2. საოჯახო ურთიერთობათა განვითარების ძირითადი ეტაპები
·
საზოგადოების განვიტარების ადრეულ საფეხურზე ადამიანები „ჯოგებად’’ ცხოვრობდნენ.
·
მათ არ ჰქონდათ მუდმივი საცხოვრებელი ადგილი,სამეტყველო ენა და საკუთრება
·
ჯოგური ცხოვრება მატი ტავდაცვის საშუალებას წარმოადგენდა.
·
ისინი ქმნიდნენ შრომის უმარტივეს იარაღებს,რომლებსაც საკვების მოსაპოვებლად
იყენებდნენ
·
გარკვეულ ეტაპზე ადამიანებმა მოახერხეს
ზოოლოგიურიდან საზოგადოებრივ მდგომარეობაში გადასვლა.
·
მიუხედავად ამისა,მათ შორის ადგილი ჰქონდა მოუწესრიგებელ სქესობრივ ურთიერთობებს,არ
იყო ჩამოყალიბებული „ქორწინების’’ და „ოჯახის’’ საწყისი ფორმებიც კი
·
ჯოგის ყველა ქალი ყველა მამაკაცს ეკუთვნოდა.სქესტა შორის ურთიერტობა არავიტარ
შეზღუდვას არ ცნობდა.
ხ
·
შრომის და საბრძოლო იარაღების სრულყოფას მოჰყვა ფუნქციების დანაწილება სქესისა და ასაკის მიხედვიტ.
·
მამაკაცები ძირიტადად ნადირობდნენ,ქალები მცენარეულ საკვებს მოიპოვებდნენ
და საშინაო საქმეებს წარმართავდნენ.
·
ცვალებადი და ერტმანეთთან სუსტად
დაკავშირებული ჯოგების ნაცვლად წარმოიშვა „გვარები’’
[ „სისხლით ნათესავთა ’’ გაერთიანებები ]
, „თემები ’’ [ „გვართა’’ გაერტიანებები]
,“ტომები’’[ „ტთემთა ‘’ გაერთიანებები]
·
პირველყოფილტა შორის სქესობრივი ურთიერტობა გამორიცხული იყო მხოლოდ მშობლებსა და შვილებს შორის,წინაპრებს
და შთამომავლებს შორის.
·
ცოლქმრული ჯგუფები თაობების[ასაკის] მიხედვით იქმნებოდა; ანუ არსებოდა
ხანაზმულთა ცოლქმრული ჯგუფი , შუახნის
თაობის ცოქმრული ჯგუფი,ახალგაზრდა თაობის ცოლქმრილი ჯგუფი.ამ ჯგუფების წევრები ერთმანეთის
ცოლ-ქმარს წარმოადგენდნენ; ჯგუფფის წევრები
-ძმები დები,დეიდაშვილები,ბიძაშვილები ერთმანეთის ცოლ-ქმარი იყვნენ;
ხ
·
ოჯახის შემდგომ განვიტარებაში მნიშვნელოვანი ნაბიჯი იყო და-ძმებს შორის ცოლქმრული ურტიერტობის აკრძალვა
·
ეს შესაძლებელი გახდა „თემის’’ ახლებური წესით შექმნის საფუძველზე.
ერთი ან რამდენიმე წყება დებისა „ახალი
თემის’’ ძირითადი ბირტვი ხდებოდა.
ხოლო მათო ძმები-სხვა „თემისა ’’
·
ახლა ასეთ „თემებში ’’ ჰყავდათ „საერთო ქმრები’’[დებს] და „საერთო ცოლები’’[ძმებს]
·
„საერთო ცოლების’’ ერთობა და „საერთო ქმრების’’ არსებობა „თემური
ოჯახების“
ნიშანდობლივ თავისებურებად გადაიქცა
·
ასეთ“ თემურ ოჯახებში’’ უკვე აღარ შედიოდნენ ქმრების დები და ცოლების ძმები.
·
„საერტრო ცოლებს და „საერთო ქმრებს’’ ერთმანეთი „კომპანიონებად’’ მიაჩნდათ.
·
„ცოლების’’ ან „ქმრების’’ „სისხლით
ნათესაობა’’ თემში მათი „გვარის’’ დამკვიდრებისათვის ხელსაყრელ პირობებს ქმნიდა.
·
თუმცა,“საერტო ქმრების’’ არსებობისას შეუძლებელი იყო ბავშვის მამის დაგენა
·
ამიტომ, ბავშვის წარმოშობა დედის მეშვებით განისაზღვრებოდა. ბავშვიც დედის
„გვარს’’ მიეკუთვნებოდა.
·
მართალია საერთო „თემურ [ჯგუფურ]
ოჯახში’’ ყველა ბავშვი ნებისმიერ ცოლს თავის შვილად მიაჩნდა,თუმცა ,ამავე დროს
თითოეულ მატგანს თავისი ღვიძლი შვილების სხვებისგან განსხვავებაც შეეძლო.
·
ხ
·
„თემურ ოჯახში’’ „საერთო ცოლების’’ განსაკუტრებულმა მდგომარეობამ
შვილების აღზრდის და საოჯახო მეურნეობის წარმარტვის სფეროში,ქმრებთან შედარებით მათმა
ფუნქციონალურმა პრიორიტეტმა განსაზღვრა „ჯგუფური ოჯახის’’ საწყის ეტაპზე-„მატრიარქატის’’ არსებობა.
·
მატრიარქატის განვითარებამ საფუძველი დაუდო „ჯგუფური ოჯახიდან’’
„წყვილად ოჯახებზე’’ გადასვლის პროცესს.
·
„დაქორწინების’’ ინიციატორი გახდა ქლი. მან დაიწყო მამაკაცის- ქმრის არჩევა.
·
გაჩნდა პრიმიტიული საქორწინო ცერემონიალის ფორმებიც.
·
ქალის ასეთი აქტიურობა სრულებითაც არ ნიშნავდა მისი თავისუფლებისა და უპირატესობის
აღიარებას. უბრალოდ,პირველყოფილი ადამიანი დაბეცავებული იყო არსებობის სიძნელით და
ამ სიძნელის დაძლევაში ქალს მეტი ჯაფა და ტვირთი ეკისრებოდა.
·
„წყვილად ქორწინებაზე’’ გადასვლა ჯერ კიდევ არ ნიშნავდა
„ინდივიდუალური ოჯახების’’ შექმნას ეს მოგვიანებით მოხდა.
ხ
·
„წყვილადი ქორწინების’’ დამკვიდრების პარალელურად კვლავ რჩებოდა „ჯგუფური ქორწინებების’’ გადმონაშთები:
„მრავალქმეიანობა’’[პოლიანდრია] ,“ერთი მამაკაცის რამდენიმე დაზე დაქორწინება’’[სორორატი],“ქვრივი
ქალის დაქორწინება გარდაცვლილი ქმრის ძმაზე’’[ლევირატი] „ცოლიანი მამაკაცის სქესობრივი
კავშირის თავისუფლება უქმრო ქალებთან[„ჰეტერიზმი’’]
·
მიუხედავად ამისა,პირველყოფილთა საზოგადოებაში სულ უფრო მკვიდრდებოდა „წყვილად
ქორწინებაზე’’ გადასვლის აუცილებლობა.
·
„ჯგუფური ქორწინება’’[პოლიგამია] ადგილს უთმობდა „ერთ[თან]ქორწინებას’’[მონოგამიას]
·
„წყვილად ქორწინებაზე’’ გადასვლამ ხელი შეუწყო „ინდივიდუალური ოჯახების’’ მომრავლებას.
·
„მცირე ოჯახებმა’’ აქტიურად შეუწყო ხელი „გვაროვნული
თემის ‘’ შიგნით არსებული „საერთო ინტერესების’’ ნგრევას.
·
„თემური მეურნეობა’’ თანდატან კარგავდა მნიშვნელობას.
·
„მცირე ოჯახების’’ მიერ საარსებო საშუალებების
საჭიროზე მეტი ოდენობით მოპოვებამ და მოპოვებულის სხვატაგან დაცვის აუცილებლობამ,მიწატმოქმედების
და მესაქონლეობის განვიტარებამ თანდატან გამოიწვია ქალის როლის დაკნინება ოჯახისა და
მეურნეობის წარმარტვაში.
·
გაუქმდა დედის ხაზით შვილების დადგენის წესი[!]
·
მამაკაცი ხდება ჯერ „გვაროვნული თემის’’ და შემდეგ „ინდივიდუალური ოჯახის’’ მეთაური[!]
·
მამაკაცის „შრომა’’ უფრო „ეფექტური’’ და „მნიშვნელოვანი’’ გახდა.
·
ქალის ძირითადი ფუნქვია „ბავშვის შობა და მოვლა’’ გახდა.
·
ასე მიმდინარეობადა „პატრიარქალურ
ოჯახზე’’ გადასვლა’’
·
მამაკაცის ეკონომიკური მდგომარეობის გაძლიერებას მოჰყვა მისი გაბატონება
„პატრიარქალურ ოჯახებში’’. ქალი ქმრის
„მსახურად’’ და მისი „ნების’’ შემსრულებლად გადაიქცა.
ხ
·
„ინდივიდუალური ოჯახები’’ წარმატებით
ზრდიდნენ თავიანთ ქონებას და ამ მიზნით იყენებდნენ
„სხვის შრომას’’
·
ამ პროცესის შედეგი გახდა „კერძო საკუტრების და „მონობის’’ დამკვიდრება
·
ადამიანების „წყვილად ქორწინების’’
არტახებში მოქცევამ და მატ შორი ქონებრივმა
უთანასწორობამ წარმოშვა - „პროსტიტუცია’’
·
ჩვეულებები და წერილობითი სამართლებრივი აქტები მამის/ქმრის საკუტრების უფლებას დაგაბატონებულ მდგომარეობას განამტკიცებდნენ[
მაგ. რომის სამართალი]
·
მონაც საკუთრებად მიიჩნეოდა.იგი სამართლის სუბიექტი კი არა,ობიექტი[ნივთი]
იყო.
·
მას არანაირი უფლება არ გააჩნდა,მატ შორის, არც „დაქორწინების უფლება’’.
·
„მონოგამიურ ოჯახზე’’ გადასვლა პროგრესს წარმოადგენდა,მაგრამ“კერძო საკუთრების’’
და „მონობის’’ არსებობის პირობებში იგი ფიქციად იქცეოდა.
·
ქმარს/მამას ყოველტვის ჰქონდა
„ქორწინების პრინციპების’’ დარღვევის უფლება.
·
მამაკაცს შეეძლო „ეყიდა საცოლე’’, „გაექირავებინა’’ ან „გაეყიდა’’ ოჯახის
ნებისმიერი წევრი.
·
ცოლი და შვილები მამაკაცის ხელისუფლების ქვეშ იმყოფებოდნენ.
·
ქმრის და მამის დესპოტური უფლებების ფონზე არარაობად ჩანდა დედის და შვილების
ის უმნიშვნელო უფლებები,რომლებიც ფორმალურად იყო აღიარებული.
ხ
·
მონათმფლობელობიდან მოყოლებული საუკუნეების მანძილზე ხდებოდა „მონოგამიური ოჯახის’’ განვითარება.
·
უმეტესად „მონოგამიური ოჯახი’’ მამაკაცის უფლებების გაფარტოების და ქალის
უფლებების შეზღუდვის ასპარეზი იყო.
·
ფეოდალიზმის დროს „მონების სრულ უუფლებობას’’ და „ოჯახის შექმნის აკრძალვას’’
ჩაენაცვლა ფეოდალისგან [ბატონისგან] „ქორწინებაზე ნებართვის გაცემა’’ და „პირველი ღამის
უფლება’’ [ ილია ჭვჭავაძე „გლახის ნაამბობი’’ მოტხრობა- წაიკითხე]
·
მხოლოდ უკანასკნელ პერიოდში შეიქმნა „მონოგამიური ოჯახის’’ განმტკიცების
და უმაღლეს ფორმამდე აყვანის შესაძლებლობა.
Комментарии
Отправить комментарий