანოების შემდეგი უმნიშვნელოვანესი ფუნქციაა კომპეტენციური დავების განხილვა, რაცთავის მხრივუშუალო კავშირშია ხელისუფლების დანაწილების პრინციპთან.

 

(წასაკითხად)

(ხელისუფლების დანაწილება კონსტიტუციონალიზმის ერთ-ერთი ფუძემდებლური პრინციპიარომლის თანახმადერთიანი სახელმწიფო ხელისუფლება განაწილებულია ერთმანეთისგან დამოუკიდებელ საკანონმდებლოაღმასრულებელ და სასამართლო ხელისუფლებებს შორისამასთანაღნიშნული პრინციპის ქმედითობის უზრუნველსაყოფად ხელისუფლების სამი განშტოების მხოლოდ დამოუკიდებლობა და შეუვალობა საკმარისი არ არისაუცილებელიასამივე აღჭურვილი იყოს ურთიერთკონტროლისა და ურთიერთბოჭვის პროცედურებით.)

 

გამომდინარე აქედანსაკონსტიტუციო კონტროლის“(ორგანოების) მნიშვნელოვანი ფუნქცია ხელისუფლების შტოებს შორის შეკავებაგაწონასწორების რეჟიმის დაცვაარამაც უნდა უზრუნველყოს მათ შორის კომპეტენციური ბალანსი.

ხელისუფლების დანაწილების პრინციპის მნიშვნელოვანი კომპონენტი სახელმწიფო ხელისუფლების არა მხოლოდ ჰორიზონტალურარამედ ვერტიკალურ დონეზე გამიჯვნა-გადანაწილებააშესაბამისადსაკონსტიტუციო კონტროლის ორგანოები კომპეტენციურ დავებს არა მხოლოდ ჰორიზონტალურარამედ ვერტიკალურ ჭრილშიც განიხილავენამ თვალსაზრისითგანსაკუთრებით მნიშვნელოვანია მათი როლი ფედერალურ სახელმწიფოში.

ფედერალურ  სახელმწიფოებში საერთო ფედერალურ კონსტიტუციასთანკანონებთან და სხვა სამართლებრივ აქტებთან ერთად მოქმედებენ ფედერაციის სუბიექტთა კონსტიტუციებიკანონები და სამართლებრივი აქტებიანუ ფედერალურ სახელმწიფოებში სამართლის სისტემის ორი – საერთო ფედერალური და ფედერაციის სუბიექტთა დონე ფუნქციონირებს.

 ასეთ პირობებში აუცილებელია ისეთი მექანიზმის არსებობარომელიც უზრუნველყოფს მთელი კანონმდებლობის ერთიანობასსამართლებრივ აქტთა დადგენილი იერარქიის დაცვასფედერაციის სუბიექტთა სამართლის სისტემების შესაბამისობას საერთო ფედერალური სამართლის სისტემასთან.

 

 ფედერალურ სახელმწიფოებში ხშირია შემთხვევაროდესაც წამოიჭრება სადავო საკითხები ფედერაციასა და მის სუბიექტებს ან თავად სუბიექტებს შორისეს შეიძლება ეხებოდეს ტერიტორიასთან დაკავშირებულ ან კომპეტენციათა გამიჯვნის ნიადაგზე წამოჭრილ დავებსასეთ შემთხვევებშისაკონსტიტუციო კონტროლის ორგანოებს ეკისრებათ საგანგებო როლი აღნიშნული ამოცანების გადაჭრაშირადგან როგორც მსოფლიო გამოცდილება გვიჩვენებსერთ-ერთი ყველაზე ეფექტური მექანიზმი აღნიშნული პრობლემების გადასაჭრელად საკონსტიტუციო კონტროლის ორგანოთა საქმიანობაა.

 

საკონსტიტუციო კონტროლის პირველი პრეცედენტი ფედერალურ სახელმწიფოში - აშშ-ში შეიქმნა.

 

 შვეიცარიაში საკონსტიტუციო კონტროლის დაფუძნება ამ სახელმწიფოს ფედერალურ მოწყობას უკავშირდება.

 

 ყოფილი სოციალისტური სახელმწიფოებიდან საკონსტიტუციო კონტროლი პირველად ფედერაციულ სახელმწიფოებში წარმოიშვა (ჩეხოსლოვაკიაიუგოსლავია).

 

კომპეტენციური დავების გადაწყვეტის ფუნქციაასევე მნიშვნელოვანია რეგიონულ და ავტონომიური წარმონაქმნების მქონე სახელმწიფოებშიც (იტალიაესპანეთი).

 

(სასწავლად)

·  საკონსტიტუციო კონტროლის ორგანოების კიდევ ერთი უმნიშვნელოვანესი ფუნქციაა ადამიანის კონსტიტუციურ უფლებათა და თავისუფლებათა დაცვა.

·  განსაკუთრებულ როლს ამ საქმიანობაში საკონსტიტუციო სასამართლოები ასრულებს.

·  მოქალაქეთა კონსტიტუციური სარჩელების განხილვის უფლებამოსილებით მსოფლიოს ოცდაათამდე სახელმწიფოს საკონსტიტუციო სასამართლოა აღჭურვილი.

·  ზემოთ განხილულის გარდასაკონსტიტუციო კონტროლის ორგანოები სხვა ფუნქციებსაც ითავსებენ.

·  მათ პირობითად კონსტიტუციური მნიშვნელობის მქონე სადავო საკითხების გადაწყვეტასთან დაკავშირებული ფუნქციები შეიძლება ვუწოდოთ.

·  ამ სადავო საკითხებს გლობალური მნიშვნელობა აქვთ ქვეყნის სიცოცხლისუნარიანობისთვისმისი სოციალურიეკონომიკური და პოლიტიკური სისტემებისთვისყოველი მოქალაქისთვისსაბოლოო ჯამშისახელმწიფოს კონსტიტუციური წყობისთვის.

·   ამ საკითხების საკმაოდ მრავალფეროვანი ჩამონათვალი, როგორც წესიმოცემულია კონსტიტუციებსა და სხვა ნორმატიულ აქტებში.

 

(წასაკითხად)

·   მაგალითადავსტრიის საკონსტიტუციო სასამართლო განიხილავს საქმეებს პრეზიდენტისა და წარმომადგენლობით ორგანოთა არჩევნების შედეგების გაპროტესტების თაობაზე;

·   პოლონეთის საკონსტიტუციო ტრიბუნალი განიხილავს საქმეებს პოლიტიკურ პარტიათა მიზნებისა და საქმიანობის კონსტიტუციურობის თაობაზე;

·   რუსეთის საკონსტიტუციო სასამართლო იძლევა დასკვნას პრეზიდენტის მიმართ სამშობლოს ღალატში ან სხვა მძიმე დანაშაულში ბრალდების წაყენების შემთხვევაში კანონმდებლობით დადგენილი საიმპიჩმენტო პროცედურის დაცვის შესახებ.

(სასწავლად)

·  სხვადასხვა ქვეყანაში საკონსტიტუციო სასამართლოს უფლებამოსილებათა მოცულობა არსებითად განსხვავდება ერთმანეთისგან.

 

·  ზოგიერთი სახელმწიფოს საკონსტიტუციო სასამართლო სარგებლობს კონსტიტუციისა და სხვა ნორმატიული აქტების დებულებების განმარტების უფლებით. თუმცასხვადასხვა ქვეყანაში ამ უფლებამოსილების მოცულობა განსხვავდება ერთმანეთისგან.

 

(წასაკითხად)

·  მაგალითადუნგრეთშიბულგარეთსა და რუსეთში კანონმდებლობა საკონსტიტუციო სასამართლოებს აღჭურავს უფლებითგანმარტონ კონსტიტუციის ნებისმიერი დებულება;

·  გერმანიის ფედერალური საკონსტიტუციო სასამართლო განმარტავს მხოლოდ კონსტიტუციის ზოგიერთ დებულებას;

·  უკრაინისა და აზერბაიჯანის საკონსტიტუციო სასამართლოები უფლებამოსილნი არიანგანმარტონ როგორც კონსტიტუციისასევეკანონთა დებულებებიც.

·  უმეტეს შემთხვევაში სახელმწიფოთა კონსტიტუციები და კანონები არაფერს ამბობენ საკონსტიტუციო იურისდიქციის ორგანოების უფლებამოსილებაზეგანმარტონ კონსტიტუციური ან სამართლის სხვა ნორმებიმიუხედავად ამისაამ სახელმწიფოებში საკონსტიტუციო იურისდიქციის ორგანოები პრაქტიკულად მაინც ახორციელებენ კონსტიტუციურ ნორმათა კაზუალურ განმარტებასეს განპირობებულია იმითრომ თავიანთი უფლებამოსილებების რეალიზაციის პროცესში ისინიროგორც წესიიყენებენ ამა თუ იმ კონსტიტუციურ ნორმას დაშესაბამისადგანმარტავენ მათამგვარი განმარტება უნდა განვასხვავოთ ოფიციალური განმარტებისგანრაც მხოლოდ განმარტების უფლების საკანონმდებლო რეგლამენტაციის შემთხვევაში შეიძლება ჰქონდეს საკონსტიტუციო იურისდიქციის ორგანოს.

(სასწავლად)

·   საკონსტიტუციო კონტროლის ორგანოთა ფუნქციები ოთხ ძირითად კატეგორიად შეიძლება დავყოთ:

1) სხვადასხვა სამართლებრივი აქტის კონსტიტუციასთან შესაბამისობის შემოწმება და დარღვევების გამოვლენის შემთხვევაში სათანადო ზომების გატარება მათ კონსტიტუციასთან შესაბამისობაში მოსაყვანად;

 2) კომპეტენციური დავების განხილვა;

 3) ადამიანის კონსტიტუციურ უფლებათა და თავისუფლებათა დაცვა;

4) კონსტიტუციური მნიშვნელობის მქონე სადავო საკითხების გადაწყვეტა.

 

ამ ფუნქციების რეალიზებით საკონსტიტუციო კონტროლის ორგანოები უზრუნველყოფენ სამართლებრივი სახელმწიფოს სამი ძირითადი კომპონენტის – კონსტიტუციის უზენაესობისხელისუფლების დანაწილებისა და ადამიანის უფლებათა და თავისუფლებათა ხელშეუვალობის პრინციპების დაცვას.

 

 

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

პოეტის და პოეზიის დანიშნულება ილია ჭავჭავაძის და აკაკი წერეთლის შემოქმედებაში

"კაცია ადამიანი ?!"-ილიას რეალისტური ნაწარმოები